Bukefalos 28 år!

Restaurangtips i London

Myrten

Trådstartare
Ska åka till Newmarket och gå på löp med några gamla stallkompisar i oktober. Eftersom det uppdagades att resten av sällskapet var Englands-oskulder beslutade vi att ändra planerna en aning och även tillbringa lite tid (2,5 dagar) i London. Jag har bokat in oss på ett billigt hotell vid King's Cross Stn (även om jag hoppas att det ska bli en lucka på mitt favorithostel i Bloomsbury), så det blir basen. Det enda tydliga önskemålet från sällskapet hittills är besök på Towern (och jag gå på British Museum, men dit får vi se om övriga vill följa med - jag kan bli lite väl nördig:D).

Jag känner mig inte oroad över hur vi skall fylla dagarna, för jag har bra koll på Londons museer etc. Men det slog mig att jag har total nollkoll på restauranger. Senast jag var i London (förra hösten) hängde jag mest på puben mitt emot British Museum och den älskar jag. Men jag har faktiskt inte varit på "riktig" restaurang i London på säkert tjugo år!:eek:

Vart går man om man vill äta en trevlig middag? Jag har i nuläget inga speciella idéer om typ av mat (även om jag själv gärna äter indiskt när jag är i UK) utan är öppen för det mesta utom italienskt. Det ska inte vara någon lyxkrog, men får gärna vara speciellt så att själva besöket blir lite upplevelse. Bör vara hyfsat centralt så att man lätt kan ta tunnelbanan hem.

Idéer?
 
Sv: Restaurangtips i London

*Noterar*

Eftersom jag älskar dumplings så... ned I say more?:D Skall kolla vad övriga i sällskapet tycker.
 
Sv: Restaurangtips i London

Och jag som tänkte föreslå Savoy Grill. Men även om de inte har någon klädkod faller det nog tyvärr under lyxkrog. Jag tyckte dock inte priserna var så överdrivna och då åt vi tvårätters (utan alkohol) för två personer för omkring 80 pund. Där konde de verkligen laga Wellington och sufflé, det är ett som är säkert ;)

Men Gordon Ramsay äger fler restauranger, kanske vill ni prova någon av de andra? Vet att jag såg att några av dem hade ett lägre prisläge och bordsbokning inte behövdes när jag tittade.

http://www.gordonramsay.com/#menu
 
Sv: Restaurangtips i London

Jag brukar också bo uppe vid Kings Cross när jag är i London.

Och jag vill tipsa om Serpentine, vid the Serpentine i Hyde Park. Där äter jag alltid frukost sista dagen, i samband med en skön promenad i parken :)
 
Sv: Restaurangtips i London

Om indiskt är en favorit så är Tayyabs i Whitechapel när,ast egendarisk. Otroligt god mat, otroligt låga priser.
Googla först så att du vet vad du ska förvänta dig dock, det är inget ställe du går för en romantisk middag :)
 
Sv: Restaurangtips i London

Svarar alla:

Tack så jättemycket för tips:), skall kollas upp (fler tips är också mycket välkomna!). Jag är ju en extrem fan av indiskt och dumplings så här vattnas det i munnen, men jag vet inte riktigt hur de övriga ställer sig. Vi skall ju till Newmarket först och där blir det väl i alla fall en del äta-på-puben (en upplevelse i sig med alla galoppgalna människor och Racing UK ständigt igång på minst en TV), så den biten kan vi skippa i London. Fast jag känner att jag nog måste gå till Museum Tavern en kväll...

Min aversion mot lyxkrogar har inte så mycket med prisnivån att göra (även om det naturligtvis finns gränser) som att jag har har svårt för när saker medvetet skall vara fint på det aningen överdrivna sätt som jag tycker att jag stöter på när jag besöker "bättre" krogar i Sverige . Jag är t ex fullständigt allergisk mot när serveringspersonalen skall föreläsa menyn för mig. Jag vill ha snabb och diskret service utan lull-lull. Likaså har jag svårt för franskinspirerade menyer med onödigt tillkrånglade rätter. Jag gillar det italienska köket som jag är van vid det (d v s från Rom och trakten norr om Rom) där allt faktiskt är enkelt, smakerna är rena, de vanligen ganska enkelt tillagade råvarorna har huvudrollen och balansen ofta är perfekt.

Cattis_E - jag har ingen TV, så Gordon Ramsay är bara ett namn för mig. Vad är speciellt med honom och hans restauranger? Ärligt menad fråga, jag har alltså helt nollkoll på människan:o.
 
Sv: Restaurangtips i London

Ptja, han ses väl som en ganska framståend kockar tror jag? Har många tv-program (såsom Gordons Kitchen nightmares där han hjälper restauranger på väg omkull att hitta sin nisch, glöd och göra om menyn. Hells´s Kitchen är ett annat program han leder). Han har en väldigt färgstark personlighet och jag som gillar programmen tyckte et var spännande att prova ett recept han står bakom. Valde hans specialrätt biff Wellington ;).

Min erfarenhet av hans restaurang är att maten var oerhört vällagad och god ;)
 
Sv: Restaurangtips i London

Jag var ju nyligen i London!
Överlag kände jag att maten var extremt tråkig och smaklös faktiskt.

Men jag åt på en av Gordon Ramsey´s restauranger York & Albany som ligger vid Chamden town. Lite av en lyxkrog -särskilt för mig och sambon som är studenter.
Vi åt pilgrimsmusslor/löksoppa till förrätt och en köttbit/helstekt fisk med sallad och potatisklyftor till huvudrätt. Sedan tyckte kyparen att vi fick vänta lite väl länge på vår mat så han bjöd oss på efterätten som bestod av nått gräddliknande med mandelspånsskivor och vinmarinerade jordgubbar.
Himmelskt gott! Till detta drack jag läsk och sambon tog Cider ("äkta" cider, inte vårt ciderblask), och notan landade på knappt 95 £.

Förutom denna åt vi på en restaurang som hette Bizarro som ligger på Craven road -detta är dock en italiensk restaurang :p
Men god mat till vettiga priser. Ägaren hade fått kommentarer om att maten var bättre än Italien :)

Wasabi funkade som snabbt lunchställe. Men förutom dessa ställen var vi som sagt faktiskt missnöjda med maten dessvärre.
Håller tummarna för att ni får bra smakupplevelser! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp