Bukefalos 28 år!

Resultat på HD-röntgen

Galoppbiten

Trådstartare
Orolig matte!

Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju mer jag kollar på bilderna desto sämre tycker jag att det ser ut. Jag kanske borde vara glad över att det inte blev D?

Detta är min första hund och det känns oerhört tråkigt att hon har höftledsfel och subluxationen känns väldigt läskig. Jag ska prata med avläsaren och har bokat tid hos fysioterapeut. Men vad har ni för erfarenheter och kunskap om C-höfter? Hur mycket kan det påverka hunden? Att min hund inte är aktuell för avel gör absolut ingenting. Men jag hade hoppats på att kunna träna/tävla agility, lydnad och att hon ska kunna ha ett hundliv utan begränsningar.

Hur mycket beror detta egentligen på genetik och miljö? Är det något vi kan ha gjort när hon var liten som medförde det här? Tycker att man var så försiktig med att bära i trappor och dylikt i början 😔
 

Bifogade filer

  • IMG_5336.jpeg
    IMG_5336.jpeg
    165,6 KB · Visningar: 190
Orolig matte!

Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju mer jag kollar på bilderna desto sämre tycker jag att det ser ut. Jag kanske borde vara glad över att det inte blev D?

Detta är min första hund och det känns oerhört tråkigt att hon har höftledsfel och subluxationen känns väldigt läskig. Jag ska prata med avläsaren och har bokat tid hos fysioterapeut. Men vad har ni för erfarenheter och kunskap om C-höfter? Hur mycket kan det påverka hunden? Att min hund inte är aktuell för avel gör absolut ingenting. Men jag hade hoppats på att kunna träna/tävla agility, lydnad och att hon ska kunna ha ett hundliv utan begränsningar.

Hur mycket beror detta egentligen på genetik och miljö? Är det något vi kan ha gjort när hon var liten som medförde det här? Tycker att man var så försiktig med att bära i trappor och dylikt i början 😔
Så länge det inte är en tung hundras så är C ingenting att oroa sig för. :)
 
Jag vet inget om luxationer men min pappas riesenschnauzer hade C-höfter. Störde henne inte alls. Blev 11 eller 12 år och togs bort av andra åldersorsaker som inte var höftrelaterat
 
och inte ens en valp är ett glasdjur - de får inte dåliga leder av att röra sig. Om vi inte pratar extremer

En C-höft kan de normalt leva med - men det är klokt att låta ett proffs gå igenom hunden och se om det finns något just ni behöver tänka på. Å andra sidan skulle jag nog gärna göra det även med en A-höft.
 
Det är både arv och miljö. För ledarnas skull ska man inte hålla sina valpar och unghundar i överhull, sen så är det nyttigt med rörelse för muskulatur och skelett såklart anpassad efter ålder. För en hund med sämre höfter är det extra viktigt att hålla dem slanka och välmusklade..

Subluxation är vad jag förstår helt enkelt att höftleden är överrörlig och hamnar ur position. Min tanke är även här att om man musklar upp hunden kring höfterna så håller musklerna leden i position. Personligen hade jag själv varit försiktig med att stretcha hunden kring höften eftersom den redan är överrörlig där om inte fysio tycker och visar hur man ska göra.

Jag ser inte c-höft i sig som ett hinder för aktiv hundsport, har leden bra passform och hunden behöver ju som sagt ändå hållas välmuskled.


Länk till Skk förläsning kring HD-ED index hos hund där man även tar upp arvbarheten för HD i lite olika raser:
HD-ED index hund
 
Jag blir väldigt fundersam på vinklingar.

Titta på patellan. Googla sedan HD röntgen och jämför positionen.

Hur gammal är hunden?
 
Jag blir väldigt fundersam på vinklingar.

Titta på patellan. Googla sedan HD röntgen och jämför positionen.

Hur gammal är hunden?
Hon är 1 år och 2 månader. En australian shepherd. Hon löpte även vid röntgen. Ringde kliniken om det innan och de sa att det inte skulle påverka.

Du tycker att hon ligger fel alltså?
 
Jag skulle inte bli särskilt orolig för individens skull av att den bedöms ha C-höfter och absolut inte anpassa/begränsa aktivitet och rörelse pga något som bara syns på röntgen och inte är ett problem i dagliga livet. Håll hunden slank, aktiv och så välmusklad som möjligt, skulle jag säga. C är också den lindrigaste avvikelsen från det som ses som normalt, så bör inte påverka hunden i någon större utsträckning. Jag vet flera hundar (även äldre) med C-höfter som lever vanliga, aktiva hundliv (och faktiskt ingen som INTE gör det!).
 
Jag blir väldigt fundersam på vinklingar.

Titta på patellan. Googla sedan HD röntgen och jämför positionen.

Hur gammal är hunden?
Bäckenet är helt rakt. Är man kinkig så ser man att vänster ben inte är helt omvridet så patellan hamnar lite snett. Går inte att se om det är lika på andra. Kan vara att kliniken skickat in fler bilder som hjälper avläsaren att läsa bilden även om just denna inte är helt perfekt.
Man ska skicka in alla bilder som tas och SKK brukar skicka tillbaka bilderna om de är av så dålig kvalitet att de inte går att läsa.
 
Orolig matte!

Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju mer jag kollar på bilderna desto sämre tycker jag att det ser ut. Jag kanske borde vara glad över att det inte blev D?

Detta är min första hund och det känns oerhört tråkigt att hon har höftledsfel och subluxationen känns väldigt läskig. Jag ska prata med avläsaren och har bokat tid hos fysioterapeut. Men vad har ni för erfarenheter och kunskap om C-höfter? Hur mycket kan det påverka hunden? Att min hund inte är aktuell för avel gör absolut ingenting. Men jag hade hoppats på att kunna träna/tävla agility, lydnad och att hon ska kunna ha ett hundliv utan begränsningar.

Hur mycket beror detta egentligen på genetik och miljö? Är det något vi kan ha gjort när hon var liten som medförde det här? Tycker att man var så försiktig med att bära i trappor och dylikt i början 😔
De fysioterapeuter och utbildade hundmassörer jag haft kontakt med har iaf alla sagt samma sak: bättre att hunden har C på båda höfterna än att hunden har en bra höft och en dålig höft. Just att det är jämnt är bra. Det är när det blir för stora ojämnheter på höger/vänster sida som det lättare blir problem för hunden. Sedan är ju inte C-höfter katastrofdåligt oavsett. Tvivlar på att din hund kommer lida av det så länge den hålls i bra skick och får vara aktiv. Men jättebra att du bokat in tid hos fysioterapeut :)

Vet du hur det ser ut med höftledsstatus hos släktingar?
 
Jag har en bc med b/c höft och vi kör på som vanligt (men har inte subluxation). Det jag har fått råd om är ju att se till så att hon tränar på skritt och gärna i terräng där hon får lyfta på benen.
Vi har även pratat med sjukgymnasten att dra kedjor med låg vikt i skritt för att bygga upp de stabiliserande musklerna. (Och för att få henne i arbetsmode då allt helst ska gå i 190.) Tänkte ta tag i kedjorna nu i sommar.

Annars vallar vi och hon får dra framför cykeln som vilken annan hund. 🙂
 
Arv och miljö är det som spelar in, MEN valpar går inte sönder av att gå i trappor och få röra på sig som de själva vill under uppväxten. Om de skulle göra det så har vi uppfödare verkligen misslyckats med att föda upp sunda hundar. Jag tror att du som hundägare ska sluta fundera över vad som gått fel, för du kan aldrig få veta någon sanning. Även de uppfödare som avlar för bästa möjliga förutsättningar för friska leder kommer ändå, i en ras där HD förekommer, att få fram en och annan hund med HD. Som hundägare så är det viktigaste att hålla sin valp slank under uppväxten samt att den får röra på sig på ett normalt sätt så att lederna (som ju är helt outvecklade som små) får utvecklas på ett normalt sätt.
Som ägare till en hund med HD så är det bästa att hunden hålls slank och musklad. C-höfter ger sällan problem och aktiviteter som agility gynnar ju muskler. Jag födde för många år sedan upp en chowhane som vid röntgen fick HD D och ED 2. Ägarna, som var aktiva friluftsmänniskor blev förkrossade och trodde att de nu bara kunde promenera runt kvarteret med hunden. Jag frågade om hunden någonsin haltat eller verkat ha problem med sina leder och svaret var nej. Jag sa då till dem att hunden inte var sjukare idag än vad den var dagen innan när de inte kände till röntgenresultatet, så de kunde absolut fortsätta röra på hunden. De tog med hunden på skidturer, långskridskoturer, vandringar etc och hunden älskade det. Han levde tills han var 13 år och var pigg in i det sista. Han hade aldrig problem med sina leder tack vare att han hölls välmusklad.
 
Hur mycket kan det påverka hunden? Att min hund inte är aktuell för avel gör absolut ingenting. Men jag hade hoppats på att kunna träna/tävla agility, lydnad och att hon ska kunna ha ett hundliv utan begränsningar.

Hur mycket beror detta egentligen på genetik och miljö? Är det något vi kan ha gjort när hon var liten som medförde det här? Tycker att man var så försiktig med att bära i trappor och dylikt i början

Det är gener i samspel med miljö. De där höfterna behöver inte påverka din hund nämnvärt. Det bästa är att ge hunden ett aktivt liv, så ge inte upp på drömmen om agility. Nej, ni har inte gjort något som orsakat detta mest troligt. Om hunden varit vanvårdad, sedentär och inte fått tillräckligt med näring i sin uppväxt, då kan det påverka till det sämre. I dålig miljö kan gener för C höft uttrycka sig betydligt värre, men det är inte ett resultat av små saker.
 
Min Beauceron hade D-höfter. Stor kille, 72 cm och dryga 50 kilo. Han fick leva som vanligt, mycket tid i skog och mark i ojämn terräng redan som valp. Han fick inte hoppa efter frisbee men i övrigt leva som vilken normal hund som helst. Blev väldigt välmusklad och i toppkondis. Fick INGA problem med D-höfterna, levde till 13 år och fick somna in pga cancer.

C-höfter är ingenting, se bara till att hunden är välmusklad och inte fet :-)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu har resultatet på hd röntgen för min hund kommit upp på hunddata. C har han. Men finns det nånstans man kan hitta mer information...
Svar
2
· Visningar
727
Senast: Tiger tok
·
Hundhälsa Hej, hoppas detta är tillåtet. Röntgade min 14 månader gamla schäferhane i tisdags. Har frenetiskt uppdaterat SKK Hunddata var och...
2
Svar
20
· Visningar
5 117
Hundhälsa Vad säger uppfödarna/de kunniga här? Har ni haft hundar ni röntgat om och fått annorlunda resultat? Har ni haft hundar med C/D/E-höfter...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: mazariin
·
Hundavel & Ras Då framtiden för vår lilla hund är väldigt oviss p.g.a. trassel i ena höften, så har jag börjat nosa på tanken att skaffa en till. Hade...
2
Svar
34
· Visningar
2 985
Senast: Explorer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp