Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Alexandra_W

Trådstartare
Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt..

Damen är riden ungefär 20 gånger kanske (gissar, ids inte räkna efter). Vilat hela februari (och gick på milt sagt sparlåga i januari). Riden 3-4 ggr i mars, gått som handhäst med. Ungefär i mitten av mars när älgarna brunstade tyckte hon det var väldigt otäckt i skogen så hon fick 9 dagars helvila (gå i hagen bara). Hon har hela tiden tyckt ridningen är KUUUUL, och roligare än 'allt annat'.

Pga den här jävla vintern och Kung Bores sinne för humor har vi fåtta rida på samma väg nästan hela tiden. Hon har dock inte haft några synpunkter på det, och överlag varit väldigt enkel och okomplicerad. Enda problemet har varit att hon kunnat bli rätt vrång när man ska vända hem, och gå och släpa benen efter sig hemåt. Riden i skritt och trav, förstår drivande skänkelhjälper utmärkt, och vi har börjat med små embryon till sidvärts utan problem. Förstår vändande tygeltag utmärkt och har god bettacceptans.

Dock har hon nu senaste dagarna med all önskvärd tydlighet talat om att det är TRÅKIGT med skritt. Dessutom är alla vägar hon sett förr TRÅKIGA. Och när hon anser det är tråkigt så blir damen vrång och arg. Hon har provat diverse saker för att få sin vilja igenom, inkl stanna och inte vilja gå, kasta sig runt för att vända hem, samt att själv föröka introducera trav/nytt vägval etc.

Hon tar korrigeringar och går att få att göra det man vill, men det blir ju 'bråk' med ojämna mellanrum då. Om man travar så fungerar det oftast utmärkt och hon är en liten pärla. Hon kan dock om hon bestämt sig för att en viss väg är tråkig ha en ganska dålig attityd i traven och vara grinig, gå med huvudet högt och ryggen sänkt och korta steg. Generellt sett så är det dock så att trav = en häst som glatt och villigt med mycket god framåtbjudning travar framåt i en väldigt trevlig unghästform.

Problemen med vrångattackerna har kommit nu efter vilan, och vilan påverkar nog till viss del men tyvärr tror jag INTE att de är hela svaret. Utan hon vill MER helt enkelt. hon är less på det gamla invanda, och vill ha nya vägar och mer jobb.

Hon har absolut inga synpunkter alls på att JOBBA, hur mycketd et än är. t ex som när jag red åttvolt på ett fält och det var lite väl mycket snö (till knäna på henne), hon tog i så hon nästan stånkade, men öronen framåt som två antenner och lydde minsta vink. Att däremot helt simpelt skritta längs en välkänd väg kan leda till de mest oanade vrångattacker nuförtiden.

Pga den uteblivna våren (det vräker ner snö här nu, och vi har massor av snö sen innan) så har jag i princip bara två vägalternativ. Den gamla välkända slingan, eller rida fram och tillbaka på byvägen. De andra vägalternativen som är bilfria ärbegravda under ett djupt täcke med tung, djup snö och det är (enligt mig, inte henne..) alldeles för jobbigt för en liten treåring att klampa omkring i. Och övriga plogade vägar utom de två nämnda är trafikerade, och jag tycker inte hon är trafiksäker nog för att ridas i trafik än.

Tar mig pga nämna vinter-istället-för-vår inte till ridhuset heller, kan inte longera och ev tömkörning blir rakt fram efter väg. Så det är lite svårt att variera var jag rider, eller att variera JOBB. Det är väldigt svårt att via tömkörning rakt fram få henne att jobba såpass att hon är fysiskt nöjd. Och med ridningen svårt att ge henne nya vägar så hon är nöjd.

Jag tränsar alltid i hagen när jag ska rida (aldrig annars, då hämtar jag i grimma), och hon kommer glatt och gnäggar glatt, tar själv bettet och följer glatt med. Ser glad ut när sadeln kommer, kan göra lite grimaser när gjorden spänns på hoppsadeln men bryr sig inte alls med den bomlösa (men olika typer av gjord). Står still när jag sitter upp och går glatt och positivt iväg. Det är först när hon inser att det är 'samma gamla vanliga väg' eller 'bara gammal tråkig skritt' eller allra värst, en kombination av dessa som det blir surt och vrångt.

Men frågan är ju om jag ska 'ta igenom' det hela och ta de strider som blir och fortsätta med ridningen och vänta in våren. Eller om jag ska lägga ner ridningen och bara promenera och annat kul tills våren kommer? Jag ser juf ördelar och nackdelar med bägge alternativen. Sen har vi ju lite försvårande faktum som att hästen ska vara ordentligt och kontinuerligt 'igång' vid ÅB i början på maj, så det är önskvärt att få till någon form av 'jobb' iaf 3-4 ggr/vecka (problemen med det - se ovan). Dessutom så KOM de här problemen när hon fick vila. Dock tror jag som sagt inte BARA det är vilan som gjort det, utan kombinationen vila, hon börjar tycka det är tråkig och hon är i det läget när de flesta unghästar iaf börjar fundera på att ifrågasätta.

Hon har ju i grunden en enorm arbetsvilja och jag vill ogärna förstöra den. Samtidigt kan jag ju inte rida henne i 20 - 30 minuteri DJUPsnö bara för att hon ska få en ny väg och roligare och vara nöjd. Då kommer det ju bara vara skräp kvar av lederna på ÅB..

Så, det är en kort summering av läget det här och säkert glömt massor, men synpunkter?
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Nu är det inte alltid så som det låter av att bara läsa ett inlägg (eftersom det lätt lir vinklat så att säga) men det låter som att du tillåter hästen bestämma vad som är roligt/tråkigt.
Visst ska man försöka göra det roligt för hästen MEN den måste kunna acceptera att det ibland är tråkigt.

Jag skulle nog ha sett till att ta kampen när den kommer och inte bry mej om att riskera bli "osams" med hästen utan snarare tvärtom säga till på skarpen och sen är det bra. Men att man försöker variera sej givetvis så häten inte alltid behöver ha det tråkigt. Även så kan man försöka motbevisa hästen om att det inte ÄR tråkigt att gå rätt upp och ner på en väg. Genom att kräva uppmärksamhet lite då och då.

Ska jag vara ärlig så har jag tänkt och gjort precis som du, försöker anpassa det till hästen så man slipper ta konfrontationerna istället. Men jag tror det är extra viktigt med en unghäst att den lär sej anpassa sej till oss istället för att ha för mycket åsikter.
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Nu är det inte alltid så som det låter av att bara läsa ett inlägg (eftersom det lätt lir vinklat så att säga) men det låter som att du tillåter hästen bestämma vad som är roligt/tråkigt.
Visst ska man försöka göra det roligt för hästen MEN den måste kunna acceptera att det ibland är tråkigt.

Halvrätt tolkat =) De här 'vrångattackerna' är väldigt nya (två pass gamla, eller två dagar då). Däremot så har hon ju nästan sedan allra första början tydligt visat att det är roligt att vara ute, och hon vill vara ute mer och inte gå hem, genom att tjafsa i vändningen och sega hemåt (i början första metrarna, sen kan det vara lite längre).

Och det har jag sett lite genom fingrarna med. Jag har 'nöjt' mig med att hon vänt när jag velat och att hon gått framåt när jag velat och travat när jag velat på hemvägen. Men har inte 'brytt mig om' att det faktiskt egentligen INTE är okej att sega på hemväg.

Jag kom ju på mig själv med det där, att jag nog gör mig en otjänst. Tekniskt sätt gör hon rätt, men att när matte säger 'trav tack' börja trava MEN med en attityd som säger 'skjut mig, jag dör av leda!' och göra det i ultrarapid bara för att det är hemåt är ju faktiskt inte riktigt vad som efterfrågades.

Så jag tog faktiskt igår med mig ett spö, just för att kunna peta lite på henne när hon segar för att redan nu tala om att det ska finnas energi med.

Jag tar 'alla strider', och det är jag som bestämmer var vi ska gå och hur vi ska gå. Men det känns inte bra att flera ggr per pass behöva BRÅKA med henne när hon är såpass grön. Samtidigt som jag absolut inte tänker dölja problemet genom att bara göra sådant hon tycker är roligt. Men jag kan förstå att det är tråkigt att göra samma sak på samma ställe hela tiden, och det ligger ju till grund i funderingarna om jag ska ta igenom det nu och få bråka kanske tio pass på raken, eller om jag ska ta det när det kommer pö om pö senare.

Jag skulle nog ha sett till att ta kampen när den kommer och inte bry mej om att riskera bli "osams" med hästen utan snarare tvärtom säga till på skarpen och sen är det bra.

Fast det är ju inte bra så himla länge. Hon tycker 'tråk, tråk, nu vill jag gå hem/gå åt dte här hållet'. Jag säger 'nä!' och vi diskuterar det hela mer eller mindre och det slutar med att hon gör det jag begär, åt det håll jag begär. Tills hon nästa gång drabbas av 'nu vill jag annat'. Idag t ex så på 200 meter hade vi FEM dispyter (för att sen ha noll på 200 meter åt 'rätt' håll, två åt 'fel håll', noll åt rätt hål och slutligen noll åt fel håll).

Men att man försöker variera sej givetvis så häten inte alltid behöver ha det tråkigt. Även så kan man försöka motbevisa hästen om att det inte ÄR tråkigt att gå rätt upp och ner på en väg. Genom att kräva uppmärksamhet lite då och då.

Jag kräver uppmärksamhet hela tiden (jag är en elak matte), men variera kan jag ju som sagt inte speciellt nu, det är mycket av problemet,d et är OTROLIGT ovarierat. Om hon tjafsat på 'vissa vägar' när vi haft tio olika hade jag utan tvekan bara tagit igenom det. Men nu har vi en väg att välja på, vilket jag som sagt fattar att hon inte tycker är så roligt. Samtidigt så kan hon ju inte få bestämma det, kul i jul liksom om hon bestämmer sig att 'ridbanan är tråkig'. Men jag landar på frågan 'bråka varje pass' eller varva bråk med bra senare?

Ska jag vara ärlig så har jag tänkt och gjort precis som du, försöker anpassa det till hästen så man slipper ta konfrontationerna istället. Men jag tror det är extra viktigt med en unghäst att den lär sej anpassa sej till oss istället för att ha för mycket åsikter

Mm, det jag känner ju att det är nu hon lär sigs aker som sitter för livet. T ex 'om man lever rövare slipper man' eller 'enklaste och trevligaste sättet är att göra som matte vill, det finns inga andra'. Samtidigt är jag ju som sagt LIVRÄDD att lära henne 'ridning är bara en massa bråk'
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Hej Alexandra,

Jag tycker det låter som en klar kombination mellan kanske uttråkan och unghäst trots i största allmänhet.
Generellt så skulle jag råda att inte nöta, utan att variera uppgiften, så att när du löst en konflikt, så är det paus från den konflikt relaterade händelsen, ni gör ngt annat några dagar/nån vecka, och sen kan man prova igen, blir det då bråk så löser man det igen, och sen paus.

jag förstår kruxet med det väntande återbesöket på klinik osv, men Om jag var tvungen att välja mellan pest och kolera, så skulle jag hellre välja att hon inte är 100 igång, mot att sitta och insistera och nöta på konflikt relaterade situationer. det är som du säger, bara EN gång i unghästens liv som du har den chansen att grundlägga och forma.
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Generellt så skulle jag råda att inte nöta, utan att variera uppgiften, så att när du löst en konflikt, så är det paus från den konflikt relaterade händelsen, ni gör ngt annat några dagar/nån vecka, och sen kan man prova igen, blir det då bråk så löser man det igen, och sen paus.

Om det vore en grej så skulle jag tycka det var superbra ( t ex vill inte gå över den där bron), men grejen är att det ju är såfort hon tycker de är trist (och vilka situationer det är nu har jag ju beskrivit). Och att vila från det som orsakade bråk skapade enbart mer bråk iaf nu när jag provade? (En gång är som bekant dock ingen gång). Sen är ju frågan vad man ska beteckna som 'löst konflikten'? Utveckla gärna det!

jag förstår kruxet med det väntande återbesöket på klinik osv, men Om jag var tvungen att välja mellan pest och kolera, så skulle jag hellre välja att hon inte är 100 igång, mot att sitta och insistera och nöta på konflikt relaterade situationer. det är som du säger, bara EN gång i unghästens liv som du har den chansen att grundlägga och forma.

Mm, ÅB är dock väldigt 'viktigt' för mig då det ger det första svaret på om hon håller eller ej. Hur mycket stryk tog hennes leder av det där året med ledinflammationer hela tiden. Visst, jag får reda på det i sinom tid i alla fall, men för både hennes och min skull så känns 'ju förr dessto bättre'. Sen är det ju även equiatrikerorder på att hon ska vara igång och sättas igång 'fullt ut' (dvs hon ska vara på samma skala som vilken annan treåring som helst utan hennes historia, dvs under inridning. Det ska självklart inte pressas eller stressas eller vara igång såsom en fullt inriden, vuxen häst etc. Men hon ska behandlas som en normal treåring och musklas och komma igång. )

Men soms agt, utveckla gärna hur du menar, jag förstår precis hur du tänker och det är precis så jag gjort när det handlat om att en viss sak inte fungerat, att man tragglar igenom, berömmer och så gör man annat ett tag och sen provar igen. Men då har det handlat om t ex trassel med sidvärts, trassel med galopp, inte vilja gå förbi specifik sak eller liknande. Det här är ju lite annorlunda.
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Eftersom älgar brunstar i September/Oktober, så var det nog inte det som störde hästen i skogen.

Över till själva frågan:

Finns det ingen möjlighet/utrymme att skotta upp en hyfsat stor plan, där du kan rida/longera/tömköra?
Annars så är det väl till att försöka variera så gott det går i snöeländet :crazy:
Unghästar är underbara när de fått för sig något eller hur? ;)
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Tja, nåt var det ju som gjorde att älgarna knallat omkring och pissat ÖVERALLT? Jag antog att det var brunst, men är det fel i tid så hade de väl fått någon annan knäpp då?

För från dag till annan var det älgspår ÖVERALLT, över vägarna, in i skogen, på fälten/åkrarna/hagarna. Och massa älgpissat på fälten. Jag tyckte det var lite skumt för de brukar ju sparka upp sådana där gropar tjurarna när de brunstar, men jag kom inte på någon annan anledning?

Och nej, tyvärr ingen möjlighet att fixa en plan. Bonden vill inte 'platta till' snön på fälten, för det är nåt med att (han anser) att det blir sämre sen då. Minns banne mig inte varför, men jag får inte rida upp 'spår' på fälten vintertid heller, just för snön inte ska packas/plattas. Så han går knappast med på att ploga upp plan. Och jag har ingen egen traktor så kan inte t ex fixa till betet snöfritt.
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Alexandra_W skrev:
Om det vore en grej så skulle jag tycka det var superbra ( t ex vill inte gå över den där bron), men grejen är att det ju är såfort hon tycker de är trist (och vilka situationer det är nu har jag ju beskrivit). Och att vila från det som orsakade bråk skapade enbart mer bråk iaf nu när jag provade? (En gång är som bekant dock ingen gång). Sen är ju frågan vad man ska beteckna som 'löst konflikten'? Utveckla gärna det!

Det ja menar är ju att hon gjort en "grej" av att demonstrera när hon tycker ngt är tråkigt - och att du anser att det beror på den idel samma ridrundan. som jag ser det så är då DET "situationen", dvs hon bråkar på den ridrundan. se till att inte nöta den ridrundan dag efter dag. hur funkar hon på beröm? arbets narkoman hästar är ofta också narkomaner efter beröm, om man aktiverar och lär dom det. dvs kan du tillräckligt markant markera hur otroligt duktig hon var när hon gör som du säger, så då kan du ofta vända situationen till att få dem att törsta efter beröm mer än de törstar efter att uttrycka sitt missnöje. dvs hon tror att hon vill vill vill, det du vill till varje pris tillslut... är jag luddig????? ... kan du göra en av utbrotten på ridturen så MARKANT "löst" när hon väl gör som du säger, att det blir det som förhöjer hela upplevelsen för henne - och får henne att vilja ha mer???

Mm, ÅB är dock väldigt 'viktigt' för mig då det ger det första svaret på om hon håller eller ej. Hur mycket stryk tog hennes leder av det där året med ledinflammationer hela tiden. Visst, jag får reda på det i sinom tid i alla fall, men för både hennes och min skull så känns 'ju förr dessto bättre'. Sen är det ju även equiatrikerorder på att hon ska vara igång och sättas igång 'fullt ut' (dvs hon ska vara på samma skala som vilken annan treåring som helst utan hennes historia, dvs under inridning. Det ska självklart inte pressas eller stressas eller vara igång såsom en fullt inriden, vuxen häst etc. Men hon ska behandlas som en normal treåring och musklas och komma igång. )

Men soms agt, utveckla gärna hur du menar, jag förstår precis hur du tänker och det är precis så jag gjort när det handlat om att en viss sak inte fungerat, att man tragglar igenom, berömmer och så gör man annat ett tag och sen provar igen. Men då har det handlat om t ex trassel med sidvärts, trassel med galopp, inte vilja gå förbi specifik sak eller liknande. Det här är ju lite annorlunda.

bra att du förstår vad jag cyklar efter.... men jag tror ändå inte att matte ska förväxla unghäst bråk med "otrolig arbetsnarkoman som vill ha mer och mer" för mycket. ta det för vad det är. Och variera om du alls KAN.... hon kan väl gå i djupsnö något pass, en kort stund, en av dagarna iallafall????
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

OJ! vad konstigt inlägget blev. med svart text överallt! Ha överseende please....! :o
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Hon är mycket riktigt en total sucker för beröm (och jag är noga med mycket beröm såfort det blir rätt)

Däremot, som jag skrev i ursprungsinlägget och det enda som gör att jag funderar mellan att helt undvika problemet genom att undvika att rida på ett tag och att ta igenom det är att jag nu INTE kan rida någon annan runda, pga snön.

Om jag kan göra det markant 'löst' just nu tvivlar jag på, det har ju inte blivit så de två pass som varit iaf, utan då har det varit bra ett tag, till nästa gång typ. Det som ev skulle kunna göra skillnad sådär 'pang poff' är väl om jag skulle förklara VÄLDIGT kraftigt och bestämt att 'NEJ DU, det där var det absolut sämsta val du nånsin gjort' och gå på henne ordentligt. Jag är dock inte säker på om det skulle så att säga lösa problemet en gång för alla. Endera gör det det, eller så får vi en rejäl strid. Svårt att säga vilket innan man provat..

Däremot så har det ju - det 'akuta' problemet är två dagar/två pass gammalt bara vilket mans ka komma ihåg! - blivit lite bättre från gång ett till gång två. Inte så det kanske skulle synas för en utomstående, men dag två så var hon lättare att vända tillbaka i rätt riktning jämfört med dag ett, däremot var det fler protester och lite starkare protester dag två (vilket jag ser som helt naturligt, hon testar gränserna och om det gäller alla dagar). Och som idag så när jag kom på att om jag provar att TRAVA åt det 'bläiga' hållet så kanske det blir roligare? Första vändan var iofs utan stopp och vänd, men hon var sur och grinig och gick med huvudet i vädret med korta steg och allmänt pissmärrig. Andra vändan däremot var något bättre stundtals.

Sen, jag anser ju att detta ÄR unghästtrots, jag har bara lite mer förståelse för varför det kommer nu iom att jag fattar att det är tråkigt, och jag har sett tecknen förr på hur hon reagerar när hon tycker att 'matte, jag vill (jobba) mer', men att det uttrycks så tydligt är ju rent trots/vrånghet (och sammanfaller ganska väl med när jag förväntat mig det, dvs när de är ridna ett tag och dels har full kläm på det hela och dels blivit starkare). Men jag ser det inte som mindre trots bara för att jag till fullo förstår varför hon är uttråkad. Men hon kan inte få bestämma när det är tråkigt så, då kan jag ju t ex få en häst som tycker 'det är jättetråkigt att gå runt runt på ridbanan' t ex.

Det är så väldigt djup och tung snö att det faktiskt inte känns okej att ta ett helt pass i den, även om det bara är 20 minuter. 3 - 5 minuter är vad som känns okej. Betänk att snön går henne till knäna och är jättetung (det är ju 1 meter snö som töat ihop). Sen kanske jag är fjollig där, men det är så det har känts? Och jag märker ju de där korta snuttarna som hon får gå i den hur JOBBIGT det är.

Men jag hoppas verkligen den där våren kommer snart =/ Men jag har iaf bestämt att jag fortsätter 'ta igenom' det i ridningen, även om det blir bråk varje pass ett tag, och så lägger jag in promenadtrafikvänjningspass vid hand med för att skapa pass som blir enkla och bråkfria med. Men jag trappar inte ner ridningen.

Jag får väl uppdatera om hur det går..

Ingen fara alls med den svarta texten!
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Jag har samma problem varje vinter med min häst. Hon är ingen unghäst längre men jag har kontakt med kompisar som har det likadant och här uppe är vintrarna alltid minst sex månader långa.

Variationen får sitta i mitt huvud inte i var man rider, jobbar. Jag varierar mina pass, börjar från marken i en halv timme, gör cirkustricks, flyttar jobbar med skolorna från marken etc. Rider samma gamla väg, som förändras varje dag på grund av vädret.

Övergångar, upp och ner för en backe, inte bara rakt fram och vända, utan vända lite varstans och rida fram och tillbaka på olika ställen. Slalom runt snöklimpar, sidvärtsrörelser. Nog kan man variera på en skogsväg också.

Avslutar varje pass med att jobba från marken igen, slutar med något nytt och svårt trick, just nu att rygga när jag står bakom henne och hon ska rygga mot mig.

Utan jobb för huvudet blir min häst odräglig.

Mina kompisar har dessutom ridit in två hästar under dessa villkor, här förmedlar jag ett av deras pass, som du ser, verkligen varierat trots den mycket begränsade ytan att rida på:

"Igår tog jag bara en kortare barbackadust med
S. och lite längre m G. från backen. Det blåste lite lätt och båda
fjantade för pressenningen de har över "garaget", så jag hade lite terapi och
gick brevid och in i presenningsgaraget och fladdrade en massa med väggarna...

Sen var lillG. lite väl sprättig med sina små nätta tassar (jojo, så lagom
nätta att få på sig!), så jag hittade några lämpliga stockar som stod lutade
mot väggen och la ut dom, och så gick vi lite bommar i skritt och trav.
Jätteduktig!


Idag red jag S., med sadel och allt, längesen jag red annat än barbacka! Och
provade tränset, hon har ju ett med bett och kapson till. Tygeln lossnade från
kapson, så jag red med bara tränset efter det, och tyckte det fungerade bra.
Första minuterna stretade hon lite och gick emot bett/kapson, men sen fungerade
det problemfritt. Så vi gjorde lite dressyr, sidvärtes, ställningar och böjningar, gick lite
bommar i skritt och trav och sen provade jag lite galopp emellanåt.
Hon började studsa just i fattningen, men jag höll henne bara stadig och drev
framåt, så hon fattade rätt fort vad som gällde och galopperade hur fint som
helst! Bara infarten ner till gården, men vi måste ju börja nånstans!

Så mockade jag hagen och pysslade lite, tänkte att det kanske var en bra idé
att de fick sansa sig lie, de blir ju ändå lite oroliga ifrån varandra, så då
fick de ju lugna sig var för sig, och mtcket riktigt var de lugnare än vanligt
båda två när jag sen tog ut G.

Tyckte den lilla bruden var i mer behov av att använda huvudet, så jag plockade
fram lokselen och trädde på henne. Den skramlande selen, men hon stod kolugnt medans jag bänglade på den.

Sen promenixade vi runt lite, och hon såg sååå stolt och nöjd ut!! Och hon var
så lugn!
Hon brukar vara rätt kaxig när jag ska styra och ställa från marken, men nu var
hon så snäll så.
Tror hon gillar det där med att känna sig duktig, hon var ju likadan när vi red
in henne, jättestolt över att bära sadeln och så.
Så jag ledde henne, i skritt och sen i trav. Den skramlar ju och slänger lite,
selen, men inte brydde hon sig, hon travade på och såg nästan ut som att hon
drog redan då, du vet sänker huvudet och höjer ryggen och såg så där fint
arbetshästig ut! Jag var så imponerad av lillbäbisen!! Henne blir det då en fin
körhäst av.
Sen satte jag "tyglarna" (grimskaft) hennes genom ringarna på selen. De är ju
rätt långa, så de räckte ju till att gå bredvid henne och styra därifrån. Och
just när man går där, skänkelläge kan vi kalla det, brukar hon vara som
stingsligast när jag har jobbat henne från backen. Och visst, hon tjurade lite
först, men fattade riktigt fort och gick både framåt och höger och vänster och
stannade som jag bad henne om.

Höll inte på länge alls, men hon fick lite att fundera på och jag kände att hon
hade kul hela tiden."

Kanske något av detta passar din unghäst. Lycka till!
 
Sv: Rida igenom eller låta bli att rida ett tag?

Valacken går ju samma vägar han med på vintern, där har jag ju lite mer alternativ iom att han är trafiksäker (vilket jag inte anser treåringen är än). Dock så blir det ju ofta 'samma tur' iaf, men där kan man ju variera i det oändliga, från ett rent 'lullskogspass' via ett rent 'busskogspass' till ett 'dressyrskogspass' med byten och hela köret.

Lillfian är ju svår att variera så, det är skritt och trav och halter och lite embryon till sidvärtes. Vi ska ta galoppremiären uppsuttet any given day, men just nu är det inte riktigt läge pga hennes beteende.

Presenningar etc är hon fulständigt obekymrad av, en såns itter det sen 2½ år och fladdrar på stalldörren. Bommar har jag faktiskt inte provat, mest för jag inte har några och det nog inte skulle vara så poppis om jag la dem på vägarna :angel: Finns inget att rida 'runt' (träd, stenar osv) eftersomd et är begravt under all kräksnö.
Däremot har vi gått mellan saker, runt saker, i L mellan saker osv osv.
Selen är såld, men hon är fullständigt obekymrad om allt i utrustningsväg, och tömkörd.

Men bara det kommer till åkbar väg så öppnar sig ju enorma möjligheter till variation, dels via andra ridvägar, fälten, skogsstigarna, åka till ridbanan/ridhuset och allt man kan göra där etc.

Jag har ju också ridit in mer än en unghäst 'i skogen'. Men jag hade inte riktigt räknat med att vinterhelvetet skulle bli SÅHÄR långt, och att Fröken Fräken skulle bli uttråkad på det *sucka*

Men jag får ta de där dusterna nu helt enkelt, hoppas hon inte associerar ridning med bråk av det, och lägga in trafikträningspromenader och hoppas den där jäkla våren kommer snart helt enkelt. Och å ska jag ta och uppgradera handhästturerna till modell 'ordentligt fysiskt jobb'.

Undrar om man kan tina snön med hårtork? ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 058
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp