Rida vs träna från marken

agneslyreborg

Trådstartare
Hej!
Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra iordning för ridning, han flyttar runt när man ska kratsa hovar, sadla samt tränsa. När man ska tränsa slänger han även med huvudet vilket gör det väldigt svårt. Han är en supertrevlig häst i övrigt så tror mest det handlar om att han tycker det är obehagligt på något sätt. Jag blir mest irriterad när detta händer och undviker därför att rida honom för att det blir en så dålig start på allt. Han flyttar även på sig när man ska hoppa upp. Detta gör att jag måste ha med mig någon i stallet varje gång som kan hjälpa mig hålla i honom.

Det jag undrar är då lite om hästen kan påverkas negativt på något sätt av att inte ridas flera gånger i veckan? Tänker att jag hellre gör arbete från marken med honom och tränar på saker som kan träna bort hans problembeteenden. Men kan detta göra att han får ännu svårare när man väl ska rida om det bara sker någon gång i veckan? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Nu är ju detta en foderhäst och då jag inte har tränat hästar innan eller har någon koll på detta (samt har relativt dåligt tålamod) så tror jag inte att jag kommer kunna behålla honom om problemen kvarstår utan förbättring. Så om någon även har tips på hur man tränar bort dessa ”problembeteenden” så tar jag gärna emot det!
 
Kolla med hästens ägare om han brukar bete sig såhär eller om det är något nytt? Fråga även när tänderna kollades senast, om det är så att han krånglar vid tränsning! Kan ju som du säger vara så att något är obehagligt eller gör ont!

När du väl gjort ditt bästa för att säkerställa att hästen inte har ont får du ju börja träna på de jobbiga situationerna - om de inträffar när du gör iordning hästen inför ridning så händer väl det även om du gör iordning för att jobba från marken? Eller vad använder du för utrustning då?

Hästar som är ovilliga att tränsa brukar jag ge en godisbit samtidigt som de tar bettet. Dröjer inte så många gånger innan de själva sträcker fram huvudet och VILL bli tränsade! :D

När det gäller att stå still generellt, både vid borstning/hovkratsning och vid uppsittning, är det också tacksamt att träna med godis (och klicker om man vill). Belöna stillastående, ignorera om hästen trampar runt.
 
Du kommer att tjäna på att träna ditt tålamod. Oavsett vad för häst du har så kommer det att komma tillfällen där du behöver vara tålmodig för att få en trevlig häst.

Hästar gör inte saker för att vara jobbiga. Det kan vara värt att påminna sig om.

Jag håller med Roheryn om att ge en godis samtidigt som du tränsar. Och givetvis se till så att du tränsar på ett smidigt sätt. Håll upp nosgrimman tillsammans med nackstycket och rör dig lugnt. Det ska vara en trevlig upplevelse för hästen att bli tränsad av dig.

Vad det gäller att stå still vid pall är det bara att träna. Lugnt och sansat. I början kan du ställa hästen i ett hörn för att få ett stopp framåt, men det viktigaste är bara att vara lugn och sansad. Om jag har en häst som vill svänga ut med rumpan har jag ett dressyrspö i handen som jag duttar på utsidan av hästen med för att flytta tillbaka den. Jag har lärt mina hästar "ett steg till", vilket innebär att de tar ett steg i taget framåt när de står vid pallen (för att jag ska få sitta upp ur exakt den position jag vill). Mycket praktiskt!
 
Hur gammal är hästen?
En ung häst är ofta otåligare och har svårare att stå stilla, då är det väl jättebra att jobba från marken och hitta lite lugn hos er båda.

Generellt tror jag det går jättebra att markarbeta istället för att rida.
Jag tror att bekymmren med att göra iordning för ridning kommer att minska istället för att öka. När ni lär känna varandra bättre kan ni slappna av ihop.
 
Jag har det så vissa dagar med mitt fullblodssto, då är det omöjligt att stå still några längre stunder, om ens alls.. Hon är dock alltid snäll men det är ju ordentligt irriterande ibland.
Jag har helt slutat att gnälla och säga åt henne utan är bara lugn och dansar med lite i gången utan att stressa upp mig själv.
Vid uppsittning var det tjafsigt i början (inte helt ovanligt med en galoppör såklart) och ibland stod jag på pallen i 20 minuter innan jag kom upp. Jag kunde självklart skynda mig på och hoppa upp direkt, men jag bestämde mig för att jag sitter inte upp förrän hon står helt still. Väl i sadeln får hon morotsbit. Likadant efter hovkratsning - morotsbit.
Om du orkar så gäller det helt enkelt att inte göra en stor sak av det, bara vara lugn själv och belöna när hästen gör rätt.
Om det är så att du har lite bråttom en dag eller bara vill få lite avlastning ibland så är det guld om du kan få hjälp av någon som erbjuder slicksten, det är en bra distraktion för de flesta hästar.
Jobba gärna från marken, motion överlag ger ju utlopp för lite energi och tankeverksamhet och det kommer sannolikt att underlätta på sikt.
 
Mitt halvblod var lite så när han kom. Började ge godis efter hovkratsning och efter att bettet tagits. I början tog det lång tid och många försök och pall för att kunna tränsa. Nu är det inga problem med vare sig hovkratsning eller tränsning. Han lyfter snällt på hovarna och tar bettet självmant. Stå still vid pallen kan fortfarande vara lite svårt, men om jag följer med runt och ställer ned pallen några gånger ger han sig och står still. Lugn och tålamod och låta det ta den tid det tar, och belöning.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 231
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 938
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 960
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp