Rida in själv eller lämna iväg?

Det som iallafall jag tänker kan vara problematiskt med en åttaårig häst som inte gjort något hittills i sitt liv är hållbarheten. Vad hästen gör under uppväxten&unghäståren är viktigt för resten av hästens liv, det är då man lägger grunden och bygger upp hästen så att den ska hålla för exempelvis ridning.

En åttaåring som aldrig gjort annat än att gå i hagen skulle jag se som en rejäl chansning hållbarhetsmässigt.
Hästen har inte bara gått i hagen hela livet. Är mycket arbetad från marken. Tömkörning i skog och longeras. Van vid sadel träns suttwn på. Gått som handhäst med i skogen.
 
Hästen har inte bara gått i hagen hela livet. Är mycket arbetad från marken. Tömkörning i skog och longeras. Van vid sadel träns suttwn på. Gått som handhäst med i skogen.

Och är det det du ska använda den till så vet du ju att den håller för det. Jag drar öronen åt mig och undrar varför den är så mycket jobbade från marken och gått som handhäst men inte inriden. Ledsen, men jag litar inte på folk när det gäller sånt här. Inte när pengar är inblandade.
 
Tycker inte det är särskilt märkligt med ett åttaårigt sto som inte är inriden. Vi brukar ha några inridningar per år och jag skulle säga att merparten är äldre, oinridna hästar. Ponnyer dock. Verkar vara mer legitimt att inte rida sin ponny än stor häst. Förstår egentligen inte varför. Det är ju rätt vanligt också att ponnyuppfödare bara visar sina ston som unghäst och sedan sätter de i avel.

Ts, lämna iväg om du har pengarna och inte har kunskap nog. Själva hade vi nog gjort jobbet hemma om hästen i övrigt är vettig i psyket.
 
Ta hem o lär känna 🙂 så får du se om du behöver ta hjälp senare.
Men tänk hela tiden säkerhet!

Jag hade kollat om hästen reagerar när ni spänner gjorden då den kan ha sadeltvång iom ”känslig vid uppsittning”

Du har ingen erfaren i din närhet som kan följa med?
 
Hästen har inte bara gått i hagen hela livet. Är mycket arbetad från marken. Tömkörning i skog och longeras. Van vid sadel träns suttwn på. Gått som handhäst med i skogen.

Du verkar ha tänkt igenom det hela o tagit reda på mycket info om hästen :) Tror nog att du känner så småningom om ridningen är något du klarar själv eller om du behöver hjälp. Lycka till! Du kan väl rapportera hur det går efter ett tag :heart
 
Du verkar ha tänkt igenom det hela o tagit reda på mycket info om hästen :) Tror nog att du känner så småningom om ridningen är något du klarar själv eller om du behöver hjälp. Lycka till! Du kan väl rapportera hur det går efter ett tag :heart
Var där idag och de kändes väldigt bra. Hon är så lugn och snäll i hanteringen. Longera henne och hängde inga problem helt orädd. Kommer skicka henne till inridare en månad sen ta hem henne. Kommer ha henne på foder till att börja med och står ett pris i kontraktet och att jag har förtur atr köpa henne. Så känns väldigt bra. Denna häst har ej varit ute på annons. Så ägaren är inte ute att lura mig eller tjäna pengar. Funkar de inte så ska hon tillbaka. För fin häst att bara stå i hagen då ägaren har många hästar nu.
 
Tänkte boka in en veterinärbesiktning (gårds) innan hon kommer. Vissa säger man ska röntga då cystor i bakknäna är vanligt hos araber? Jag tänker mer att man kanske gör de om det blir köp?
 
Tänkte boka in en veterinärbesiktning (gårds) innan hon kommer. Vissa säger man ska röntga då cystor i bakknäna är vanligt hos araber? Jag tänker mer att man kanske gör de om det blir köp?
Vore ju tråkigt om du har den på foder och vill köpa för att inse att det framkommer saker på röntgen som gör att den inte längre är intressant?
 
Beror ju såklart helt på vad det är för fynd. Om de kommer påverka hästen eller inte.
Ja det förstår jag, men jag hade nog kunnat göra röntgen nu innan jag tog hem hästen för att slippa stå där sen och ha lagt ner en massa jobb som man inte får något tillbaka för (om det skulle visa sig att den har ett fynd som gör att jag inte vill köpa i slutändan). Ett fynd kan ju också ställa till det med det överenskomna priset. Tänk om den har något, du vill köpa ändå men ni kommer inte överens om hur priset ska justeras?

Men det beror väl på hur länge du ska ha den på foder innan köp. Är den en kortare tid är det kanske lugnt, men är det en längre tid så att du hinner lägga ner mycket tid, pengar och arbete på hästen så hade jag nog gjort det innan.
 
Ja det förstår jag, men jag hade nog kunnat göra röntgen nu innan jag tog hem hästen för att slippa stå där sen och ha lagt ner en massa jobb som man inte får något tillbaka för (om det skulle visa sig att den har ett fynd som gör att jag inte vill köpa i slutändan). Ett fynd kan ju också ställa till det med det överenskomna priset. Tänk om den har något, du vill köpa ändå men ni kommer inte överens om hur priset ska justeras?

Men det beror väl på hur länge du ska ha den på foder innan köp. Är den en kortare tid är det kanske lugnt, men är det en längre tid så att du hinner lägga ner mycket tid, pengar och arbete på hästen så hade jag nog gjort det innan.
Jag kommer köpa loss henne så fort jag känner de är rätt. Så tänker inom ett halvår. Så jag tänkte nu göra en besiktning innan hon kommer sen vid köp röntga bak knäna för cystor. Känner inte för att röntga hela hästen då det endå är ett ganska lågt försäljningspris.
 
Jag kommer köpa loss henne så fort jag känner de är rätt. Så tänker inom ett halvår. Så jag tänkte nu göra en besiktning innan hon kommer sen vid köp röntga bak knäna för cystor. Känner inte för att röntga hela hästen då det endå är ett ganska lågt försäljningspris.
Se till att du redan nu pratar med säljaren om att det överenskomna priset kan komma stt justeras om något skulle framkomma vid röntgen.
 
Beror ju såklart helt på vad det är för fynd. Om de kommer påverka hästen eller inte.
Just cystor är knepigt. När de väl ger påverkan så är det ofta för sent att för att operera och få ett bra resultat. En cysta försvagar också leden och kan spricka. Gör den det så är det bara att avliva hästen direkt, det går inte att laga.
Det är bara bakknäna som behöver röntgas om du ska kolla för cystor.

I övrigt hade jag inte röntgat förutsatt hästen är försäkrad och att du kan ta över försäkringen. Lösa benbitar är nämligen mindre komplicerade att operera bort, har bättre prognos vid fynd och massor såntdär. Tyvärr vet jag flera hästar som har blivit opererad för cystor i bakknäna som inte alls fungerar som ridhästar. Medans för lösa benbitar så kryllar det av hästar som fått dem borttagna och som fungerar alldeles utmärkt som ridhästar, även på hög nivå.

Att röntga bakknäna kostar väl typ 2000 kr? Att lämna iväg på inridning kostar nog minst det tredubbla/månad. Så ur en ekonomisk synvinkel är det nog bättre att röntga tänker jag. För att inte tala om hjärtat. Du kanske faller pladask för henne, och så hittar man cystor... Enklare att säga nej tack innan man har fäst sig alltför mycket. Även om du säkert har fäst dig redan nu, vet att när jag letade sist och röntgade och hittade cystor så grät jag i två dagar... Tänker fortfarande OFTA på den hästen.
 
Jag har pratat med ägaren till hästen nu. Hästen är hos en fodervärd nu. Fick reda på att hon har haft fång en gång i sitt liv för några år sedan när hon var ordentligt överviktig. Har alltid hört att fåbg typ är en dödsdom att de får de igen. Fodervärden sa hon är van att gå på bete. Och jag hade ju tänkt släppa henne på bete. Anledningen att hästen lämnades ut på foder var för att ägaren blev svårt sjuk i cancer. Hon kan ej ta tillbaka hästen. Vill bara den ska ha de bra. Kommer isåfall skriva kontrakt med ägaren på foder 1 år och ett färdigt pris. Jag har förtur att köpa. Hon bor 75 mil bort och kan EJ ta tillbaka henne. Om jag ej vill ha henne så kommer hon åka till uppfödaren och bli avelssto. Ägaren är veterinär och hon är kollad från topp till tå för ett år sen innan hon åkte men hon vill såklart hon besiktas igen. Hur hade ni gjort här, jag har såklart fastnat för hästen. Hur otrolig ska man va för just fången?
 
Jag har pratat med ägaren till hästen nu. Hästen är hos en fodervärd nu. Fick reda på att hon har haft fång en gång i sitt liv för några år sedan när hon var ordentligt överviktig. Har alltid hört att fåbg typ är en dödsdom att de får de igen. Fodervärden sa hon är van att gå på bete. Och jag hade ju tänkt släppa henne på bete. Anledningen att hästen lämnades ut på foder var för att ägaren blev svårt sjuk i cancer. Hon kan ej ta tillbaka hästen. Vill bara den ska ha de bra. Kommer isåfall skriva kontrakt med ägaren på foder 1 år och ett färdigt pris. Jag har förtur att köpa. Hon bor 75 mil bort och kan EJ ta tillbaka henne. Om jag ej vill ha henne så kommer hon åka till uppfödaren och bli avelssto. Ägaren är veterinär och hon är kollad från topp till tå för ett år sen innan hon åkte men hon vill såklart hon besiktas igen. Hur hade ni gjort här, jag har såklart fastnat för hästen. Hur otrolig ska man va för just fången?

Fångest är jobbigt. På riktigt.

Det kan behövas att du måste anpassa allt kring hästen utifrån risken för fång. Motion, stallrutiner, foder, hagar mm. Och alltid går man med den gnagande känslan i magen att "fick hon för mycket socker nu? Hon åt lite mer gräs än jag tänkte? Har hon digitalpuls? Känns hovarna lite varma? Går hon lite stelt?"

Har du inte eget stall behöver du leta stallplats noggrant så att hästen kan få de bästa förutsättningarna för att inte få fång. Alla stall har inte de möjligheterna.
 
Jag har pratat med ägaren till hästen nu. Hästen är hos en fodervärd nu. Fick reda på att hon har haft fång en gång i sitt liv för några år sedan när hon var ordentligt överviktig. Har alltid hört att fåbg typ är en dödsdom att de får de igen. Fodervärden sa hon är van att gå på bete. Och jag hade ju tänkt släppa henne på bete. Anledningen att hästen lämnades ut på foder var för att ägaren blev svårt sjuk i cancer. Hon kan ej ta tillbaka hästen. Vill bara den ska ha de bra. Kommer isåfall skriva kontrakt med ägaren på foder 1 år och ett färdigt pris. Jag har förtur att köpa. Hon bor 75 mil bort och kan EJ ta tillbaka henne. Om jag ej vill ha henne så kommer hon åka till uppfödaren och bli avelssto. Ägaren är veterinär och hon är kollad från topp till tå för ett år sen innan hon åkte men hon vill såklart hon besiktas igen. Hur hade ni gjort här, jag har såklart fastnat för hästen. Hur otrolig ska man va för just fången?
Jag har tagit över en häst med tidigare fånghistorik. Det var/är definitivt en mental påfrestning, framför allt i början innan jag lärde känna hästen ordentligt. Jag kommer antagligen avliva om min häst blir sjuk igen.

Har du möjlighet att beta in hästen långsamt, motionera ordentligt (ffa sommartid) och begränsa fodertillgången? Det hade jag funderat över först.

Andra här inne är säkert mycket bättre på fång än mig, min häst har aldrig haft något anfall hos mig.
En bra dialog med hovslagaren är ett måste för mig, superviktigt och utan den stöttningen är det inte säkert att jag hade chansat. Min hovslagare har känt hästen länge (även hos tidigare ägare) och det var en trygghet.
 
Jag har pratat med ägaren till hästen nu. Hästen är hos en fodervärd nu. Fick reda på att hon har haft fång en gång i sitt liv för några år sedan när hon var ordentligt överviktig. Har alltid hört att fåbg typ är en dödsdom att de får de igen. Fodervärden sa hon är van att gå på bete. Och jag hade ju tänkt släppa henne på bete. Anledningen att hästen lämnades ut på foder var för att ägaren blev svårt sjuk i cancer. Hon kan ej ta tillbaka hästen. Vill bara den ska ha de bra. Kommer isåfall skriva kontrakt med ägaren på foder 1 år och ett färdigt pris. Jag har förtur att köpa. Hon bor 75 mil bort och kan EJ ta tillbaka henne. Om jag ej vill ha henne så kommer hon åka till uppfödaren och bli avelssto. Ägaren är veterinär och hon är kollad från topp till tå för ett år sen innan hon åkte men hon vill såklart hon besiktas igen. Hur hade ni gjort här, jag har såklart fastnat för hästen. Hur otrolig ska man va för just fången?

Jag rekomenderar det inte som första häst och inhyrd.

Såvida du inte är en sån person som älskar att läsa på, och råkar ha ett inhyrningsstall i närheten som är fånganpassat. Då, möjligtvis.

Men det är en ständig oro och mycket jobb.
 
Nu går jag kanske lite OT, men finns det en anledning till att så himla många araber uppe i tonåren inte är inridna? Är det för att de bara varit howhästar innan?
Även i stallet där jag jobbade tidigare hade chefen runt åtta araber (ett par för per år också) och bara två av de vuxna djuren var egentligen inridna.
Ja jag har stött på flera arabställen där hästarna aldrig rids :)
Ett ställe här i stan har ett tjugotal araber som mest bara är prydnader för ägarna lite avel och utställningar annars går dom bara i hagen.
 
Har pratat mer ingående nu med ägaren som är veterinär hur var när de hände. Hände vintern 2019 när hästen hade fri tillgång och bara stod och åt, gjorde ingenting då ägaren fick cancer. Hob ställde henne på box direkt och gav smärtstillande dagen efter var hob syntomfri. Hon testade även insulin värdet på våren och de var normalt. Hovarna är inte påverkade och har ej blivit special skodd Hon fick ner henne i vikt och Hon har gått på bete varje år sen dess utan några problem men hon sa som med alla hästar får man vänja de gradvis
 
Har pratat mer ingående nu med ägaren som är veterinär hur var när de hände. Hände vintern 2019 när hästen hade fri tillgång och bara stod och åt, gjorde ingenting då ägaren fick cancer. Hob ställde henne på box direkt och gav smärtstillande dagen efter var hob syntomfri. Hon testade även insulin värdet på våren och de var normalt. Hovarna är inte påverkade och har ej blivit special skodd Hon fick ner henne i vikt och Hon har gått på bete varje år sen dess utan några problem men hon sa som med alla hästar får man vänja de gradvis
Haft en häst med tidigare fång en gång och säger ALDRIG mer. Det var fruktansvärt påfrestande mentalt och speciellt somrarna blev bara en ständig oro istället för njutning. Är de disponibla för fång så är de, hur lindrigt de än hade det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Hur skulle ni länge upp arbetet vid inriding av 5åring jämfört med 2,5/3åring? Hästen i fråga är mycket tömkörd, hanterad...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp