Rida med tappsko?

Loretta713

Trådstartare
Hej! Igår tappade min ponny en sko, hovslagaren komme inte förens om 1 vecka och har ingen möjlighet att komma ut tidigare. Hon tappade skon igår under en uteritt och red halva vägen hem och hon verkade helt obrydd. Hur tänker ni med ridning efter en häst tappat en sko? Vi har en stor terräng bana och där är det ju mjukt och inte slitsamt underlag, tror ni man kan rida där så länge ponnyn verkar obrydd? Vi har en uteritts runda med nästan bara gräs och mjukare grusvägar som underlag, om hästen verkar allmänt obrydd kan man rida en sån runda eller tycker ni man borde låta hästen bil helt tills hovslagaren kommer?
 
Hej! Igår tappade min ponny en sko, hovslagaren komme inte förens om 1 vecka och har ingen möjlighet att komma ut tidigare. Hon tappade skon igår under en uteritt och red halva vägen hem och hon verkade helt obrydd. Hur tänker ni med ridning efter en häst tappat en sko? Vi har en stor terräng bana och där är det ju mjukt och inte slitsamt underlag, tror ni man kan rida där så länge ponnyn verkar obrydd? Vi har en uteritts runda med nästan bara gräs och mjukare grusvägar som underlag, om hästen verkar allmänt obrydd kan man rida en sån runda eller tycker ni man borde låta hästen bil helt tills hovslagaren kommer?

Det beror väl lite på hur ponnyn är, men den låter ju inte så känslig. Med min häst som har bra hovar och inte är så brydd har jag tagit lite lugnare turer på mjuka vägar någon gång trots tappsko utan några som helst betänkligheter. Så jag hade ridit, men undvikit grusvägar och inte tagit några långturer ifall den belastar lite snett. Kanske slängt in någon promenad istället någon av dagarna om den behöver röra på sig.
 
Om hoven ser fin ut dvs inte flikar upp sig eller blivit skadad när skon åkte av så rider iallafall jag lite lugnt på bra underlag även vid tappsko, om hästen inte verkar öm. Kanske inte 7 pass om det är en vecka till hovslagaren kommer, hade lagt in någon extra vilodag med pyssel.
 
Jag brukar inte rida med tappsko. Många hästar som är skodda blir ömma utan, plus att det ökar risken för att hoven går sönder så det blir besvärligt att få på sko igen.
 
En av mina slet av en sko för några veckor sen. Han är totalt okänslig och har bara skor för att vi rider på mycket grusvägar.
Hoven gick sönder rätt bra så nu får han gå utan för att växa till sig igen så att det går att sko. Longerar på gräs för att hålla igång honom så länge.
 
Titta och känn på hoven! Är hoven hel och fin? Ingen ökad värme eller ökad puls? Går hästen exakt som vanligt? Tar ut steget som vanligt? Är allt som vanligt så rid lite försiktigt men tänk på att slits hoven för mycket så kan det bli svårt att sko igen. Endel hästar kan inte ens gå i hagen utan skor medans andra är helt obrydda även på grusvägar så där får man lära känna sin egen häst.
En annan sak att tänka på är, vad gjorde att skon åkte av? Trampade hästen sig? Vreds/slets skon av eller är hästen gammelskodd och skon åkte av pga att den satt dåligt/löst? En sko som slitits eller vridits av kan göra att hästen är lite öm av det och att vara gammelskodd så att skon åker av för det är inte så jättebra heller (säger jag som har väntat på min hovslagare i drygt två veckor nu, ibland råder man inte över saker och ting utan det drar ut på tiden) utan då behöver man korta skoningsintervallet framöver.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp