Häst på box bara ridas 4 dagar i veckan?

Boomshaklak

Trådstartare
Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än boxplatser, närmaste lösdrift är ca 30 minuter bort. Jag rider dock varannan dag i veckorna och lör/sön. Det jag undrar är huruvida en normal häst klarar att stå ett par dagar i veckan även fast de står på box? Nu på lösdriften är det inga problem att inte rida varje dag.
 
Varför skulle din häst inte kunna vila två-tre dagar i veckan på box för? Äldre och lätt stel? Blir som en tickande bomb? Om inte något av det kan det säkert fungera med 4 dagars ridning på box såvida hästen är ute minst 10 timmar om dagen. Har hästen stått på box någon gång tidigare? :)
 
Varför skulle din häst inte kunna vila två-tre dagar i veckan på box för? Äldre och lätt stel? Blir som en tickande bomb? Om inte något av det kan det säkert fungera med 4 dagars ridning på box såvida hästen är ute minst 10 timmar om dagen. Har hästen stått på box någon gång tidigare? :)
Jag har fått för mig att boxhästar behöver gå typ 6 dagar i veckan. Jo hästen har stått på box ca 10 år av sitt liv.
 
Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än boxplatser, närmaste lösdrift är ca 30 minuter bort. Jag rider dock varannan dag i veckorna och lör/sön. Det jag undrar är huruvida en normal häst klarar att stå ett par dagar i veckan även fast de står på box? Nu på lösdriften är det inga problem att inte rida varje dag.
Det borde väl inte vara några problem. Såvida hästen inte bara är ute ett fåtal timmar i en liten ruta
 
Jag har fått för mig att boxhästar behöver gå typ 6 dagar i veckan. Jo hästen har stått på box ca 10 år av sitt liv.
Nej det måste de inte så tillvida den inte är som tex det jag skrev ovan, dock är ju utevistelsen väldigt viktig i min värld! Dåså då är det ju inget nytt för den :). Jag skulle iaf se till att hyra box i ett stall med ordentligt utevistelse som sagt och rida som den är van vid 😊.
 
Jag har fått för mig att boxhästar behöver gå typ 6 dagar i veckan. Jo hästen har stått på box ca 10 år av sitt liv.
Beror helt klart på individen. En del hästar blir som tickande bomber av att vila ett par dagar per vecka och andra har inga problem med det. Precis som att vissa hästar mår bra av att gå på lösdrift och andra tycker inte alls om det :)
 
Borde inte vara ett problem rent generellt, åtminstone inte om hagen är bra och utevistelsen tillräckligt lång. Sedan vet jag förstås ingenting om just din häst. Och de dagar du inte rider kan du kanske t ex promenera med hästen?
 
Jag reser en hel del i jobbet, och då får min häst stå, det kan bli 4-5 dagar i sträck. Veckor när jag är hemma går han ca 5 dagar i veckan. På den träningen är han i jättegod kondition. Våra hästar står på box nattetid och går tillsammans i hage dagtid (utom på sommaren då de går ute dygnet runt alt går in på dagen riktigt varma dagar)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 935
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 312
Senast: MiniLi
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp