Rida bettlöst.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare shampiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 301
S

shampiz

Har haft funderingar under en längre tid att prova ett bettlöst träns till en av mina hästar. Nu råkade jag få ett sådant av en kompis till mig för ett par veckor sedan. Men ännu har jag inte vågat mig på att prova det, men måste ju göra det ganska snart, eller måste och måste, jag vill prova det ganska snart.
Någon som har bra tips till mig hur jag ska använda det. Något speciellt jag bör tänka på? Jag tycker det känns lite oroväckande om nåt skulle hända så att hästen skulle sticka för mig. Nu brukar ju den här hästen inte göra det, åtminstone har han aldrig gjort det när jag ridit honom. Har aldrig haft några problem att han inte lyssnar även om vi t o m rejsat på ängar och så. Men det kan ju bero på att han har ett bett i munnen så man har nåt att bromsa upp med. Däremot så har jag hört medryttare säga att han stuckit med dom vid enstaka tillfällen. Så tänk om jag inte lyckas få stopp på honom.
Nån som har egna erfarenheter och råd och har lust att dela med sig?

Sv: Rida bettlöst.

Jag har ett träns som går att använda både med och utan bett, För att vara på säkra sidan har jag ridit bettlöst med en tygel och bett med en annan samtidigt (alltså haft två tyglar) när jag ridit på trafikerade vägar mm. Jag låter då tygeln kopplad till bettet hänga över halsen på henne och kan ta den till nöds, i övrigt anväder jag den bettlösa delen. Vet inte om du kan koppla bett, men annars vore det ju enkelt att bara ha ett nackstycke kopplat till bettet som du trär genom pannbandsöglorna i det bettlösa tränset och ett par tyglar i det de första gångerna, sedan när du ser att hästen lyder hjälperna med bettlöst är det bara att gå över till bettlöst.

Tigertofflan skrev:
Vad är det för bettlöst träns du har då? Finns ju en hel uppsjö med olika.

Jag har tyvärr ingen bild att sätta in på det. men det ser ut som ett vanligt träns fast det inte finns nån plats för bettet. Utan där bettet annars ska sättas fast, så är det en ring på varje sida som tyglarna fästs i.

AliceSpring skrev:
Jag har ett träns som går att använda både med och utan bett, För att vara på säkra sidan har jag ridit bettlöst med en tygel och bett med en annan samtidigt (alltså haft två tyglar) när jag ridit på trafikerade vägar mm. Jag låter då tygeln kopplad till bettet hänga över halsen på henne och kan ta den till nöds, i övrigt anväder jag den bettlösa delen. Vet inte om du kan koppla bett, men annars vore det ju enkelt att bara ha ett nackstycke kopplat till bettet som du trär genom pannbandsöglorna i det bettlösa tränset och ett par tyglar i det de första gångerna, sedan när du ser att hästen lyder hjälperna med bettlöst är det bara att gå över till bettlöst.

Jag tror inte det går att fästa bettet i detta träns, fast det låter som en bra idé att använda ett nackstycke och bett kombinerat med detta träns. Jag ska nog testa det, då har man ju bettet som man kan ta till som extra "nöd-broms":bow:

tror du på fullaste allvar att om hästen skenar att du får stopp på den med ett bett??? Du har du större chans med det bettlösa då du kan vrida hästens huvud, det kan du ju inte med ett "betträns"

Mifellen skrev:
tror du på fullaste allvar att om hästen skenar att du får stopp på den med ett bett??? Du har du större chans med det bettlösa då du kan vrida hästens huvud, det kan du ju inte med ett "betträns"

Ja, det tror jag faktiskt. En av mina andra hästar är VÄLDIGT pigg när man rider ut och honom skulle jag aldrig komma på tanken att rida bettlöst med. Honom klarar jag inte ens med ett vanligt bett, utan har pessoabett när jag rider ut med honom, annars har jag ingen chans att få stopp på honom.
Skulle jag komma på tanken att vrida hästens huvud med ett bettlöst så vet jag utan att ens ha försökt det att det skulle bara resultera att han skulle köra upp huvudet så högt det bara går. Och jag skulle garanterat inte få stopp på honom för det.

Beror kanske lite på hur man rider, skulle jag sitta och dra och slita i bettet så skulle jag absolut inte få stopp på hästen, vilket skulle resultera i att hästen skenar ännu mer. Men med att ta och ge efter så visst får jag stopp på hästen om jag har ett bett i hästens mun.

Senast ändrad av en moderator:

..själv är jag alltid på min vakt när jag testar ny utrustning och vill inte utmana ödet. Man vet ju hur ens nuvarande utrusning fungerar och hur man ska göra i olika situationer, men aldrig vad som händer när man sätter på nya prylar, allt från halsförlängare, nya sadlar, boots olika bett och träns förander att man ska ta set extra försiktigt och vara uppmärksam på hästens reaktioner. Att ha en extra nödbroms som man VET fugerar är bra rent psykiskt för ryttaren, man behöver ju inte använda den i onödan.

Menar du ett sidepull? Eller en kapson?

En skenande häst får ingen stopp på. En skenande häst springer igenom staket och allt möjligt i ren panik. En häst som är glad för att galoppera och gärna ignorerar sin ryttare är en helt annan sak.

Tigertofflan skrev:
Menar du ett sidepull? Eller en kapson?

En skenande häst får ingen stopp på. En skenande häst springer igenom staket och allt möjligt i ren panik. En häst som är glad för att galoppera och gärna ignorerar sin ryttare är en helt annan sak.

Jag har ingen aning om ifall det är ett sidepull eller kapson.

Nu rör det sig ju inte om en skenande häst jag pratar om utan ifall hästen sticker iväg i full galopp om man nu ska särskilja dom två begreppen. Det var ju det jag skrev om i det översta inlägget. Och någon kom då in och tolkade det som om hästen satte igång i full sken.

Av mina hästar (eller ponnyn kanske jag ska säga) så har det nog bara hänt en gång att en av dom riktigt har skenat med mig, och det var min B-ponny, och faktiskt så hade jag inga större problem att få stopp på honom, men självklart är det nog lite skillnad på en ponny på 250-300 kr och en häst på den dubbla vikten. Så, mitt fel att jag inte skrev lite mer utförligt, och råkade utlämnade viktigt information så att det inte missförstårs och misstolkas:angel:

Kapson
kapson_multityg.jpg

Hackamore
hackamore1.jpg

Sidepull
sidepull.jpg

Tänk på att ditt kan variera utseendemässigt jämfört med dom här.
Jag själv förknippar kapson oftast med longering.
Och jag har hackamore när jag rider bettlöst.

Tack för bilderna:bow:
Det liknar ganska mycket ett sidepull, förutom nosgrimman då som också är av läder, vilket jag då får för mig att det nästan har samma funktion som att rida med en grimma.
Jag har aldrig ridit med varken hackamore eller sidepull tidigare, men är det inte så att Hackamore ger ett visst tryck över nosen när man tar förhållning? Och kan tänka mig att 3:e bilden, med den nosgrimman har ungefär samma funktion.

Ja sidepull finns även med läder över nosryggen.
Dom flesta bettlösa verkar på nosryggen i istället för i munnen.
Hackamore har en skarp verkan beroende på hur långa skänklar den har.
Jag själv rider med det sk ponny-hackamoret som visas på bild.
Det viktiga med bettlösa är att man inte rycker. Visst man ska inte rycka i munnen heller men om man rycker med t ex ett hackamore kan nosryggen brytas. Däremot om man tar en jämn förhållning så det ända som händer är att hästen får tryck över nosen.

Tackar :bow:
Jag får väl försöka att prova att rida med det. Men det är nog säkrast att det blir på ridbanan de första gångerna.

Testa på ridbanan så du är säker på att både du och hästen förstår.
Min kompis hade en ponny med sår i munnen. Hon lånade mitt hackamore och ponnyn gick jättebra med det. Kompisen sa att hon nästan var lättare att ställa med det än med bettet.och hon testade även att hoppa och även det gick jättebra.

Hoppning med det får väl bli nästa steg, jag som knappt vågar hoppa 70 cm med vanligt träns :) Men det är alltid kul med nya utmaningar, så varför inte:idea:

Jag har även en unghäst som jag håller på och rider in. Vågar man prova det bettlösa med honom, eller är det dumt att använda det på en unghäst (varför det skulle vara det vet jag inte, men ändå)? Någon som har någon erfarenhet när det gäller det?

Visst man ska inte rycka i munnen heller men om man rycker med t ex ett hackamore kan nosryggen brytas.

Ja, men bara om man är skapt som Hulken. :angel:
Det är nästintill omöjligt för en normal människa att knäcka hästens nosrygg med ett hackamore.

Vänj gärna in bettlöst på unghästen för när dom fäller tänder så stör ofta bettet och då går dom mycket bättre på bettlöst.

Nej fullt omöjligt är det inte pga hävstångseffekten får man en himla kraft och ett ryck kan knäcka nosryggen då.
Sen är det säkert svårare med ponny-hackamoret än med dom skarpare.

Testa att tömköra med sidepull innan du rider, så vet du om hästen förstår signaerna eller inte.

Sidepull på unghäst är bra, ffa vid tömkörning. Min 3-åring blir dock lite irriterad av trycket över näsan, och vid ridning upptäckte han att det är svårt för matte att få upp huvudet om han bockar..... Så det får bli bett då, har dock alltid sidepull vid tömkörning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 577
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 624
Senast: TantAgda
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Bullen22
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka