Rida western?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Favina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 210

Favina

Trådstartare
Har sedan många år tillbaka tävlat hoppning, men sålde hopphästen i våras. Nu äger jag en import på 9 år. Sedan ca 2 veckor sedan så har jag funderat på att börja rida western. Har lite frågor ang detta, ni som rider western, vad har ni för hästar? Rider och tränar/tävlar ni? eller rider ni för skoj skull? Vad för utrustning bör man ha? Jo, sadel och träns men det finns så mycket av allting.

Nu är jag ganska så grön på detta, men tänkte bara höra mig för.

Kram Favina :bump:

Sv: Rida western?

Är också rätt grön på det men jag har en kallblodstravare, allroundsadel och sidepull/tredelat *växlar emellan*

Jag rider ett halvblod och det fungerar bra! Vi har tävlat en gång. Jag tycker det är roligare att åka på kurser. Jag har en ganska billig westernsadel som jag tycker är jättebra, simco rio grande heter den. Jag rider på ett vanligt tvådelat bett till vardags och på en correktionstång när jag rider mera seriös dressyr. När jag ska träna lite spinn elr stop så har jag neopreneboots fram och neoprenedamasker från börjes runt om. En ganska viktig detalj är tyglarna tycker jag. Har du en fullstor häst så bör du ha tyglar som är minst 2,40 långa. weavers tyglar är ganska bra och ganska billiga, dom finns oxå i Börjes.
Vill oxå säga att du gör helt rätt om du börjar rida western, jag var oxå lite osäker när jag började men nu är jag helsåld och skulle inte kunna gå tillbaka till vanlig ridning.

Lycka till!

MVH Frida

Säger detsamma, skulle inte kunna gå tillbaka till dressyren(slita och dra, nä aldrig i livet). Satt i går och gick igenom alla mina hästsaker som jag sparat sedan jag hade häst sist (Fick ta bort min älskling ht.-02 och skaffade ingen ny efter det). Och det blev mycket som fick kastas och mycket som skall säljas. Det som var värt att spara på var div. longerings grejer, skydd, täcken, bett (alltid bra att ha) och de shabraken som är broderat mitt namn på, som jag inte vill kasta eller kan sälja.

Western är mitt liv, även om jag inte är intresserad av att tävla.. jag vill bara vara, träna och rida. :love:

Okej! Tack för alla svar!

Jag kan ju inte så mycket om western ridning, men har ridit några gånger. Måste man kunna mycket för att börja, har ingen westerntränare här uppe.

Kram Favina :bump:

Jag bor själv i södra Dalarna och har börjat fuska lite lätt med western, men hur hittar man bra tränare?? Skulle också vilja jobba mer mot ranch-hållet och är inte speciellt intresserad av uppvisningsgrenarna, men vad jag kan se finns det inte särskilt mycket av dettta här uppe, eller? :confused: "Min" klubb har ansökt om medlemskap i WRAS och då kanske det klarnar, men vi är ju ett gäng som vill komma igång så fort som möjligt, så vi önskar en tränare/coach snabbt som vill ta sig an ett gäng gröngölingar :cool: Finns de bara i södra Sverige.... Vi vill helst inte flytta, för det blir så bökigt med familjer och så :angel:

Jag bor ända uppe i Skellefteå och här anordnar dom kurser kontinuerligt med tränare från södra sverige tex Mia Ekström, Tommy Bäcklund och Anders Josefsson så nog borde dom göra det där ni bor oxå. Gå in på wras.nu, där finns alla anslutna klubbar. Annars finns det väldigt många bra filmer man kan se för att få en liten inblick. Bob Mayhews film "basic principles of western riding, why an how" är väldigt bra och även den nya reiningfilmen som man kan köpa från Hööks är bra, om man är intresserad av reining förståss :)

Hoppas ni hittar nån bra tränare att rida för!

ps. Tommy Bäcklund är bäst!!

Tackar, såg att Tommy Bäcklund ska ha clinic i Hälsingland i augusti, kan kanske vara nåt!! :bump: Mia Ekström vet jag brukar vara i Dalarna regelbundet så kanske... Vet du hur det är med ranchträning norr om Dalälven??? :banana:

Jag vet fakstiskt inte. Det ligger lite väl söderut för mig :rofl: Men kolla på WRAS hemsida....

Lycka till!!

Fast dressyr betyder INTE slita och dra... Då kan man ju inte rida...

Wras har tränarlistor...och så finns det på nätet i olika portaler. Tyvärr har jag tappat en del länkar p.g.a. att datorn havererat ett par gånger...men en portal finns:
http://www.western.nu

Finns en del länkar där som du kan söka på kanske. :cool:

seejii skrev:
Fast dressyr betyder INTE slita och dra... Då kan man ju inte rida...

Inte många som känner till det :smirk:

Efter att ha sett alltför många träningar i dressyr samt själv blivit oense med dressyrtränare som haft alltför mycket i händerna har jag gått över till AR men tävlar i western..även om det är ett par år sedan...har bara unghäst just nu:)

Jag gillar filosofin och andan i de flesta klubbarna. Även på tävlingarna är det en trevlig och bra anda som jag trivs med. En bekant till mig tävlade i SM i roping för några år sedan. En av hästarna (mycket van att åka transport) dök plötsligt över bommen när dom skulle lasta den andra hästen (något som aldrig hänt varken före eller efteråt)...alla, jag menar verkligen ALLA kända etablerade ryttare ställde upp och hjälpte till att få ut hästen. Hon var rätt rörd efteråt och oerhört tacksam. Hästen klarade sig utan skador trots att han var uppochner i över 1 timma...och han gick raka vägen in igen när dom fixat transportern:)

Jo, jag kan hålla med... slita o dra ser man alltför ofta... Men jag har sett det även inom western, fast dock inte på tävling, men på clinics... Trist i vilken diciplin det än gäller...

Jag tycker precis som du, att andan är bra mycket mer trevligare bland western folk. Hjälpsamma och sköna vibbar. Nåt man aldrig upplevt på en dressyrtävling... Trist...

Samtidigt tycker jag att det har trots allt blivit bättre. Om man tittar på för 20 år sen. Och jag tror att tack vare western och AR, så kommer folk lära sig att rida på ett vänligare och effektivare sätt. Men jag vet många dressyrryttare som applicerar det nya tänkandet och det är underbart! :)

Må gott
/cj

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 529
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 509
Senast: Edla
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 173
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka