Rida med remontgrimma?

Heulwen

Trådstartare
Vilka gör det här?
Positiva/negativa erfarenheter?
Min pålle gillar nämnligen inte när jag kortar tyglarna för mycket när han har bett i munnen och jag tänker pröva på att rida bettlöst.
Sidepull verkar så dyrt, hackamore lite för skarpt så jag tänkte testa med en remontgrimma först och se vad han tycker.
Vad tror ni?

Sv: Rida med remontgrimma?

Borde funka utmärkt. Jag har en lädergrimma med ställbar nosrem som jag rider med ibland. Ett tips är att rida med tyglar i både bett och nosgrimma första gången, så att du kan använda tyglarna till bettet som "nödbroms", ifall han inte funkar bra med nosgrimman. Men om det funkar bra att rida med nosgrimman så tycker jag att du ska kosta på dig en ordentlig sidepull, nosgrimman är inte så hållbar... Har för mig att man kan rida med kapson också, men är inte helt säker? Finns säkert någon annan som vet?

Senast ändrad:

Jo, när jag har ridit med remonten ett tag och sett att det fungerar bra så ska jag nog investera i en sidepull.
Utomhus kommer jag nog att rida med bett men på volten där jag inte kan rida med långa tyglar när jag ska arbeta så kommer jag testa remonten. Men tack för tipset!

Någon mer?

jav väclar mellan fler nodgrimmor o sidepull.
Tycker hon går väldigt bra på remonten, inte så tjaffsig i munen, tar bra stöd.

Det känns som att jag tjatar om remontgrimma i ganska många trådar, men jag är väl lite "frälst" :o

Jag rider nästan alltid med bara remontgrimma och har gjort så i över 2 år. Det funkar utmärkt för oss, jag har den både till dressyr, uteritter och hoppträning! En remontgrimma i normalkvalitet bör inte ha några problem med hållfastheten.

Jag gillar remontgrimman bättre än mitt sidepull, eftersom det ligger stadigare på hästen, jag uppfattar det som mildare och det ser inte lika klumpigt ut.

Har du någon bild på hur det ser ut?

Jag har oxå använt det några gånger och i början har jag haft 2 tyglar och bett. Har dock aldrig behövt använda bettet utan haft de tyglarna uppknytna så det bara var att hugga tag i dom vid behov.

Dock måste man sätta nosgrimman bakom bettet för annars tar det i bettet i alla fall. Men det är ingen höjdare om man räknar med att behöva använda bettet får då blir det att nypa mellan bettet och nosgrimman.

Jag har provat det på två hästar.
Ena hästen tycker jag det gick rejält dåligt med, satt inte bra och hjälperna blev dåliga.
Andra hästen gick det väll hyffsat på, men kunde ha varit bättre.

Jag tycker personligen att det känns som om hjälperna blir tydligare och fungerar bättre med en bra sidepull, samma hästar som jag provat remonten på har jag provat minst en typ av sidepull och det har fungerat mycket bättre.
Hackamore gillar jag inte för jag gillar att kunna ta ledande tygeltag och desutom vill jag ha något snällare.
Kapson har jag ridit en del på med, tycker det känns aningen för skarpt för mig, men jag gillar det klart mer än känslan jag får i remonten.

pannkakssmet skrev:
Har du någon bild på hur det ser ut?
Jag har inga tjusiga dressyrbilder eller nåt sånt... men på dessa ser man väl ungefär hur jag har satt det. Jag kombinerar ibland med bett och då får man som någon annan sa sätta nosgrimman ovanför bettet. Jag har inte märkt att det nyper nånstans när jag rider med båda tyglarna.

tygel1.jpg
nosgrimmaochbett.jpg

ScissorHands skrev:
Jag tycker personligen att det känns som om hjälperna blir tydligare och fungerar bättre med en bra sidepull,
Jo det kräver nog "rätt typ" av känslig häst för att funka optimalt! Men till min häst gillar jag som sagt remontgrimma bättre än de sidepull och ridkapsoner jag har provat, man får ju prova sig fram och använda det som känns bäst! Jag tycker att det är kul att så många har fått upp ögonen för annat bettlöst än enbart hackamore! Och remontgrimma är ju ett billigt alternativ att testa först :)

Jag blev helt såld när jag testade på förra tävlingsponnyn. Gjorde att jag fick ändra om endel i min ridning (dvs göra hjälperna typ 1000 ggr mindre och mer precisa) och iom bettbyte och dess följder så märkte jag hur en häst som ibland kunde total ignorera både bett, skänkel o spö även kunde känna en sådan minmal sak som att jag spände mig lite i handen och direkt protestera. Det var en upplevelse :idea:

Red sen med den jämnt och enda gången det inte funkade var när jag red ut med mamma och jag själv inte kunde bestäma gångart o tempo (dvs gå ned till skritt eller rida lite sidvärts när hon blev för pigg). Då knåpade jag ihop en hackson som buke döpte den till. Ett sorts bettlöst pelham med ett ponnyhack som bas så jag kunde ta lite i stångtygeln när hon satte nosen i vädret och blev studsboll alternativ sprang upp i rumpan på mammas sparkande :crazy: häst.

Tränaren hade fö bara positiva kommentarer ang betslingen och hästens form o sammarbetsvillga det två gånger vi hann träna med det innan ponnyn blev såld (?) och lämnade mig.

Red in nästa ungponny bettlöst, dock hade hon typ allt emot sig (extreriör, gång, hovar o temperament) så hon funkade bättre på bett, hon slappnade av mer då.

Ridit gammelhingsten på fält med det, mkt känsligt munn o han böjd fram fint o sökte helt normal kontakt och blev mer stilla i munnen.

Ridit "galen" oinriden ungponny som var så känslig så hon inte lyckades fatta vad eftergift på bett var. Ngra rundor med remonten o sen hade hon hajat grejen med ridning och bett var sen inget problem.

Nästan egna ungponny kommer def arbetas med remont och ridas in med den om den verkar gilla det. Tänkte dock försöka hitta ngt annat alternativ, funderar på ngn mjuk men stadig ridkapson, eftersom jag vet jag kommer använda den.

Nackdelen med remont är ju att den lätt glider åt sidan mot ögat samt att nosdelen är kort (för att inte störa bettet) och gör det ännu lättare att få den för nära ögat när man använder ena tygeln mkt. Det gör ju oxå att man har inte så mkt "nödbroms"-effekt av att dra i ena tygeln, man får leda ist om det skulle vara så. Vill inte dra min så hårt, sitter väl med lätt ett fingers mellanrum så jag är nog med att inte ta för mkt i ena tygeln. Har dock hittat en urgammal stooor modell som funkar bra.

Sen är det ju en nackdel för endel som märker hur mkt de rider med handen och framför allt genom sina förhållningar och inte eftergifterna. Men det såg jag bara positiva saker med att upptäcka (och vänja sig av med fort som attan för att kunna stanna hästen!). Min tös sket totalt i mina tygeltag så fort jag blev minsta lilla hängandes och inte gav efter tillräckligt. Så lade hon sig direkt i handen och slutade lyssna på sits, skänkel o "bett". Då fick man ta ett djup andetag, släppa alla hjälper och ge efter en räckte det med ge en kort mkt mkt lätt förhållning och hon stannade som ett ljus. Det är ngt jag tänker på säkert 100 gånger per ridtur än i dag, att inte sitta o spänna (pratar om mkt små grejer) sig o ge en massa otydliga signaler hela tiden utan att bara låta hästen vara och ge en kort tydlig hjälp följt av eftergift. Att det skulle vara så svårt att lära sig :o

det bett du har kanske inte passar din häst, har du provat att rida på andra bett?

Inka-90 skrev:
det bett du har kanske inte passar din häst, har du provat att rida på andra bett?

Nej inte ännu, jag har funderat på att prova ett oledat bett men först tänkte jag pröva bettlöst för att se hur det går.

prova en massa olika bett, min häst är jättkänslig och det har jättestor betydelse vad hon har för bett.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 056
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 851
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈