Resor med vänner

Det går inte utan problem. Det är vad jag har försökt förklara i tråden. Resultatet blir att 1 av 2 kvällar tillsammans så sitter vännen ensam i en stuga i skogen i 5 h. Alltså, inte ett trevligt alternativ för någon. Vännen väljer sannolikt att inte följa med i stället. Eller så väljer de andra 4 vännerna att skippa aktiviteten.

Åh, jag hade älskat det:D en bra bok och vin och jag är nöjd liksom.
 
@Voeux jag ser inte heller problemet. De fem timmarna hade jag roat mig själv utan problem.

Ja, nu är det ju inte jag som ser problemet då utan vännen :D Som jag tycker mig ha behövt förtydliga några gånger om. Att flera andra i tråden inte ser ett problem med att inte delta aktiviteten ändrar ju tyvärr inte vår situation.
 
Senast ändrad:
@Voeux
@Whirlie har ju kommit med ett väldigt konkret råd till dig, vore inte det något att gå efter? Det var ju dessutom typen av råd du specifikt bett om, dvs vad som är kutym :).
 
Jag har som sagt inte bett om råd att gå efter, utan efterfrågat kutymen, och @Whirlie gav ett väldigt bra svar på det!

Hur vi löser situationen får vi se!
Jag menade bara att du ju fått ett konkret svar angående det du frågar om och det är ju bra :). Eftersom du inte svarat hen tänkte jag att du kanske missat det och det vore ju synd i och med att det fokuserar just på kutym-aspekten som du var ute efter.
 
Tråden var som sagt en fråga om det finns någon kutym i detta läge, varken mer eller mindre än så. Vi löser denna situationen alldeles utmärkt.

Minibuss låter bra!

Alltså, det beror kanske på vad ni ska göra. Är målet typ att gå ut och äta så hade jag varit mer mån om inkluderande eftersom det för mig är viktigare än vildmarkshajk. Jag kan lägga 2000 på en bra middag, tveksamt om jag lägger det på att gå i skogen.
 
Jag menade bara att du ju fått ett konkret svar angående det du frågar om och det är ju bra :). Eftersom du inte svarat hen tänkte jag att du kanske missat det och det vore ju synd i och med att det fokuserar just på kutym-aspekten som du var ute efter.

Nej då, bara full fart med jobb så har inte hunnit svara ikapp!
 
Nu kom det fram en viktig detalj. Ni ska alltså vara på ditt ”ställe”, och du blir då alltså värdperson för resan. En värds plikter är långtgående. Så här har Magdalena Ribbing skrivit om värdskapet:

”Värdpersonens främsta skyldighet är att se till att alla gästerna har trevligt. Ett gammalt ordstäv är tänkvärt: En värd får aldrig skratta högre än sin gäst. Alltså: värdpersonen ska inte ha roligast själv. Det är fel av en värdperson att dansa mest med den populäraste gästen, att slå sig ner i ett hörn och lägga beslag på en enda gäst, att strunta i de gästerna som andra inte bryr sig om. Precis tvärtom ska den goda värdpersonen göra!”

https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2017/03/17/vardskap/

Utifrån det så tror jag Magdalena skulle svarat att i denna situation av status quo får du avstå aktiviteten och erbjuda den femte personen en alternativ aktivitet/upplevelse. Så vännerna du bjudit över blir nöjda för de får göra aktiviteten, och den vännen som inte vill göra aktiviteten blir nöjd för hon får göra något trevligt med dig. T ex att ni lagar en mysig middag ihop, dricker gott vin och kollar en bra film med gott snacks.

Tack! Personligen håller jag nog med kutymen i högre grad på middagsbjudningar än på resa. Blir ju inte så lockande om man exempelvis skulle ta med sina fem närmsta vänner till sitt hus i Spanien och behöva passa upp på alla i en vecka :D Då skippar jag nog hellre att bjuda med folk. Just det här fallet får vi som sagt se hur det blir med, även om jag redan delat med mig av det mest sannolika scenariot.
 
... och där fick vi precis svar på förfrågan att aktiviteten är fullbokad det tilltänkta datumet. Ja, då löste ju det sig av sig självt!

Men jag tycker att det är intressant just dessa diskussioner. Jag reser mycket ihop med mina vänner och oftast vill vi samma saker. Men inte alltid, och ibland har vi olika idéer om hur mycket pengar vi vill lägga på saker och ting. Så då får man diskutera lite. Jag tycks alltid vara den som får lägga mig, haha, men det kanske är för att jag är den som gärna lägger mycket pengar på just sånt som vi bokar in ihop.
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 249
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 049
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 621
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 374
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp