Bukefalos 28 år!

H

Helan

Kan en häst få reumatiska besvär?
Vad gör man åt det i så fall?

Bara en tanke, inget aktuellt fall just nu.
 
Sv: Reumatism

Ingen som har nåt att säga?
En veterinär uttryckte sig så en gång, att hästen i fråga hade reumatiska besvär, men jag har aldrig hört det förr eller senare. Det är därför jag undrar.
 
Sv: Reumatism

Det enda jag vet är att det förekommer reumatiska attacker på äldre hästar, särskilt i fuktiga miljöer och i kombination med kyla.

Då får hästen svullna leder och feber.

Men har aldrig hört om den kroniska reumatism som vi har på häst.

Då är det snarare så att hästen har förslitningar i sina leder och plågas extra av detta tex vid kyla.
 
Sv: Reumatism

Kan man i så fall medicinera en sådan häst?
Människor medicineras väl? (med vad vet jag inte eftersom jag inte har reumatism själv).
 
Sv: Reumatism

Jag har funderat på detta med. Jag är medryttare på ett fullbod som är sparsamt riden under hela sin livstid. Hon är nu 21 år gammal och man kan inte kräva allt för mycket av denna dam. Dels pga åldern och dels för knäsmärtor bak under den kalla vintern.

Kan man göra något åt reumatismen? Ska hästen stå inne när det är kallt eller ska man ha något värmande bandage för att underlätta? Det är ju väldigt svårt med bandage vid knäna. Eller kan man värma upp just vid knät några timmar innan ridpasset?
 
Sv: Reumatism

Min poppo har reumatism om man kallar det så - artros - han blir mkt bättre när jag ger honom glukosamin, MSM och djävulsklo i pulverform med maten. Har BoT täcke på - men viktigast är nog att hålla honom varm i kroppen. Benen lindade. Och massage, det är viktigt att hålla igång blodcirkulationen och massage med arnika är det bästa jag hittat. Har själv problem med lederna sen flera år. Ärvt fr min mor som hade ngn arg typ av muskelreumatism, sista perioden kunde hon inte röra sig alls... Så jag vet vad jag har att vänta så att säga.. Djävulsklogele funkar bra på mig och lika så värme. Det knastrar o knakar på både mig och hästen så vi matchar varandra bra. Avklippta fingervantar även sommartid ;)
Nej -testa djävulsklo - min bästa rek
 
Sv: Reumatism

Ja hästar kan få en del av de över 80 olika reumatiska diagnoser som finns. Vanligast är nog artros men de kan även få RA(artrit) och andra diagnoser.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: Askur2017
·
Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
363
Senast: Tokyo
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp