Rida med enbart remontgrimma - tips på "käkrem"?

Riley

Trådstartare
Jag föredrar att rida min häst bettlöst när jag rider ut, och har så långt använt repgrimma men vill nu byta till remontgrimma, då jag märkt att den ger henne tydligare signaler. Problemet är att sidostyckena åker in i ögonen på henne när jag tar i tyglarna och jag skulle därför behöva någon form av käkrem.

Är det någon som har några förslag på vad jag kan använda, och framför allt hur jag ska fästa det? Det får ju gärna se så naturligt ut som möjligt, s.a.s, och balsnören och liknande butt ugly grejer går därmed tvärbort.

Senast ändrad:
Sv: Rida med enbart remontgrimma - tips på "käkrem"?

Ta två snokremmar (en är för kort) och så tar du såna små läderhållare som sitter överallt på träns och sätter en på var sida en bit ner på sidstyckena och trär snokremmen igenom. Den delen där du har satt ihop de två remmarna har du uppe i nacken. Kan användas med eller utan pannband. Hoppas du fattar hur jag menar...

Men ah, smart! Det ska jag testa, tack för tipset! :bow:

Jag tränar en del med bara remont, och då har jag satt ett pannband som "käkrem", det funkar bra :)

Gjorde om en remontgrimma då jag bara har ett repsidepull och ville hellre ha platt läder över nosen.

Tog pannbandet från sidepulltränset och känremmen, precis som Lydia skrev :)

Funkar kanon och red unghästen mycket på detta i sommrar innan jag började med bett. Här dock utan käkremmen.

Funderar på att ha en extrarem precis under ganachen som jag har på sidepullet. Då ligger sidostyckerna ännu mera fast, men jag upplever inte att det åker upp så mycket på remonten nu

Såhär har jag på sidepullet, det är på ringarna strax under ganachen som jag har satt en delta. Här har jag då inte pannbandet och käkremmen heller..

Nä, alltså jag har tagit ett "löst" pannband från ett annat träns, och satt det som en käkrem! (ja inte riktigt som en käkrem, blir mer som på din bild längst ner).

Okey! Ja delta funkar nog bättre på min lille häst, blir lagom tryck så det mest bara håller allt på plats :)

Men hur har du fått fast det i en vanlig remont utan att det glider ner?

Senast ändrad:

Jag tränar en del med bara remont, och då har jag satt ett pannband som "käkrem", det funkar bra :)

Det var det första som slog mig också, men det gick bort efter att jag insåg att jag bara har blingade och breda pannband. :p

Konstigt nog så håller sig "pannbandet/käkremmen" sig på plats bra på min häst iaf :)

Liknande trådar

P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 142
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma