Resorberbar suturknut som bråkar?

Jag reagerade liknande vid min senaste operation, fick en metallplatta i handleden och efteråt fick jag en främmande-kropp-reaktion mot suturen (monokryl). Blev varigt och irriterat (det var ingen infektion) och så stöttes trådbitarna bort efterhand. Värst var det vid knuten. Sen när all tråd kommit ut så läkte det. Det störiga var ju att jag själv är kirurg och kunde inte börja jobba på operation förrän det där läkt. 🙄

Har en varning i min journal nu att jag inte tål den. Eller plåster. 🙄🙄

Det finns färgad resorberbar suturtråd också, dessutom har jag sett att färgen bleknar efterhand, om man reopererar efter några veckor är den djupare resorberbara tråden genomskinlig, trots att den var blå från början.
 
Jag reagerade liknande vid min senaste operation, fick en metallplatta i handleden och efteråt fick jag en främmande-kropp-reaktion mot suturen (monokryl). Blev varigt och irriterat (det var ingen infektion) och så stöttes trådbitarna bort efterhand. Värst var det vid knuten. Sen när all tråd kommit ut så läkte det. Det störiga var ju att jag själv är kirurg och kunde inte börja jobba på operation förrän det där läkt. 🙄

Har en varning i min journal nu att jag inte tål den. Eller plåster. 🙄🙄

Det finns färgad resorberbar suturtråd också, dessutom har jag sett att färgen bleknar efterhand, om man reopererar efter några veckor är den djupare resorberbara tråden genomskinlig, trots att den var blå från början.
Jag tål inte heller (vissa) plåster. Är illröd och skorpig omkring just detta opsår/ärr så har bytt tejpsort och håller den så liten som möjligt.

Uppdatering om min knut:
Jag fick en tid till Närakuten på juldagen. Där blev jag såklart hemskickad utan minsta åtgärd. 😬 Synnerligen osympatisk läkare...
Så jag har spolat ur/gjort rent varje dag och jag tror nog att sambons åtgärd, då han ändå fick ut en del tråd, varit behjälplig för det ser mycket bättre ut idag. Inte alls lika hårt/svullet/ömt/varigt.
Så nu borde det kunna läka.
 
Det som var lite egendomligt är att tråden ser ut som fiskelina och inte alls är lik den blåaktiga resorberbara. Jag har även trådar som sticker rakt ut (genomskinliga)ur ärret på fler ställen som sitter som berget...
Men det kanske är skillnad på färg/material på humantråd och hästtråd?
Min Lille häst hade genomskinliga trådar i somras. Dom skulle resorberas. Det gjorde dom inte... Jag klippte av dom, han fick lite metacam och så var allt bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp