rida in, vilket bett?

paradox

Trådstartare
nu är detta inte aktuellt för mig på ett par år, och tror jag börjar bettlöst iaf (sidepull) men vilket bett tycker ni är bäst att rida in en häst på? motivaton!

Sv: rida in, vilket bett?

Tredelat stål eller ett rakt syntetbett (typ happy mouth) med parerstänger är ett milt bett som gör det lätt för hästen att förstå sidförande tygeltag. Om man inte har parerstänger så kan man ha bettskivor.

ett vanligt tränsbett. det funkar på de allra flesta hästar, och precis när man rider in hästen vill man ju bara att den ska förstå ledande tygeltag, och "broms". finliret kommer ju mkt senare, och då kan man fundera på att byta bett. Dessutom kommer hästen att ha tränsbett när man börjar tävla (iaf i dressyr/fälttävlansdressyr osv.)....

sen beror det ju på vad man tänker göra med hästen i framtiden...

med tränsbett, menar du då vanligt 2-delat rostfritt m lösa ringar, alltså det vanligaste..?

Jag hade nog också valt ett vanligt 3-delat tränsbett med eller utan parerstänger. Parerstängerna hjälper som sagt till med sidförande tygeltag och hindrar bettet att glida genom munnen och ett 3-delat bett är något av det snällaste man kan börja med. Undvik dock de med en platta i mitten (French Link och Dr. Bristol) och välj heller ett med en rundad lite tjockare mittdel då de är mildare.

Jag rider in på ett bett hästen tycker om, sålänge bettet är dressyrtävlingsgodkänt. Dvs jag provar inte ens med ett rakt bett, eftersom jag inte vill de ska 'fastna' för ett bett jag sen inte får tävla på.

men sen om det är tvådelat eller tredelat, med platta eller kula i mitten, i mässing, järn eller rostfritt, med eller utan parerstänger, mullen mouth eller inte osv det får hästen själv välja.

När jag rider in hästar väljer jag antingen ett rakt eller 3-delat bett, jag själv tycker att hästar ska kunna bli ridna på olika bett, INTE bara ett, men det är jag det..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
183
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
488
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Få skimmel vit
  • Stuterinamn