Ridbyxor...det stora dilemmat ;)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 854
J

jjeg

Är det fler än jag som aldrig hittar den perfekta ridbyxan...antingen har dom för långa ben...eller midjan under armhålan ..... eller för tight i låren och/eller vaderna....och tar man då en storlek större då tappar man dom och får gå och dra upp dom hela tiden..... finns inga som är så där super sköna direkt.
Är det verkligen så att man kanske måste punga ut med mer pengar för att få bättre passform och kvalitet...dom jag köpt har legat på allt från 400 - 1000 :-
Har hört flera säga att dom köper bara svindyra ridbrallor pga detta....Stämmer det.

Sv: Ridbyxor...det stora dilemmat ;)

Hittar heller aldrig riktigt bra ridbyxor, varken när jag var smal eller nu när jag blivit ganska rund om baken :o
Och har jag nån gång gjort det så krymper de på längden i tvätten även i 40 grader :eek:
Mycket konstigt att byxor som ska tåla att vara i stallmiljö inte ska gå att tvätta i minst 60 grader :eek: eller?

// M

Mina dyraste ridbyxor har kostat ca 600:-, helskodda. SKIT säger jag bara! :mad:
Dom är korta i benen, för breda överallt och jätte hög midja. Rider aldrig med dom om jag kan undvika det..

Sen har jag mina fd brallor. Kostade kanske 250:- i hööks för flera år sen. Dom var knäskodda och i ett jeans-aktigt tyg. Red med dom tills det bara var trasor av dom:smirk: Så himla sköna ridbyxor har jag aldrig varit med dom!

De jag använder mest nu är också lite obekväma. Kostade ca 300:- i Börjes. Sladdrigt tyg och för hög midja, men dom går att rida i.:smirk:

Så när jag köper ridbyxor så letar jag efter billiga då mina erfarenheter säger att dom är bäst! :p

Mountain Horse knäskodda är svinbra. De är lite strechiga och hyfsat låga. PROVA DEM! De kostar cirka 350:-

pikeurs ridbyxor är dom bästa. Finns en modell (som ajg inte vet vad den heter) som är exakt perfekta för mej:love:

Jag köpte ett par Mark Todd byxor förra veckan, helt underbart sköna byxor! Ganska höga i midjan (vilket inte stör mig, håller ju in magen:p ), och alldeles perfekt längd i benen!:banana:

jag har provat en massa modellar, billiga som dyra o de som funkar bäst är Hööks, jag har korta ben o stor rumpa ;) o de är låga i midjan o sitter som en smäck på mig.
Även treadstone oskodda är underbara :love:

Man får det man betalar för. Pikeur gör bra ridbyxor. Finns i flera modeller, bla med låg midja. Finns med normal eller lång benlängd.

Jag betalar hellre 1200 spänn för ett par ridbrallor som jag verkligen trivs i, än 200 för ett par som är "sådär".

men om nu pikeur inte passar :smirk:
jag har hellre ett par billiga rodbyxor som passar än ett par dyra som sitter som skit.....

Jag har ett par Pikeur som jag avgudar. Skönare byxor finns inte. Hellre dyrt som håller och är bekvämt än billigt som är obekvämt och dålig kvalité.

Ja precis! Bara de passar bra och man trivs med dem så är ju allt frid och fröjd:) Tyvärr har jag inte hittat några billigare som passar mig lika bra som pikeur gör, vilket resulterar i att jag inte har så många ridbyxor...

Titta efter dracos ridbyxor, har ett par som jag använt av och till i12 år, köpte ett par nya för ett par år sen och de är lika bra . Jag hör till kategorin midja smal och rund bak, de sitter jättebra.:)

Jag brukar köpa ridbyxor från hööks. Dom från börjes passar mig inte alls :( synd för att dom är ju så billiga.

Pikeur Cindy är den ultimata modellen:love: Ganska låg midja och perfekt långa i benen(alla andra brukar sluta vid 1/2a vaden) Men de är ju ganska dyra, runt 15-1600 tror jag.
Alla billiga ridbyxor jag har haft får jag ont i knäna av, har känsliga knän och sitter det lite för tajt är det inte kul..så det lönar sig verkligen att köpa bättre kvalite, de håller ju också längre.

Ett problem till som jag upplevt, då speciellt med helskodda..... GRENEN... när man ska sätta sig upp på hästen ;) hahaha då får man först dra upp dom så det skär in både här och där innan man kan sitta i sadeln...
Jag är ganska normalbyggd storlek 38 - 40 171 cm med lite kortare ben...Har provat allt från hööks...dom bäst där var equlibre nåt oskodda ;) Är väl överlag lättare hitta bra ridbyxor som är oskodda. Håller ni inte med om det ;) Har även Mountain horse (med utsvängda ben) oskodda som är skön fast dom får jag jämt gå och dra upp.och ett par vanliga ... victor hugo sådär...Roping county ...nja ..det jag skulle behöva är skööööna helskodda...som dessutom håller i tvätten...

Euro-star tycker jag är bäst passform på ,finns flera modeller o benlängder. Sitter perfekt på mig inga problem med för långa ben som korvar sig i knäna. Men kunde gott vara bättre kvalitet för det priset.

Var hittar man dom mer exlusiva ridbyxorna...gärna på internetbutiker?

De billigare har väldigt skum passform, jag vet inte riktigt vilka som kan ha dom? :confused:
Själv köper jag bara Pikeur, har ett par Pro Rider som är helt okej och ett par Cavallo som har blivit för stora men det är grym kvalité på dom, ser ut som nya efter tvätt (förutom dom oborttagliga fläckarna jag lyckats få dit :p) och de är lite billigare än Pikeur.

Pikeur Ciara är de bästa för mig, Låg midja, bred linning, två fickor fram, tight modell och helt underbara att rida.

eurostar och schumacher vägrar rida i ngt annat
köpte ett par mountain horse förra sommaren för jag akutsnabbt behövde ett par ridbyxor....blääää......ingen höjdare..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka