Rida efter vaccination

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare In_Joy_And_Sorrow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 876
I

In_Joy_And_Sorrow

Hur länge bör man vänta med att rida efter att hästen har blivit vaccinerad?
Och varför ska man vänta?

Tacksam för svar :)

Sv: Rida efter vaccination

Hur länge bör man vänta med att rida efter att hästen har blivit vaccinerad?
Och varför ska man vänta?

Tacksam för svar :)

Det e väll rekommenderat att man inte ska låta hästen gå HÅRT de närmaste 4-5 dagarna iaf. Men lätt ridning e inga som helst problem redan dagen efter vaccination. Bara hästen slipper bli anfådd och svettig. Man bör ta det lugnt för att det kan påfresta hjärtat annars, tror jag... ?!! Det e vad jag har hört iaf :crazy:

Ett vaccin innehåller små små mängder av det man vaccinerar mot. Iallafall är det så med människor enligt skolsköterskan som i sjätte klass brottades med mig, då spruträdd 12 åring:angel:

Alltså, har du vaccinerat mot hästinfluensa får hästen ofta lite feber, snuva osv. Att träna med det i kroppen är nog inte så trevligt:crazy:

Jag har alltid fått höra att man inte ska rida dom svettig under de 3 närmsta dagarna.

okej, så det är okej om man rider ut och skrittar en stund? dagen efter
att hästen har blivit vaccinerad (endast mot hästinfluensa):confused:

okej, så det är okej om man rider ut och skrittar en stund? dagen efter
att hästen har blivit vaccinerad (endast mot hästinfluensa):confused:

Det gör absolut inget! Hästarna skrittar ju i hagen med.... eller hur? o ibland t om brallar! Skulle det va farligt skulle de stå på box efter vaccination! Ut o rid o njut! =)

De man ska tänka på är väl bara att de inte ska anstränga sig så de blir svettiga och så, att dom inte tar ut sig på nått sätt. De är väl lite som en förskylning, tränar man med de kan det bli värre. Jag skrittar och även travar lite på mina 3 dar ungefär sen rider jag som vanligt och (hitills) har ingen blivit sjuk! :)

Precis! =) Det är just det med att rida så det blir svettiga och anfådd o får puls, det ska man undvika! =) hehe...

Okej, tack för alla bra svar :):bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Smultron
·
Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
844
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: hamilton1
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31