Min husläkare har en misstanke om att jag kan ha ngn reumatisk sjukdom och jag vet inte vad jag ska tänka. Ena stunden tänker jag att det nog inte kan vara det, så ont har jag ju inte men samtidigigt är ngt fel i kroppen. Ringde idag för att boka en tid till reumatologen, hon ursäkta sig först med att det är lång väntetid och jag kunde få en tid först i jaunari men när hon hörde att jag vara är 38år så fick jag en akuttid men även akuttiden är först i mitten av december. Lång väntan på att få besked.

Finns det ngr här som har reuma (eller har haft misstankte om det och det sen var ngt annat). Hur började det för er? Hur ser era liv ut idag?
Jag har bechterew (ankyloserande spondylit). Nu när jag varit väldigt orörlig pga sjukdom i typ två veckor har jag ont överallt. Så länge jag tränar går det bra. Nu har jag en överjävlig ryggvärk och ledvärk i flera leder. Men har heller knappt rumpmuskler kvar då jag gått ner 4 kg utan att tappa i omfång 😂. Jag mådde jättebra i ryggen som gravid men har haft skov i omgångar sen Jag var 20 (16 år). Behöver inte några mediciner förutom Ipren och ibland Naproxen. Min farmor och pappan har garanterat haft/har samma diagnos men aldrig fått den. För dem verkar det ha läkt ut med stelhet kvar, jag hoppas på det för mig med.
 
Jag har AS, och är i stort sett helt besvärsfri sedan min läkare såg till att jag fick biologisk medicin, jag tar en spruta per vecka.

En medicin som liknar det som @athena_arabians får.

Det har varit ett fantastiskt lyft, och min användning av Etoricoxib (Arcoxia) har minskat till nästan ingenting.

Jag har överhuvudtaget inte känt av några biverkningar, men enligt uppgift så sänks immunförsvaret något, och därför erbjuds jag bl.a. vaccination mot säsongsinfluensa och boosterdoser av Covid vaccin.

Läkaren ville också att jag skulle vaccinera mig mot det mesta innan jag började använda den biologiska medicinen

Jag har inte ens varit förkyld på två år, så så farligt med det sänkta immunförsvaret verkar det inte vara.
 
Jag har AS, och är i stort sett helt besvärsfri sedan min läkare såg till att jag fick biologisk medicin, jag tar en spruta per vecka.

En medicin som liknar det som @athena_arabians får.

Det har varit ett fantastiskt lyft, och min användning av Etoricoxib (Arcoxia) har minskat till nästan ingenting.

Jag har överhuvudtaget inte känt av några biverkningar, men enligt uppgift så sänks immunförsvaret något, och därför erbjuds jag bl.a. vaccination mot säsongsinfluensa och boosterdoser av Covid vaccin.

Läkaren ville också att jag skulle vaccinera mig mot det mesta innan jag började använda den biologiska medicinen

Jag har inte ens varit förkyld på två år, så så farligt med det sänkta immunförsvaret verkar det inte vara.

Den typen av medicin är inte den som ställer till det värst med mitt immunförsvar utan det är cellgiftet jag tar i tablettform (azatioprin).

Men som sagt, utan de medicinerna har jag inget liv så det är inte riktigt ett val i mina ögon.
 
Jag var på utredning då jag har väldigt mycket värk. Det visade sig att jag hade någon inflammatorisk sjukdom som skulle hamna inom Reumatism. Men eftersom jag inte vill äta medicin hela tiden med tanke på biverkningarna de gav så blev det inget gjort från vården. Jag försöker ordna det själv med kost-tillskott, sjukgymnast/kiropraktor och träning.
Fibromyalgi? Får du inte hjälp för att du inte ville ta medicin? Det låter ju helt galet 😵
 
På torsdag är min tid hos reumatologen, börjar bli väldigt nervös. Jag är rädd att han ska säga att mina besvär beror på min övervikt (vilket säkert inte gör det bättre, men jag tror inte att det är orsaken).

Ngt är fel i kroppen men mina leder inte direkt svullna, det tror jag talar emot reumatism.
Jag är inte heller helt säker på om värken sitter i lederna, förutom i fingrarna, annars känns det mer som att det är muskler och ev senor som gör ont. På kvällarna/nätterna har jag så ont i benen att jag har svårt att sova, ungefär som sån värk man kan ha när man är sjuk/har feber.

Provat lite olika värktabletter men inget fungerar riktigt bra, bäst verkar lugn motion (promenader) fungera men lite för mkt och det blir värre.

Jag har även en annan autoimmunsjukdom (Haschimoto) och hade även ytterligare en (Kawasaki) som barn. Kanske är det Haschimoton som ställer till det även i kroppen men samtididigt verkar ju mitt immunförsvar ogilla sin egen kropp.
 
På torsdag är min tid hos reumatologen, börjar bli väldigt nervös. Jag är rädd att han ska säga att mina besvär beror på min övervikt (vilket säkert inte gör det bättre, men jag tror inte att det är orsaken).

Ngt är fel i kroppen men mina leder inte direkt svullna, det tror jag talar emot reumatism.
Jag är inte heller helt säker på om värken sitter i lederna, förutom i fingrarna, annars känns det mer som att det är muskler och ev senor som gör ont. På kvällarna/nätterna har jag så ont i benen att jag har svårt att sova, ungefär som sån värk man kan ha när man är sjuk/har feber.

Provat lite olika värktabletter men inget fungerar riktigt bra, bäst verkar lugn motion (promenader) fungera men lite för mkt och det blir värre.

Jag har även en annan autoimmunsjukdom (Haschimoto) och hade även ytterligare en (Kawasaki) som barn. Kanske är det Haschimoton som ställer till det även i kroppen men samtididigt verkar ju mitt immunförsvar ogilla sin egen kropp.
Fibromyalgi?
 
På torsdag är min tid hos reumatologen, börjar bli väldigt nervös. Jag är rädd att han ska säga att mina besvär beror på min övervikt (vilket säkert inte gör det bättre, men jag tror inte att det är orsaken).

Ngt är fel i kroppen men mina leder inte direkt svullna, det tror jag talar emot reumatism.
Jag är inte heller helt säker på om värken sitter i lederna, förutom i fingrarna, annars känns det mer som att det är muskler och ev senor som gör ont. På kvällarna/nätterna har jag så ont i benen att jag har svårt att sova, ungefär som sån värk man kan ha när man är sjuk/har feber.

Provat lite olika värktabletter men inget fungerar riktigt bra, bäst verkar lugn motion (promenader) fungera men lite för mkt och det blir värre.

Jag har även en annan autoimmunsjukdom (Haschimoto) och hade även ytterligare en (Kawasaki) som barn. Kanske är det Haschimoton som ställer till det även i kroppen men samtididigt verkar ju mitt immunförsvar ogilla sin egen kropp.
det finns reumatiska varianter som sitter i såväl mjukdelar som muskel- och ligamentsfästen. Reumatoid artrit (RA) är det som de flesta associerar med reumatiska sjukdomar, men de är som sagt flera.
 
Nu har jag varit hos läkaren och vilken underbar läkare. Kände mig bekvämt direkt och han lyssnade verkligen och tog mina besvär pa allvar. Gjorde ultraljud pa ngr leder och kunde inte hitta ngr aktiva inflammationer.
Han tog 5 rör blod som ska analyseras pa alla möjliga saker och en remiss för röntgen av fötter och händer.
Om en manad har jag en tid igen och vi ska ga igenom alla provsvar och se vad det kan bli för diagnos och behandling.
Kände att han verkligen tog det pa allvar och ha sa att även om det inte är rematologisk sa är ngt fel och det felet ska vi hitta.
 
Nu har jag fatt min diagnos, Seronegativ, aCCPpostiv Rhematiodie Arthritis. Vet inte exakt hur det översätts till svenska men det är iaf klassisk RA, ledgangsreumatism. Men lederna (händer och fötter) ser fina ut pa röntgen sa som tur är inga förändringar där och sa ska det förbli sa läkaren och därför skulle jag börja direkt med metotrexat. Tog första tabletten i tisdagskväll och inga större biverkningar (svettades mkt pa natten och lite lätt illamande och trötthet dagen efter).
Men jag är lite rädd för biverkningar, sänkt immunsystem känns inte helt optimal när man har 5barn, tva i förskola och en i lagstadet.

Det är skönt pa ett sätt att veta att jag inte bara inbillat mig men det känns inte roligt att fatt diagnosen. Jag känner mig ganska ensam, reumatism är i mitt huvud fortfarande ngt som mor/farföräldrar har och inte jag som inte ens fyllt 40 än.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 861
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 948
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp