Sv: Rida med remontgrimma?
Jag blev helt såld när jag testade på förra tävlingsponnyn. Gjorde att jag fick ändra om endel i min ridning (dvs göra hjälperna typ 1000 ggr mindre och mer precisa) och iom bettbyte och dess följder så märkte jag hur en häst som ibland kunde total ignorera både bett, skänkel o spö även kunde känna en sådan minmal sak som att jag spände mig lite i handen och direkt protestera. Det var en upplevelse
Red sen med den jämnt och enda gången det inte funkade var när jag red ut med mamma och jag själv inte kunde bestäma gångart o tempo (dvs gå ned till skritt eller rida lite sidvärts när hon blev för pigg). Då knåpade jag ihop en hackson som buke döpte den till. Ett sorts bettlöst pelham med ett ponnyhack som bas så jag kunde ta lite i stångtygeln när hon satte nosen i vädret och blev studsboll alternativ sprang upp i rumpan på mammas sparkande

häst.
Tränaren hade fö bara positiva kommentarer ang betslingen och hästens form o sammarbetsvillga det två gånger vi hann träna med det innan ponnyn blev såld (?) och lämnade mig.
Red in nästa ungponny bettlöst, dock hade hon typ allt emot sig (extreriör, gång, hovar o temperament) så hon funkade bättre på bett, hon slappnade av mer då.
Ridit gammelhingsten på fält med det, mkt känsligt munn o han böjd fram fint o sökte helt normal kontakt och blev mer stilla i munnen.
Ridit "galen" oinriden ungponny som var så känslig så hon inte lyckades fatta vad eftergift på bett var. Ngra rundor med remonten o sen hade hon hajat grejen med ridning och bett var sen inget problem.
Nästan egna ungponny kommer def arbetas med remont och ridas in med den om den verkar gilla det. Tänkte dock försöka hitta ngt annat alternativ, funderar på ngn mjuk men stadig ridkapson, eftersom jag vet jag kommer använda den.
Nackdelen med remont är ju att den lätt glider åt sidan mot ögat samt att nosdelen är kort (för att inte störa bettet) och gör det ännu lättare att få den för nära ögat när man använder ena tygeln mkt. Det gör ju oxå att man har inte så mkt "nödbroms"-effekt av att dra i ena tygeln, man får leda ist om det skulle vara så. Vill inte dra min så hårt, sitter väl med lätt ett fingers mellanrum så jag är nog med att inte ta för mkt i ena tygeln. Har dock hittat en urgammal stooor modell som funkar bra.
Sen är det ju en nackdel för endel som märker hur mkt de rider med handen och framför allt genom sina förhållningar och inte eftergifterna. Men det såg jag bara positiva saker med att upptäcka (och vänja sig av med fort som attan för att kunna stanna hästen!). Min tös sket totalt i mina tygeltag så fort jag blev minsta lilla hängandes och inte gav efter tillräckligt. Så lade hon sig direkt i handen och slutade lyssna på sits, skänkel o "bett". Då fick man ta ett djup andetag, släppa alla hjälper och ge efter en räckte det med ge en kort mkt mkt lätt förhållning och hon stannade som ett ljus. Det är ngt jag tänker på säkert 100 gånger per ridtur än i dag, att inte sitta o spänna (pratar om mkt små grejer) sig o ge en massa otydliga signaler hela tiden utan att bara låta hästen vara och ge en kort tydlig hjälp följt av eftergift. Att det skulle vara så svårt att lära sig