Bukefalos 28 år!

Revirpinkande kastrerad hankatt

steve

Trådstartare
Ja, vad gör man? En av våra katter har börjat revirpinka på möbler. Är snart 2 år och kastrarad för något år sedan. Har läst trådar om revirpinkande katter och det allmänna rådet är väl att kastrera, men nu är ju denna katt redan kastrerad. Visst kan man springa runt med en vattensprayflaska men det är ju inte alltid (väldigt sällan) man ser när han håller på. Någon som vet varför han gör detta och hur man kan få han och sluta? Otroligt kelig och trevlig katt i övrigt.
 
Sv: Revirpinkande kastrerad hankatt

Jag har tyvärr inget råd att ge dig, men min dotters farmor hade oxå e kastrerad hankatt som revirpinkade inne, på allt, möbler, fönster osv. Det enda hon kunde göra i slutändan var att ta bort honom tyvärr. Tror hon hade honom hos vet. flera ggr men dom hitta inga fel på honom.

Hoppas att du finner en lösning på problemet.
 
Sv: Revirpinkande kastrerad hankatt

Mitt råd är att börja med att ta katten till veterinär för att utesluta fysisk sjukdom. Helst då till en veterinär som är känd för att va duktig på katter.

Katter kan kissa tokigt pga stress och otrivsel.

Hur är förhållandet mellan katterna?
Får katterna tillräcklig psykisk och fysisk stimulans?
Hur många lådor har katterna? Har du två katter bör du ha minst tre lådor.
Vilken typ av lådor har du? Kan vara bra att ha olika sorter (med huv, utan huv)
Är de placerade optimalt?
Kan sanden vara orsaken?

Finns massor av saker som kan vara orsaken och det kan ta lång tid innan man listar ut vad som stör katten.
 
Sv: Revirpinkande kastrerad hankatt

Ifall katten aldrig får gå ut, kanske det skulle vara värt att låta honom testa livet utanför. Förutsätter ju att du bor så att det går att låta honom vara ute.
 
Sv: Revirpinkande kastrerad hankatt

Fast är det inte skillnad på att kissa och att revira? han sätter sig liksom inte och kissar utan revirar på saker "skvätter".
Han har rent allmänt börjat bli lite mer stöddig på sista tiden, inte mot oss människor men mot de andra katterna. Gör inget elakt men visar gärna att han är starkast och bäst. Han är inte stressad någonstans, är en riktig soffpotatis som bara älskar att mysa och bli klappad - vilket han blir nästan jämt.
 
Sv: Revirpinkande kastrerad hankatt

Vi har kattlucka så de springer ut och in som de vill.
 
Sv: Revirpinkande kastrerad hankatt

Fast är det inte skillnad på att kissa och att revira? han sätter sig liksom inte och kissar utan revirar på saker "skvätter".
Han har rent allmänt börjat bli lite mer stöddig på sista tiden, inte mot oss människor men mot de andra katterna. Gör inget elakt men visar gärna att han är starkast och bäst. Han är inte stressad någonstans, är en riktig soffpotatis som bara älskar att mysa och bli klappad - vilket han blir nästan jämt.

Där har du nog förklaringen.

Jag har tyvärr inget tips på lösning.
 
Sv: Revirpinkande kastrerad hankatt

Det finns ett par "kattpsykologer" här i Sverige, googla på det så kanske du kan finna hjälp där.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har två kastrerade katten en hankatt och en honkatt. De har totalt olika pesonlighet. Hankatten är väldigt trygg och en riktig...
Svar
1
· Visningar
566
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp