Rida in sadel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 113
M

moonlightgarden

Jag har hört att när man rider in sadlar så bör man vägga minst 50 kilo för att det ska gå eller liknande.

Hur mycket hänger det på det där egentligen? Hur mycket bör man faktiskt väga.

Känner att jag ligger något på gränsen isåfall nämligen, jag vägde nämligen 51,7 kg igår när jag vägde mig på kvällen efter att jag hade käkat lite fika. Å imorse så vägde jag bara 50,9 kg å jag rider på morgonen efter frukost å jag är ingen direkt hejare på att käka frukost utan klämmer i mig en frukt normalt sett.

Sv: Rida in sadel!

moonlightgarden skrev:
Jag har hört att när man rider in sadlar så bör man vägga minst 50 kilo för att det ska gå eller liknande.

Hur mycket hänger det på det där egentligen? Hur mycket bör man faktiskt väga.

Känner att jag ligger något på gränsen isåfall nämligen, jag vägde nämligen 51,7 kg igår när jag vägde mig på kvällen efter att jag hade käkat lite fika. Å imorse så vägde jag bara 50,9 kg å jag rider på morgonen efter frukost å jag är ingen direkt hejare på att käka frukost utan klämmer i mig en frukt normalt sett.
:rofl:

*host* Ursäkta!

Då ligger jag jäkligt illa till med mina 48 kg nu när jag ska köpa en ny sadel...Får väl rida med viktbälte eller blyinlägg i skorna. :smirk:
Tror faktiskt inte att det ligger så jättemycket i det påståendet. Dock borde en tyngre person rimligtvis "rida till" stoppningen fortare än en lättare just pga tyngden.

//Alice

Jo så kanske det är, alltså tar det längre tid för oss, undrar hur mycket längre tid det tar för oss. Eller om vi borde skaffa oss viktbälten :devil:

Hörde däremot, för ett antal år sedan, att man skulle rida en ny sadel utan vojlock ca 100 timmar för att den skulle "sätta sig".

Annars rekommenderar jag en auktoriserad sadelinridare, appropå Rida in sadel. Men se till att få goda referenser så den inte blir fel inriden. ;)

Annars rekommenderar jag en auktoriserad sadelinridare, appropå Rida in sadel. Men se till att få goda referenser så den inte blir fel inriden. ;)[/QUOTE]

Va?? Finns det såna nu oxå?? Oj oj här hänger man inte med

zykk skrev:
Va?? Finns det såna nu oxå?? Oj oj här hänger man inte med

nej, nej :rofl: Jag kunde inte låta bli att vara lustig med tanke på Rubriken. Det finns inga sådana. :D

mizz skrev:
nej, nej :rofl: Jag kunde inte låta bli att vara lustig med tanke på Rubriken. Det finns inga sådana. :D
Annars hade det ju varit en affärsidé riktigad till oss lättviktare :D om nu påståendet stämmer... :angel:

//Alice

Ha jag började just undra vad det var för lättlurade personer som anlitade såna :rofl:

mizz skrev:
Hörde däremot, för ett antal år sedan, att man skulle rida en ny sadel utan vojlock ca 100 timmar för att den skulle "sätta sig".

Annars rekommenderar jag en auktoriserad sadelinridare, appropå Rida in sadel. Men se till att få goda referenser så den inte blir fel inriden. ;)

Hm kan det påståendet stämma kanske? Ska man kanske rida utan vojlock då?

Ja det skulle vara nice, fast jag tror inte damen skulle uppskata sisådär mycket tyngre ryttare :D

Jasså vad trevligt, jo det var en utav ridskolelärana som köpte min gamla sadel som sa det.

Okej, vad bra. Fast det är änndå en jäkla lång tid kvar, det värsta som finns med sadlar dom måste ridas in när dom är splitternya.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Efter både en och två vändor i "Vikt-och-längd"-tråden har jag noterat att det finns hästägare som säger att "jomen, min häst skulle nog... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 722
Senast: Saigon
·
Gravid - 1år Idag var vi hos BM. v. 28+2. Blodtryck 105/50. HB 125 (barnmorskestudenten tog två prover, det första visade 118 och det andra 125... 14 15 16
Svar
302
· Visningar
26 885
Senast: McKikki
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11... 2
Svar
37
· Visningar
5 326
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka