Retriverkoppel

peace

Trådstartare
vad är bra/dåligt med att använda ett sådant? Och varför heter det just retriverkoppel?
 
Sv: Retriverkoppel

Det heter retrieverkoppel för att man använder det främst på retriever, och då särskilt inom jakten.
När man jagar vill man ha ett litet, lätt, hållbart koppel som man kan ta av snabbt som bara attan och sätta på lika snabbt.

Jag har det bara när jag går till och från skogen där han alltid är lös, och även inom apporteringen.

Som sagt, lätt att ta av och sätta på. Ofta obekvämt att hålla längre stunder då dem ofta är tillverkade av nylon.
Jag har dock ett smalt (1cm) av läder.

Värdelösa som vardagskoppel om man inte har en hund som är lös 90% av tiden och man vara vill ha ett lätt koppel. Dessutom är de ofta korta (1-1,5m).
 
Sv: Retriverkoppel

Värdelösa som vardagskoppel om man inte har en hund som är lös 90% av tiden och man vara vill ha ett lätt koppel. Dessutom är de ofta korta (1-1,5m).
Hmm... vadå värdelösa som vardagskoppel? Jag använder alltid retrieverkoppel till mina hundar... Förresten så ligger väl de flesta på 180 cm vad jag vet.
 
Sv: Retriverkoppel

Jag tycker de är dåliga som vardagskoppel eftersom de (som jag skrev) ofta är gjorda av ett ganska obekvämt material, och har man då en hund som ibland kan dra så är de inte särskilt skönt för händerna. :) Jag gillar över huvudtaget inte rundsydda koppel, inte i läder heller.

(Jag skrev f ö fel, menade 1-1,8m)
Jag har ett "kort-koppel" som är 1m, och de andra ligger på 1,8m, men (beroende på vad man har för hund) går en bit självklart bort i halsomkrets, och min hund som har 45cm runt halsen blir det rätt kort till.
 
Sv: Retriverkoppel

Jag tycker att dom är jättebra!
Man slipper ta på halsband varje gång man ska ut, och det går jättesnabbt att ta av och på under promenaden.
Dessutom är det litet och lätt så man kan ha det i fickan när hunden är lös.
Jag brukar knyta en knut på kopplet, i stället för den där läderflärpen som ska hålla ihop öglan, tycker alltid att den glider iväg.
 
Sv: Retriverkoppel

Jag tycker de är dåliga som vardagskoppel eftersom de (som jag skrev) ofta är gjorda av ett ganska obekvämt material, och har man då en hund som ibland kan dra så är de inte särskilt skönt för händerna. :) Jag gillar över huvudtaget inte rundsydda koppel, inte i läder heller.

(Jag skrev f ö fel, menade 1-1,8m)
Jag har ett "kort-koppel" som är 1m, och de andra ligger på 1,8m, men (beroende på vad man har för hund) går en bit självklart bort i halsomkrets, och min hund som har 45cm runt halsen blir det rätt kort till.

Ok, DU tycker att de är värdelösa till vardags, men jag som har använt dem dagligen i 20 års tid tycker att de är helt suveräna :p
 
Sv: Retriverkoppel

Men du tror inte att du är lite partisk eftersom du har retriever? :mad: Min är ju bara halv-retriever.


;)
 
Sv: Retriverkoppel

Jag använder bara retriver koppel till mina hundar. Smidigt att ta på o av. Tar ingen plats. Gör dom själv så jag väljer längd o har kommit fram till att om man har flera hundar så är det lagom längd att ha ca 1.80 cm kanske kortare tom. Finns i flera material både nylon bommul o läder även olika tjocklekar så jag förstår inte riktigt att de skulle vara obehagliga att hålla i. Om hunden drar så är det ju därför o inte kopplets fel om man nu tycker det är obekvämt.

Använder även retriever koppel till min Mudi o gjorde det även innan jag snöade in på retriever. Skaffade det just pga att det var smidigt att ta på o av o ingen plats tog. Tror tom jag fick med ett sådant från uppfödaren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 422
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag håller på bli tokig sedan någon hund bet sönder mitt gamla retriverkoppel för hittar inget nytt likvärdigt. Vill ha ett kortare...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: AraSlei
·
Övr. Barn Lägger tråden här för jag vet att många fortfarande behöver ha med sig ombyte och blöjor till barnen. Jag söker en väska helst på hjul...
Svar
10
· Visningar
463
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 055
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp