Rida med 2 tyglar

vildros

Trådstartare
Hur håller man tyglarna när man rider på kandar? Dvs mellan vilka fingrar håller man "stångtygeln" resp bridongen?
 
Bridongtygeln brukar de flesta ha utanför lillfingret och upp mellan tumme och pekfinger. Sen är det väl vanligast att man håller stångtygeln som man brukar ha tygeln när man bara rider på träns, mellan lill och ring och upp mellan tumme och pek. Fast jag brukar låta stångtygeln gå upp mellan lång och pek.
 
Bridongtygeln brukar de flesta ha utanför lillfingret och upp mellan tumme och pekfinger. Sen är det väl vanligast att man håller stångtygeln som man brukar ha tygeln när man bara rider på träns, mellan lill och ring och upp mellan tumme och pek.
Så har jag också lärt mej, med den enkla förklaringen att tygeltaget blir större utanför handen. Dvs om man tänker på att man ska vara mer "försiktig" med stångtygeln är det lätt att komma ihåg hur man ska hålla tyglarna. :)

Immer
 
Har oxå "lärt mig" (inte praktiserat) som Immer.

Själv så red jag med stångtygel utanför handen (lillfingret) och vanliga tygeln som vanligt när jag hade två tyglar på ett hackamore ett tag. Kunde omöjligt hålla ordning på tyglarna annars :o Lyckades nädå få till någotlunda "bra" tygeltag med den fattningen, dvs jag lät stångtygeln löpa så fort den inte behövdes så den hängde slak. Dvs inga tygdliga signaler i rätt moment men det var inte det jag var ute efter heller, ville bara ha lite stångverkan när det blev för galet :crazy: (höll på att lära mig rida bettlöst och kunde gå över till remontgrimma efter ett mindre antal pass med stångeffekten på hacket).
 
jag har bridongtygeln som vanligt och stångtygeln över
(bridong: mellan lillfinger och ringfinger. stång: mellan ringfinger och långfinger)
 
Jag har bridongen som vanligt och stången nedanför lillfingret...

Tycker att det är enklast så, för då kan jag lätt "koppla in" stången genom att höja handen en aning, och annars rida som om den inte fanns. Vad kan bli fel om man håller så?

(Kanske ska tillägga att jag inte rider på just kandar, utan det gäller i mitt fall antingen pelham eller tränsbett + kapson, och då motsvarar bettet stången)
 
Har du stångtygeln lång så den hänger då? Annars blir det ju stången som verkar först iom att man vrider om handen så lillfingret kommer längre från munnen i tygeltagen.
 
Jag har lärt mig att lägga bridongtygeln som vanligt och stångtygeln lägger jag endast runt långfingret. Med det här handgreppet lurar man inte sig själv att ta i stångtygeln i onödan. Man kan enkelt slappna av i långfingret och rida endast på bridongen utan att stången "stör".

mvh Jessica
 
Har du stångtygeln lång så den hänger då? Annars blir det ju stången som verkar först iom att man vrider om handen så lillfingret kommer längre från munnen i tygeltagen.

Jag funderade på samma sak! Anledningen till att man kombinerar bridong och stång är väl att man vill lägga till möjligheten att använda stången utan att släppa möjligheten att tex ta ett ledande tygeltag på bridongen? Det verkar svårt med den fattningen. Nu är det väl inget större problem att rida med enbart "bridong"tygeln på ett pelham, men i alla fall på min häst funkade det inte med kandar eftersom den bridongen som fick plats i hans mun blev för tunn. Alla försök att "låta bli den skarpa stången" avvisades mycket bestämt, mjuk kontakt med båda betten, tack!

Jag red med bridongtygeln utanför lillfingret och stångtygeln mellan ring- och långfingret. Med två fingrar emellan tyckte jag att jag fick "lagom" fördelning mellan de båda betten när det funkade bra. Men framför allt så gjorde autoplioten en massa saker med mina ringfingrar när det strulade och då var det rätt bra att inte ha någon tygel där... Till att börja med var det när vi skulle hoppa jag fick tipset att hålla så, men sedan kom jag fram till att för oss fukande det genomgående bäst med den fattningen. (Jag är en sån där gammal mossig sak som debuterade LA när det var obligatoriskt med både kandar och lydnadshinder)
 
Med två fingrar emellan tyckte jag att jag fick "lagom" fördelning mellan de båda betten när det funkade bra.

Men ska det verkligen vara en "jämn fördelning"? Man ska väl helst kunna använda bridong/stång oberoende av varandra, beroende på vad man vill ha ut av tygelhjälpen? :confused:

mvh Jessica
 
Jag håller bridongtygeln som vanligt mellan lillfinger och ringfinger och stångtygeln håller jag mellan ringfingret och långfingret. Så fick jag lära mig när jag jobbade i dressyrstall i Tyskland.
 
Tja... Hänger och hänger, den verkar inte förrän jag höjer handen lite, som sagt. Jag kommer iaf inte åt den genom att bara vinkla handen.

Usch, nu blir jag osäker på hur jag rider egentligen... :p

Ska nog filma lite, så jag ser hur jag ser ut med egna ögon. (Fast det är ingen som har sagt att jag rider jätteilla, bara lite småkommentarer sådär.)
 
Nja, lagom är väl inte detsamma som jämn! Med den tygelhållningen hade JAG lättare att koppla sär tygelhjälperna och tex ta ett ledande tygeltag på bridongen utan att använda stången! Om det inte räckte med kram på lillfingret i en förhållning kunde jag välja att ta åt mig mer av bridongen genom att vrida ner handen eller ta på både bridong och stång genom att ta handen åt mig. I alla vridningar av handen hade jag två fingrars skillnad mellan betten i stället för en!

För mig, men min häst och på min nivå funkade det helt enkelt bäst så! Av någon anledning klarar jag att röra fingrarna 2 och två, att bara röra lillfingret är svårt och att röra de andra 3 med lillfingret stilla är nästan omöjligt. Pekfingret går också att styra själv, men skulle jag köra den varianten skulle jag nog välja att låta tyglarna mötas i handen och inte låta båda löpa underifrån. Jag kom ju inte så långt i utbildningen, så om det blir problem längre fram kan jag förstås inte uttala mig om.

Egentligen vill jag nog mest säga att det kan vara en bra idé att prova lite olika sätt för att komma fram till vad som passar, och inte hålla fast vid något som inte fungerar bra bara för att det står så i ridläran!
 
Men ditt och mitt sätt kanske inte är så olika ändå. Jag upplever det också som lättare att välja om jag vill påverka stången eller bridongen om jag har två fingrar emellan.

Jag upplever det också som svårare att vara finkänslig om jag har bara ett finger mellan stång- och bridongtygeln.

Skillnaden verkar ligga i att du låter stångtygeln löpa ut på samma ställe som bridongtygeln och jag bara "krokar" den runt långfingret. Jag håller alltså stångtygeln med endast långfingret.

mvh Jessica
 
Jag har bridongen utanför lillfingret och stången med vanlig tygelfattning. Funkar jättebra för mig.

Nu lånar jag knappen och ställer en följdfråga...

Var ska tyglarna ligga i enhandsfattning, för att fungera :confused:. Jag är visad hur, EN gång... men den gången hade jag fullt sjå ändå att få ordning på tygelfattningen med dubbla tyglar på vanligt vis... :p
 
Enligt den lilla svarta ridhandboken som utgår från militärens ridsätt ska man ha bridongen under lillfingret och stången mellan lill- o ringfingret (där man har tygeln annars). Så gör jag också, och det fungerar bra. Då blir tyglarna korsade soom de ska på halsen.

Vid ridning på enhandsfattning (vänster hand) ska man ha tyglarna så att höger bridongtygel ligger överst mellan pek- o långfinger, sedan högra stångtygeln mellan nästa fingerpar, sedan vänstra stångtygeln mellan ring- o lillfingret och till sist vänster bridong under lillfingret. Då ska tyglarna bli korsade som de ska också.
Tygeländarna ska hänga över handen ner på hästens högra sida :D
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 682
Senast: tuaphua
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 731
Senast: hhere
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 090
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp