Rida barn och vuxen

Lilja11

Trådstartare
Jag har ridit som ung och min dotter är väldigt intresserad av att börja rida. I Göteborg där vi bor är långa köer på ridskolorna. Jag drömmer om att få ta upp ridning igen samtidigt som min dotter börjar rida. Skulle gärna göra det tillsammans medin dotter och under friare ramar än just ridskola. Har ni tips på hur det skulle kunna gå till? Eller t o m vart jag kan vända mig? Min dotter är 9 år.
 
Jag har ridit som ung och min dotter är väldigt intresserad av att börja rida. I Göteborg där vi bor är långa köer på ridskolorna. Jag drömmer om att få ta upp ridning igen samtidigt som min dotter börjar rida. Skulle gärna göra det tillsammans medin dotter och under friare ramar än just ridskola. Har ni tips på hur det skulle kunna gå till? Eller t o m vart jag kan vända mig? Min dotter är 9 år.
Turridning?

Kruxet med ”fria former” när ni inte kan något är ju att det blir rätt farligt, så det kan vara svårt att hitta någon som vill låna ut hästar till det. Folk är i regel rädda om sina hästar, och få hästar är så bombsäkra att nybörjare kan rida ut på dem ensamma utan risk. Men hittar ni någon så är medryttare ett alternativ.
 
Min syster som bor i större stad har vid några tillfällen hyrt ponny tillsammans med dottern. Jag har för mig att de då hyr ponnyn 2 timmar och på den tiden är det både pyssel och ridning inkluderat, viss skötsel tror jag, lite osäker. Jag tycker det verkar vara ett bra upplägg. Jag tror dock att dottern först gick lite på ridskola så var kanske inte helt nybörjare.
 
Det enda alternativet skulle väl vara om någon ville hyra ut sina hästar så att ni kan rida lektioner för instruktör på dem. Att rida "under friare ramar" tolkar jag som att du vill att ni rider utan instruktör? Det tror jag i det här fallet är direkt olämpligt eftersom det kan bli farligt.
 
Sen finns det ju ett flertal, varav några är riktigt bra, ridskolor strax utanför Göteborg, där köerna brukar vara lite kortare.. Dessa har, i många fall, bra tillgång till kollektivtrafik, om det är önskvärt, men man kan få behöva pendla 30 - 60 min ut från centrum.
 
Jag har ridit som ung och min dotter är väldigt intresserad av att börja rida. I Göteborg där vi bor är långa köer på ridskolorna. Jag drömmer om att få ta upp ridning igen samtidigt som min dotter börjar rida. Skulle gärna göra det tillsammans medin dotter och under friare ramar än just ridskola. Har ni tips på hur det skulle kunna gå till? Eller t o m vart jag kan vända mig? Min dotter är 9 år.

Jag skulle inte rekommendera att ni rider tillsammans förrän dottern är så duktig att hon kan kontrollera sin häst/ponny själv i alla gångarter. P.g.a. säkerheten.

Men sen när hon kan det skulle ni kunna höra med ridskolan om ni kan få privatlektioner tillsammans. Bara ni två, en ridlärare som håller lektion för er båda samtidigt. Olika övningar så klart. Men det kräver att dottern blivit tillräckligt duktig så att det inte blir farligt.
 
Jag har ridit som ung och min dotter är väldigt intresserad av att börja rida. I Göteborg där vi bor är långa köer på ridskolorna. Jag drömmer om att få ta upp ridning igen samtidigt som min dotter börjar rida. Skulle gärna göra det tillsammans medin dotter och under friare ramar än just ridskola. Har ni tips på hur det skulle kunna gå till? Eller t o m vart jag kan vända mig? Min dotter är 9 år.


Du kan inte själv lära dig rida samtidigt som dottern på separata hästar under "fria former", det är som upplagt för avramlingar och skador.

Nej 4H-gårdarna har inte fri tillgång till hästar för människor som inte kan rida/sköta dem tryggt. Däremot erbjuder (erbjöd?) både Tolsered 4H och Kättilsröd 4H ridlektioner om ni är intresserade, maila dem och hör om det finns platser lediga.

Annars håller jag med den som skrev att det finns ett flertal ridskolor som ligger lite utanför stan där ni säkert kan få platser, titta på exempelvis Hagens Ridcenter. Jag tycker verkligen att ni ska ta lektioner båda två i början, du själv för att komma tillbaka i ridform och få repetera, och dottern för att få en stabil grund att stå på. Det minskar risken för skador enormt att ni har en instruktör som vet vad den gör, och hästar som är vana vid nybörjare.

Ute på Hisingen finns också aktivhast.se som erbjuder lektioner på både ponny och häst, antingen engelsk, AR, eller western, med små grupper. Det kanske passar in i din definition av "friare former". :)
 
Jag har ridit som ung och min dotter är väldigt intresserad av att börja rida. I Göteborg där vi bor är långa köer på ridskolorna. Jag drömmer om att få ta upp ridning igen samtidigt som min dotter börjar rida. Skulle gärna göra det tillsammans medin dotter och under friare ramar än just ridskola. Har ni tips på hur det skulle kunna gå till? Eller t o m vart jag kan vända mig? Min dotter är 9 år.

Vet inte var i Göteborg ni bor, men strax söder om, i Lindome, finns Raudhetta, en ridskola med islandshästar. Den är av modell mindre (8-10 lektionshästar, brukar väl ha lektioner med runt 5 hästar samtidigt) och där ordnas också mindre kurser, läger etc. som kan passa både barn och vuxna. Dessutom fantastisk natur och ej trafikerade ridvägar precis runt knuten. Ta kontakt med dem och berätta vad du söker så kan du säkert få hjälp med både ridlektioner och kanske ridning i något "friare former" (men börja med lektionerna)!
 
Tack alla för input! Den friare formen var luddigt uttryckt, och jag tänkte aldrig att vi skulle ge oss ut själva på varsin häst det har jag inte kunskap till. Mer mindre grupp eller ensamma med instruktör. Jag gick själv i stor ridskolegrupp och tyckte det kunde vara lite tradigt.

Tack åter för tips, ska fundera vidare på detta!
 
Vill också tipsa om att vissa ridskolor har specialgrupper för just förälder och barn som vill rida ihop.
 
Jag tycker att det vore dötrist! Att som vuxen som kan rida tvingas rida samtidigt som barn som inte kan det. Men det är ju bra att det finns för de som tycker att det vore roligt!
Bara tempot skulle ju omgående bli ett problem. En stor häst med en ryttare som kan rida skrittar i ett helt annat tempo än en tränad nybörjarponny med ett litet barn som inte kan rida på ryggen.
 
Det vore ju toppen både för mysfaktorn och tidsmässigt.
Rider man för mysfaktorn, för att göra något tillsammans och har svårt att få ihop logistiken annars och instruktören är en stjärna så visst, då är det bra och de där grupperna är efterfrågade. Men, vill man som vuxen utveckla sin ridning och ge barnet en bra grund så är det inte lika bra. Det är inte alla instruktörer som klarar av att hålla nivån på 8-10 olika nivåer så att alla får sitt utan ofta blir det något mellanting. Det kan leda till att den där lilla nybörjaren tredje gången hen ska rida ska hoppa ett litet kryss (verkligt skräckexempel) trots att hen inte ens kan styra sin häst i skritt.

Jag hade helt klart satt barnet i en nybörjargrupp för barn och dig i en ombörjargrupp för vuxna om du hade kommit till mig och diskuterat saken när jag jobbade på ridskola. Då får ni båda ut det bästa av det hela och när ditt barn har kommit till märke tre någonstans, då kan ni börja rida i samma grupp om ni fortfarande vill det och då på mycket bättre premisser. Eller så satsar ni på att hitta medryttarhästar i det läget och fortsätter i era respektive grupper på ridskolan och fortsätter utvecklas.
 
Rider man för mysfaktorn, för att göra något tillsammans och har svårt att få ihop logistiken annars och instruktören är en stjärna så visst, då är det bra och de där grupperna är efterfrågade. Men, vill man som vuxen utveckla sin ridning och ge barnet en bra grund så är det inte lika bra. Det är inte alla instruktörer som klarar av att hålla nivån på 8-10 olika nivåer så att alla får sitt utan ofta blir det något mellanting. Det kan leda till att den där lilla nybörjaren tredje gången hen ska rida ska hoppa ett litet kryss (verkligt skräckexempel) trots att hen inte ens kan styra sin häst i skritt.

Jag hade helt klart satt barnet i en nybörjargrupp för barn och dig i en ombörjargrupp för vuxna om du hade kommit till mig och diskuterat saken när jag jobbade på ridskola. Då får ni båda ut det bästa av det hela och när ditt barn har kommit till märke tre någonstans, då kan ni börja rida i samma grupp om ni fortfarande vill det och då på mycket bättre premisser. Eller så satsar ni på att hitta medryttarhästar i det läget och fortsätter i era respektive grupper på ridskolan och fortsätter utvecklas.

Jag håller med i allt! TS, ta till dig av vad @TinyWiny skriver här!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 771
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 758
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Zpunk
·
Ridning Min syster med familj bor utanför Falun och en av döttrarna är hästtokig och vill rida turridning. Problemet är att det inte verkar vara...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp