Rida med fleece lindor?

diabla

Trådstartare
Yes or No? och varför svarar du som du gör?

Anledningen till varför jag vill rida med lindor är för att hästen är 17 år, med smala dåliga ben, och jag har fått för mig att lindor ger ett bra stöd och att det på något sätt sliter det mindre på benen när man rider med lindor.

Jag brukar rida med skydd för hon går och slår i hop benen, och när hon gör detta så tappar hon balansen i bland när hon har skydd, (inte så att hon ramlar, men hon tappar balansen en aning) men när hon har lindor och gör detta så blir det liksom mjukare, och hon tappar inte balansen på samma sätt.

Så, vad tycker ni? Kan man rida med fleece lindor?

(vi håller på med stretchövningar och massage för att få henne att inte gå ihop med benen)

Sv: Rida med fleece lindor?

jag rider ofatast med fleecelindor men det här med att lindor ska ge stöd....det tror jag inte på..
men däremot så ökar det blodgenomströmning och det är ju bra,dessutom har min pålle lite svårt att hitta benskydd som passar och då e det enklare att använda lindor

Men stryker sig hästen så den tappar balansen tycker jag nog att du ska ha rejäla benskydd...

Om den stryker sig så hårt att den tappar balansen hade jag valt benskydd.
Vill du hemskt gärna ha benlindor kan du ju linda med tunna lindor och padar och sätta skydden över.
Jag använder aldrig fleecelindor föredrar de mer elastiska som man kan dra åt lite försiktigt och då kan ge stöd.Man måste dock vara försiktig om man drar till lite för det är ett ögoblicks verk att man dragit åt så att det stasar. Fleecen är för mjuk och ger bara värme i mina ögon och då leder det bara till ökad blodgenomströmning.
Fleeclindor klassificerade jag för länge sedan som "glänsa på stallplanlindor" men det är min åsikt
Hur benskydd skulle slita mer på hästens ben än benlindor får du gärna förklara för mig för jag förstår inte alls din tankegång

apocalypsen skrev:
Hur benskydd skulle slita mer på hästens ben än benlindor får du gärna förklara för mig för jag förstår inte alls din tankegång

Nej, det var itne så jag menade att jag trodde. Jag hade fått för mig bara att lindor är bättre än benskydd, på nått sätt. Inte att benskydd sliter på hästens ben.
Men det var bara nått som jag TROR, det är inget som stämmer.

jag har fleceelindormed paddar under när jag rider.

hade alltid elastiska innan men gillar fleceen bättre.

varför paddar under fleecelindor? man ska väll ha paddar när lindorna är elastiska, men mina fleecelindor är "matta", behöver man lindor ändå? och isåfall, varför?

Jag har paddar under ALLA lindor, dels för att det är mycket lättare att få snyggt och så är det mindre risk att man skadar hästen.

Har både fleece och elastiska, men bara de gånger vi ska vara snygg. Rider annars med benskydd runt om! Är för slö för att hålla på och linda ben varje dag...

Det går otroligt mkt mode i olika lindor och benskydd. Om du frågar ngn som lärt sig hästskötsel för 20-30 år sedan så får du inte samma svar från den som lärde sig för tio år sedan. Vissa saker kommer tillbaka, tex så läste jag i en väldigt gammal bok om hoppning att dom bästa lindorna var dom som hade fleece innerst och elastiskt utåt. Så den typen av lindor är inget nytt som många tror. För kanske 10 år sedan var det dödsynd att linda utan padd oavsett typ av linda och nu använder man bara padd till elastiska. Så alla åsikter (och alla är tvärsäkra;) ) är olika beroende på vad man lärt sig. Gör som du tycker är bäst. Upplever du att det funkar bra och ger stöd med fleecelindor så använd det (utgår ifrån att du kan linda ordentligt). Så länge det inte skadar så gör vad du tycker är bäst. Själv använder jag oxå fleece lindor vid ridning och upplever att det ger stöd, ökar cirkulationen och ger till viss del lite skydd. Benskydd vid hopp och uteritt. Detta funkar för mig.

lånar frågan lite..

..så alltså behöver man inte ha paddar under fleecelindor?

lindade ibland med fleecelindor (för att vara snygg, hästen behöver eg inte skydd vid dressyrridning..), men fick sedan för mig att man skulle ha paddar under och har inte lindat sen dess.

*knapplån*

Åhå!!! Jag som hittat världen auktion på Ebay på fleecelindor och är i valet och kvalet om jag ska bjuda eller inte!!!
Jag har aldrig någonsin använt fleecelindor eller ens haft något behov(förrens jag såg dom här :D )men nu skulle jag kunna tänka mig att använda det istf benskydden då! Wow!! *studsar glatt till ebay och bjuder*
:banana: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7217884703&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

Världens tuffaste fleece i flames!! Ibland har jag sett säljaren ha i blåa flames, och så har jag hittat en annan som säljer schabrak i blå flames...ajaj, kommer bli farligt det här!

Nej du behöver inte ha paddar under fleecelindor men det går bra att ha det om du vill. En smaksak.

Japp de tycker jag! Jag rider med fleecelindor och ofta utan paddar under. Har man elastiska lindor kan det ge brännskador om man inte har padd under..

Rider själv med fleecelindor utan paddar under på min häst. funkar alldeles utmärkt tycker jag! Och att den är sjutton gör ju inget. ha det bra och lycka till :)

Rider med fleecelindor alltid :D :love:

Slår sig hästen kna man ha padd under fleecelindan

Händer att jag också rider med fleecelindor ibland .
Främst på vintern då jag tycker det borde vara skönare att ha något varmt på benen :d
Märker ingen större skillnad på stöd , mellan skydd och lindor.
Hon tappar baken med skydd så dem går bort helt.

Kurant

Senast ändrad av en moderator:

jag brukar ha lindor i hälften fleece och hälften elastisk och har teddy paddar under! jag tycker att det är jätte bra skydd, :bump: ökar blodgenomsträmmningen dessutom får min häst skavsår av benskydd pga sina överben,. :(

Jag tycker att man kan rida med fleecelindor, ja. Och utan padd.

I ditt fall hade jag no fördedragit benskydd, av anledningen som deflesta andra sagt, om hon stryker sig så mycket att hon "snubblar" så skyddar benskydd bättre.

För att lindorna ska skydda och inte bara vara estetiskt tilltalande så tycker jag att du ska ha paddar under, även om du har fleece. Själv har jag ju bara lindor för att det är snyggt och då har jag inte paddar (fleece).

men det bli väl mkt svårare att linda utan pad (fleecelindor) väL??:/
jag funderar på att köpa ett par flecelindor att rida dressyr i bara för at det är dnyggare och inte lika klumpigt som boots elr benskydd..
håller fleecelindor formen elr töjs dom typ ut??
och kan man ha bara i fram??

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 675
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 832
Senast: Efwa
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
2 043
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka