Rhinovirus..Karenstid på smitta i stallet vid tävling?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
Skulle vilja veta om och i så fall hur länge det är karenstid innan tävling på Rhinovirus..

Om endast en häst i stallet har en misstänkt smitta, ännu ej konstaterad, får eller bör man då starta på tävling?

Vad jag har kunnat läsa mig till så är just detta virus inte farligt i sig, verkar mycket vanligt och det behöver inte ens synas att smittan är där, mer än att själva prestationsförmågan sänks en aning.

Undrar endast över de regler som finns för ridsporten, är det 3 veckors karenstid på alla smittor eller är det olika?
 
Sv: Rhinovirus..Karenstid på smitta i stallet vid tävling?

Rhinovirus kan vara jävligt att bli av med så att tävla med en sådan häst är rena rama idiotin!
Prestationsförmågan kan sjunka kraftigt och vem utsätter sig häst för det?
Det kan ta upp till 1 år innan allt är ok igen.
 
Sv: Rhinovirus..Karenstid på smitta i stallet vid tävling?

Jag har för mig att jag hört om någon som tävlat med det utan att veta om det, men det syntes tydligt på hästen när den tävlade...

Men precis som Björkis skriver det är idiotiskt om man vet att hästen kan ha det, man ska väl inte över huvudtaget tävla en sjuk häst :confused:
 
Sv: Rhinovirus..Karenstid på smitta i stallet vid tävling?

När man tävlar så har man ju godkänt hästägarförsäkran. Där försäkrar man att hästen inte vistats i stall med smittsam sjukdom på de tre senaste veckorna. MAO du kan inte tävla då rhinovirus är smittsamt.
 
Sv: Rhinovirus..Karenstid på smitta i stallet vid tävling?

Ok!
Tack för era svar..

Har iofs ringt till strömsholm, atg och vår länsveterinär nu på morgonen.. och fått samma svar där.

Det är alltså inte jag som planerar att tävla en häst uppstallad där ett virus misstänks utan situationen har uppkommit då jag fick reda på att det fanns en misstänkt rhinovirusinfektion i ett stall där en av de anmälda hästarna till en tävling står.

Därför undrade jag lite snabbt om någon visste hur det låg till. Ville inte riktigt ringa på jourtid för en sådan fråga.

Vaqr tvungen att ta ställning i och med att jag är med i tävlingssektionen..

Tack för era svar..
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 424
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp