Bukefalos 28 år!

Rida in ohanterad 10 åring?

NotlikeI

Trådstartare
Nu är det såhär att jag genom min mammas sambo har fått ett erbjudande att ta emot ett varmblods sto på 10 år. Hästen i fråga är fullt frisk, har bra hovar och benställning. Mycket trevligt temperament (dock lite osäker och i princip helt ohanterad) men super nyfiken och social. Kommer när man kallar och gosar gärna.

Jag letar häst att rida skogsridning/western och träna lite NH med. Alltså typ en skogsmulle häst. Jag har erfarenheten som krävs för att rida in henne och har en erfaren medhjälpare, så den biten är jag inte så orolig över.

Men hur kan det påverka hästen psykiskt och fysiskt att inte blivit hanterad (dock kommer hon in i stallet ibland, och verkas några gånger om året) Som sagt har hon trevligt temperament, väldigt lugn i sig själv och super nyfiken!

Hur ska man lägga upp träningen för att göra så att hästen får så goda förutsättningar som möjligt. Tömköra, leda mycket? Skifta underlag, skritta på asfalt? Sen när hon väl är in riden ut och skritta i skogen långa rundor?

Behöver lite tips om jag nu kommer ta hem denna hästen. En sådan här utmaning har jag aldrig haft innan, men likande och känner att jag skulle kunna klara detta! Behöver bara lite vägledning, och buke brukar vara bra på att ge tips!
 
Sv: Rida in ohanterad 10 åring?

Har hästen stått på samma ställe sen den var ung? Tänkte att i och med att det var ett varmblod att möjligheten finns att hon är inkörd som ung? Har du sökt på atg.se för å kolla om hon haft några travtränare som ägare eller så? Om du nu inte vet att hon stått där hela livet då :)

Var hästen tänkt till trav från början annars eller vad hände om den bara stått i en hage?
 
Sv: Rida in ohanterad 10 åring?

Är den helt ohanterad så menar jag det ;)
Den kom till stället som föl och är aldrig inkörd. Har även kollat den på stc och där står det att den aldrig startat (eller rättare sagt står inga lopp med som den startat i)

Dem fick 11 hästar, någon hingst körde dem in, någon sålde dem vidare. Men 3 av stona förblev ohanterade och fick springa på otroligt stora marker och leka vildhästar ungefär;)

Tanken var väl att betäcka dem när dem var 4-5 men det blev väl aldrig av. Äldre pare som äger hästen. :)
 
Sv: Rida in ohanterad 10 åring?

Jag skulle inte lägga något intresse i hästens egentliga ålder, utan behandla den som en unghäst och börja från början precis som man gör med unghästar varje år.
 
Sv: Rida in ohanterad 10 åring?

Okej, jo ungefär min "plan" iaf med den psykiska delen. Dock vet jag inte riktigt hur man ska se på det fysiska, hästen är ju färdigväxt och har lite bättre egen balans än en 3 åring t ex.
Jag har liksom ingen aning, inte ridit in en såhär pass gammal häst :laugh:

Förra hästen jag hade var ju med ett varmblod, dock 7 år. Samt att hon var hanterad som unghäst och hade startat ett lopp. Så inkörd också. Men hade ändå gått "ohanterad" 4 år.

Nu är det ju lite mer extremt. Tänker mycket på hur man ska få leder och senor att stärkas? Tar det längre tid på en äldre häst?
 
Sv: Rida in ohanterad 10 åring?

Jag har gjort det. Ridit och kört in en 9 år gammal häst som inte var mycket mer gjort med än ledd i grimma till och från hagen vintertid under 7 års tid och som din, blivit verkad då och då. Första gången vi tittade fick jag inte komma nära, han var skygg men väldigt vänligt och nyfiket inställd. Bara ägarna fick klia honom lite.

Fick hem honom i november 2008.
Hästen fick bestämma takten, jag började väldigt långsamt med promenader på olika underlag (mest grus, lite asfalt, mkt offroad eftersom han hade noll koll på fossingarna) och hantering (han kunde t.ex inte lyfta hovarna). Sedan fick han lära sig ha bett i munnen och sele/sadel på sig. Därifrån gick jag vidare med små små steg i både inridning och inkörning.
Har aldrig haft några problem med honom men tror det är tack vare vi tog det så himla lugnt och lät var lilla sak ta sin tid.
Höll på under 1,5 års tid innan vi var uppe i någorlunda normal mängd motion med ridningen, på hobbyivå alltså, han har dock inte gått jättehårt utan mest skogsrundor.

Nu efter tre år är han den mest underbara allroundhäst man kan tänka sig och rids och körs i alla gångarter både själv och i sälskap. Så det blev väldigt väldigt bra till slut :)
Kan säga också att min häst inte har några som helst negativa upplevelser i bagaget, det lilla som är gjort är gjort bra och på ett tryggt sätt, därför ganska mkt råmaterial att forma själv precis som med en unghäst.

Låter som du har en bra förutsättning i din blivande häst med, så tycker du ska satsa :) Det är himla roligt och givande och man lär sig massor!
 
Sv: Rida in ohanterad 10 åring?

Jo kommer ta det väldigt lugnt, blir ju en stor omställning för henne trots allt.
Hon kommer bli mitt lilla projekt :D

Dock har denna hästen bra koll på fötterna och är faktiskt grymt musklad! Då hon har gått med en flock på 6 hästar och gått på super stora marker om flera ha per hage, väldigt kuperad terräng.

Så därför jag är lite osäker på hur snabbt man kan gå fram rent fysiskt. Klart att det inte är ridmuskler, men det är bättre än en häst helt utan :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 575
Senast: Fiorano
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 527
Senast: Lycan
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp