Rida in sadlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 881
L

Lord Owen

Läste en ny tråd här om att rida in en freeform sadel och kom då att tänka på att jag inte har så bra koll på hur man rider in en ny sadel öht. Så hur gör man? Skrittar man i den X antal dagar eller? :smirk:

Sv: Rida in sadlar!

Tror ikke det er noen bestemt måte å ri inn en sal på; det er mer et begrep som brukes om den perioden/ tiden det tar fra salen er ny og litt stiv, til den har fått myket seg opp og formet seg etter hesten.

Men det er nok lurt å ikke legge ut på langtur første gangen man rir med ny sal... ;)

Nej, alltså du kan ju rida i en ny sadel precis som vanligt. Själva sadelinridningen är ju när sadeln lägger sig och formar sig efter hästens rygg. Det gör den ju oavsett vilken gångart du rider.

men så man ska inte vara försiktig med hur lång tid man använder den och så de första gångerna? :smirk:

Öh.. Nä varför då? Har aldrig hört det, att man bara ska rida en kort stund i dom ibörjan... :confused:

Jag har läst (på Stübbens hemsida) att det är bra att rida nya ullstoppade sadlar utan vojlock en tid så formar de sig bättre efter hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Beror på vilket märke det är.. Men de första 30 timmarna ( vissa märken har 50 timmar) ska man inte sitta ner i trav eller galopp. Om man sitter ner skjuter man fram stoppningen och kan göra sadeln sned och ojämn. Man kan rida 1 timme varje dag om man vill det, så länge man inte sitter ner i trav eller galopp.
Man ska inte heller hoppa högre hinder de första veckorna då stoppning puttas fram i landningen (beror ju på vad man har för häst, har du en b ponny kan man väl max hoppa 40, har du en duktig hopphäst blir det väl 70-80cm som max. Beror på hur hästen är i landningar och hur du är som ryttare.)

Problemet att göra som Sweet sa är att beroende på vilken olja/läderbalsam du använder så påbörjar hästens svett förruttnelseprocessen. Det har ju hänt en del ggr att sadlars sömmar har gått upp av Ekol olja, men i själva verket har det varit hästens svett som har varit den utlösande faktorn.
Visst kan man göra det, men jag hade inte gjort. Använd istället en tunn bit lakan, funkar lika bra men det skadar inte sadeln på samma sett.

Det stämmer. Dock ska man vara extra noga med att göra rent och smörja på sadelns undersida under den tiden.

Båda mina sadlar har jag "ridit in" utan vojlock de första 30 timmarna.

Immer

Minna specilsydda har jag skrittat enligt upgifter man får med dom 3 första timmarna.
Men när jag köpt typ Apaloosa, butet och dom har jag bara ridigt som vanligt från första dagen.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka