Rida m hackamore? Hur gör man???

finapina

Trådstartare
Hej hopp, ska ev provrida häst med hackamore i helgen. Men tusan, jag har ju aldrig ridit m hackamore. Vad är skillnaden mot "vanligt" träns? Ska man rida m mjukare hand? Lösare tyglar? Hur tar hästen stöd "på bettet" m hackamore? Är helt dummie på detta...Obs! Bprde tråden legat på ridning???

Sv: Rida m hackamore? Hur gör man???

Beror på hur hästen fungerar med hackamoret. En del hästar tycker det är skarpare än vanligt tränsbett och man behöver bara krama tygeln lite för att få en reaktion, vilket gör att man får vara ännu mjukare i handen, medan andra har en tendens att bli lite stumma och gärna hänger sig i tygeln.

Men oavsett vad så ska du alltid vara mjuk i handen när du rider, oavsett vad hästen har i munnen eller vad den har kring näsan.
Rid med lagom kontakt i tyglarna, de ska inte glappa men du ska inte sitta och dra heller.

Om du är osäker kan du be ägaren visa hur du ska inverka med tyglarna, kanske ägaren tom kan rida hästen först så att du ser hur hon/han gör med tyglarna. Kan också vara bra att säga till att du inte ridit med hackamore tidigare så ägaren vet om det, kanske det tom är så att du kan få rida på ett vanligt tränsbett eller liknande istället (många hästar går bra på båda) om du tycker det är läskigt med hackamore.

Sv: Rida m hackamore? Hur gör man???

Precis som med vilken annan bestling som helst så ska du börja med att känna in vilken kontakt hästen vill ha och vilket tryck i tygeln som krävs för kommunikation, det är högst individuellt.

Eftersom hackamore är en hävstångsbetsling så funkar inte ledande tygeltag på samma sätt som på tränsbett, det är väl den frömsta skillnaden. Men på en häst som är lite utbildad brukar det ju inte behövas heller. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 891
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka