Rida smal häst?

Ludwine

Trådstartare
Är det okey att rida en smal häst(han har lite muskler men inget fett) man ser revbenen lite lätt och benen sticker ut vid korset. Enbart skritt typ 30 minuter / varannan dag ? är det okey eller skadar det honom?
 
Är det okey att rida en smal häst(han har lite muskler men inget fett) man ser revbenen lite lätt och benen sticker ut vid korset. Enbart skritt typ 30 minuter / varannan dag ? är det okey eller skadar det honom?

Jag har svårt att se syftet med att rida en häst i det skicket?
Arbete från marken måste ju vara betydligt bättre på alla sätt?
 
Är det okey att rida en smal häst(han har lite muskler men inget fett) man ser revbenen lite lätt och benen sticker ut vid korset. Enbart skritt typ 30 minuter / varannan dag ? är det okey eller skadar det honom?
Det beror ju helt och hållet på hur hästen ser ut, är det ett benrangel eller en häst som bara fallit ur?
På ett sätt låter beskrivningen lite som min häst, men det säger inget om hur hästen hos dig ser ut eller mår osv.
 
Är det okey att rida en smal häst(han har lite muskler men inget fett) man ser revbenen lite lätt och benen sticker ut vid korset. Enbart skritt typ 30 minuter / varannan dag ? är det okey eller skadar det honom?

Ja självklart kan du skritta ut på hästen.
Däremot utifrån denna fråga och den i annan tråd så känner jag att du bör hitta någon kunnig du litar på att rådfråga . Internet är ingen hit om man som du verkar väldigt grön/osäker att be om råd .
 
Är hästen mager? Sticker ryggraden upp? Är/har hen varit sjuk? Har hen proteinbrist? Mask? Är tänderna kollade? Är pälsen blank och fin? Helt enkelt, vad beror hästens status på och hur illa är det? En häst blir inte mer ridbar för att hen dessutom bär på fett. Man ska känna revbenen utan att behöva trycka in fingrarna och skönja dem om hästen är klippt eller har sommarpäls men de ska såklart inte vara synliga i full vinterpäls eller sticka ut.

Att höftbenen sticker ut (vilket är vad jag gissar att du menar eller menar du korsbenet? Jag svarar här för höftbenen) beror på att hästen är dåligt musklad och då är skritt i ändamålsenlig form, lite öppna och sluta, skritta över bommar osv. det som behövs för att få till muskler och 30 minuter varannan dag låter som ett mycket bra upplägg.
 
Är hästen mager? Sticker ryggraden upp? Är/har hen varit sjuk? Har hen proteinbrist? Mask? Är tänderna kollade? Är pälsen blank och fin? Helt enkelt, vad beror hästens status på och hur illa är det? En häst blir inte mer ridbar för att hen dessutom bär på fett. Man ska känna revbenen utan att behöva trycka in fingrarna och skönja dem om hästen är klippt eller har sommarpäls men de ska såklart inte vara synliga i full vinterpäls eller sticka ut.

Att höftbenen sticker ut (vilket är vad jag gissar att du menar eller menar du korsbenet? Jag svarar här för höftbenen) beror på att hästen är dåligt musklad och då är skritt i ändamålsenlig form, lite öppna och sluta, skritta över bommar osv. det som behövs för att få till muskler och 30 minuter varannan dag låter som ett mycket bra upplägg.

Eller så (utan att ha läst fler trådar av TS) är det en löpshäst i full kondition och då är det inga problem att rida.
 
Jag tycker att det är läskigt att ni vågar sitta och svara att "om det är si och så är det helt okej". TS kan uppenbarligen inte alls bedöma själv och då borde det enda rimliga svaret vara att hon ska be någon riktigt kunnig att titta på hästen och ge henne råd efter det.
 
Jag tycker att det är läskigt att ni vågar sitta och svara att "om det är si och så är det helt okej". TS kan uppenbarligen inte alls bedöma själv och då borde det enda rimliga svaret vara att hon ska be någon riktigt kunnig att titta på hästen och ge henne råd efter det.
Det tycker inte jag. Av den bild jag får av hästen ser den ut som mängder med kapplöpningshästar. Slimmad, helt enkelt. 30 minuter ridning är ingen större ansträngning för någon häst.
 
Det tycker inte jag. Av den bild jag får av hästen ser den ut som mängder med kapplöpningshästar. Slimmad, helt enkelt. 30 minuter ridning är ingen större ansträngning för någon häst.

Det kan ju vara 30 minuter stress med huvudet i skyn, med illasittande sadel, för tung ryttare och total avsaknad av ryggmuskler lämpade för ridning.
 
Han är inte skinn och ben, bara tunn med synliga revben och höftben. Han har lite muskler kvar då förra ägaren ridit honom, därav frågan om det är okey att fortsätta rida honom. Han har gått som ridhäst ett halvår ungefär, innan dess trav. ryggraden sticker inte upp, pälsen är blank och fin. Han har precis fått tänderna fixade och provsvar ang. mask är påväg. Är min första häst och har mycket frågor, vet själv att jag inte är kunnig angående allt(aldrig varit med om hästar i sämre skick) men självklart tar jag hjälp av mer kunniga i stallet, men som ni säkert förstår har jag mycket tankar i huvudet och ville bara höra lite om vad andra har att säga om saken. Har lärt mig mycket av era svar så jag tackar så hjärtligt :)
 
Han är inte skinn och ben, bara tunn med synliga revben och höftben. Han har lite muskler kvar då förra ägaren ridit honom, därav frågan om det är okey att fortsätta rida honom. Han har gått som ridhäst ett halvår ungefär, innan dess trav. ryggraden sticker inte upp, pälsen är blank och fin. Han har precis fått tänderna fixade och provsvar ang. mask är påväg. Är min första häst och har mycket frågor, vet själv att jag inte är kunnig angående allt(aldrig varit med om hästar i sämre skick) men självklart tar jag hjälp av mer kunniga i stallet, men som ni säkert förstår har jag mycket tankar i huvudet och ville bara höra lite om vad andra har att säga om saken. Har lärt mig mycket av era svar så jag tackar så hjärtligt :)

Då kan du rida på :) Rid stärkande och är han ovan så kör korta pass. Det kan räcka med någon minut i form i början för att sedan få skritta på lång tygel i några minuter också gör du om. Hellre korta upp honom många gånger under ett pass än att det blir så länge att han tröttnar. Öppna och sluta kanske han inte kan ännu men att gå över bommar är också bra och stärkande. Tänk på att rida rakt fram, volter sliter mer än det gör nytta så rid gärna ut i skog och mark. Var försiktig i nedförsbackar så att han inte ramlar på utan gör halvhalter så att han hinner med och inte blir lång.

Var försiktig med att göda på för mycket för fort. Räkna ut en foderstat och utgå ifrån den vikt han gissningsvis borde ha. Sommaren är snart här och hellre en lite för smal häst till betestiden än en häst som blivit fet redan.

Det är bra att få infallsvinklar från flera håll så jag tycker att du gör helt rätt som frågar flera!
 
Det kan ju vara 30 minuter stress med huvudet i skyn, med illasittande sadel, för tung ryttare och total avsaknad av ryggmuskler lämpade för ridning.

Fast ärligt så oavsett ditten och datten råd osv så skulle så vara vilket man i första hand inte antar så lär ju inte svaren här vara avgörande oavsett .

Det är liksom inte sociala medias ansvar för någon annan rådmässigt :cool:
Ibland kan det förefalla som att folk Anser att nån som ställer en fråga liksom är offer när de frågar på sociala media och får olika svar.
Så är ju inte fallet utan ansvaret ligger på hästägaren oavsett .

Känns så snett att moralpredika och måla upp ngt extremscenario som om hästägaren 1) vore idiot och 2) helt läser råd som de skulle vara Bibeln .

Ditt scenario blir ju bara extremmärkligt som troligt scenario .
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 117
Senast: warg
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp