Rida brunstiga ston

Mirre

Trådstartare
Hur mycket kräver ni av era ston när dem brunstar?

Hur ofta och hur länge rider ni?

Rider ni på som vanligt eller tar ni det lite lugnare?

Sv: Rida brunstiga ston

Rider precis som vanligt, inga av mina ston genom åren har haft några knepigheter för sig utan varit lika fina hela tiden. Har aldrig ägt ett sto som varit sk "stoigt", har nr 4 och 5 nu och har lite svårt att tro att det finns mer än i ägarens huvud. ;)

Det beror på hur hon verkar. Jag brukar se när jag hämtar henne i hagen vilket humör hon är på. Ibland är hon väldigt "pms":ig och då tar vi en promenad ist för då är det inte säkert att sitta på henne.

HAha mitt sto blir väldigt stoig. Man kan inte gå förbi en häst utan hon börjar dansa och upp med svansen :P

Hur mycket kräver ni av era ston när dem brunstar?

Hur ofta och hur länge rider ni?

Rider ni på som vanligt eller tar ni det lite lugnare?

Jag vet inte för jag märker aldrig när hon brunstar :crazy:

Hon har aldrig visat det.. möjligen EN gång i sommras när hon var lite extra gullig mot andra hästar och gnäggade mer åt andra hästar... vilket hon inte brukar göra särskilt mycket annars.

tränar helt som vanligt...har aldrig haft nå problem med brunstiga ston. den jag har nu e tom mycket trevligare när hon är brunstig. :)

Jag tycker det är,som sagt,väldigt individuellt.Har själv bara ägt ston då jag tycker de har mer personlighet,har ridit precis som vanligt hela tiden ,inga problem alls.Men oftast känner man ju sin häst så väl att man märker helt enkelt hur just den hästen fungerar!

Jag rider/jobbar mina som vanligt....

Har sto nr 4 nu.... ingen av dem har haft stoigheter för sig.

Precis som alla andra, jag rider som vanligt. Gör ingen skillnad om de brunstar eller inte..

*KL*

När jag hade sto för länge sen var det bara att lägga ner när hon höll på...

Hon var ibland så brunstig att det inte ens gick att tränsa...hon bet ihop munnen och gnydde och pep/gnällde så att det var pinsamt.
Och hon pinkade åt/för stallkompisens pappa dessutom ... :o

(pissmärr kallade grannbonden henne ;) )

// M

jag rider precis som vanligt. Märker inte av det förutom att hon kanske blir lite mer nervös i andra situationer..:smirk:

Mitt gamla sto, död sen många, många år tillbaka gick inte att rida under de två värsta dagarna. Hon bara backade mot allt och alla och ingenting.
Så hon fick vila dessa två dagar, annars märkte man ingenting att hon var brunstig, man fick en överraskning när man satt upp.

Jag rider på som vanligt under hennes brunstperioder. Dock inte maj, då hon har sin starkaste, då är hon nästintill hopplös.
Hon donar och grejar i stallgången, vill inte stå still, har stenkoll på alla i hagen och skriker efter dom under ridturerna.

Hon är 18 år :D

Min är värre i humöret innan brunst och vill inte alltid samarbeta..
I högbrunsten är det värsta att hon pissar ner hela stallgången :eek:
men just i högbrunsten brukar hon vara helt underbar att rida och är med på ALLT! :)

De flesta ston jag har ridit och har haft har fungerat precis som vanligt när de har brunstat men jag har även haft en sk pissmärr och henne var vi tvungna att räkna dagar hela tiden för det gick inte ens att sko henne när hon brunstde. Hon försökte lägga sig i hovslagarns knä och pissade hela tiden.

Jag kräver det vanliga.. hon är som vanligt med mig. I hagen ser man att hon brunstar.
Tidigare var det mkt värre då brunstade hon väldigt ofta och kraftigt.

Nu är hon inte sån mer. Jag märker det inte så mkt utom på att hon är kladdig på bakbenen och springer hon runt med svansen i vädret i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
476
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 372
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Edla
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka