ankic

Trådstartare
Skulle uppskatta att få lite tips på hur vi ska kunna fixa till våran ridbana.
Vi flyttade till egen gård i början av året, på gården finns en ridbana av sand .
Vi tycker den är helt ok, lite för mjuk på sina ställen , så vi skulle vilja fixa till den , har funderat på stenmjöl, men ska man lägga på det eller blanda in ?
Tror inte det finns någon markduk eller liknande under
Alla tips o ider om vad vi kan göra är välkomna :)
 
Skulle uppskatta att få lite tips på hur vi ska kunna fixa till våran ridbana.
Vi flyttade till egen gård i början av året, på gården finns en ridbana av sand .
Vi tycker den är helt ok, lite för mjuk på sina ställen , så vi skulle vilja fixa till den , har funderat på stenmjöl, men ska man lägga på det eller blanda in ?
Tror inte det finns någon markduk eller liknande under
Alla tips o ider om vad vi kan göra är välkomna :)
Det viktigaste när det gäller din ridbana är underlaget, bra dränering är a och o. Underlaget ska vara fast och hårt innan du lägger på ca tio cm sand av bra kvalité.

Om du har sand på banan nu och lägger på mer riskerar du att den blir för djup och tung.

Om sanden du har nu är bra, så behöver du bara harva och jämna till ridbanan.
Om sanden du har nu är dålig, måste du först ta bort den innan du lägger på ny.
Markduk skulle jag nog inte våga lägga i, den riskerar att krypa upp till ytan med tjälen. Ska du ha markduk måsten den ligga riktigt djupt.

Vi fixade till vår ridbana nu i sommar, vi grävde ner ny dränering, underlaget är hård lera vi la sen på 10 cm baksand. Det är en speciell sand som oftast används till sandlådor.

Måste säga att jag älskar att rida på den banan, den är perfekt i underlaget,
Hästen får bra grepp med hovarna, lagom 'svikt', dammfritt då sanden alltid känns lite fuktig.
 
Lånar en befintlig tråd :)

Köpte gård i december förra året med relativt nygjord ridbana. Ridbanan är jättebra dränerad med markduk ovanför och sedan stenmjöl. Underlaget har nu satt sig fint och behöver fyllas på med ytterligare toppskikt då den nu börjar bli hård och påfyllnad var beräknad till våren för färdigställande.

Vad fyller jag på med? Stenmjöl 0-8 ?
Vi hade tänkt fylla på med ca 5 cm ( ca 40 ton stenmjöl 0-8) för att sedan se hur det blir och eventuellt fylla på mer om det behövs.
Jag vill absolut inte ha en för tung bana men vi behöver fylla på och önskar lite mjukare resultat.

Vad tror ni? Finns det något annat material jag borde välja istället? Tips?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: tara
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 684
Senast: Amk
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
868
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
620
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp