Rider ni med lindade ben?

bambi82

Trådstartare
I så fall vilken typ av lindor använder ni ?(skriv gärna märke samt var man kan köpa dem) Och använder ni paddar? och vilken typ i så fall? (gärna märke även här) Och till slut varför använder ni just de lindorna/paddarna? (funktionen eller bara för att det är snyggt)

Sv: Rider ni med lindade ben?

Jag lindar ibland, istället för strykkappor och /eller för att det är snyggt.

Använder elastiska lindor och paddar.

Har nog mest lindor från Hööks, och de bästa paddarna är nog Börjes "filt"-klädda skumgummipadd.
Riktigt billiga lindor brukar inte vara bra, de kan var för elastiska eller så håller de inte utan repar upp sig eller blir sladdriga.

Har även ett par quiltade Mias-paddar, men de är ganska värdelösa. Tunna och knölar sig lätt.

Jag rider med lindor, dels för att det ger lite stöd, och sen för att det är snyggt. När jag rider med fleecelindor (höst/vinter) har jag ingen padd, men när jag rider med elastiska benlindor använder jag en tunn padd (vet inte märke, men de kostade typ 190,-). Jag köper benlindorna på H**ks, eftersom de har mkt bra kvalité, tycker jag.

Dollar

Vid hoppning, elastiska lindor och padd bak, vill ha det lilla stödet de ger. Vid dresyr fleecelindor utan padd på alla fyra, som skydd mot strykningar och för att det är snyggt rent estetiskt.

Jag har alltid någon typ av skydd på mina pållar (är väldigt hönsmammig :D ) och använder lindor på alla fyra vid dressyr och uteritt, och bland lindar jag fram vid hoppning. I stort sett hela mitt "lindförråd" består av fleecelindor. Jag lindar för att skydda benen och ge stöd åt kotor och senor. Dessutom är jag väldigt road av att matcha färger på kläder, schabrak, lindor, skydd, ridtäcken, öronhuvor osv... :rofl: Fleecelindorna är lätta att linda med, ger bra skydd och kräver ingen padd, därför väljer jag dem. Har lite blandade märken...

Hoppas att jag svarade på dina frågor!

// Charm :bump:

Jag använder alltid lindor bak vid markarbete och hoppning (senskydd fram)

vid dressyr använder jag oftast lindor, om lätt arbete strykkappor.

Jag använder akryllindor och eskadron paddar.

Glömde svara på varför: Använder lindor för att få ett bra stöd för hästens ben, och skydd..

/M

Senast ändrad av en moderator:

bambi82 skrev:
I så fall vilken typ av lindor använder ni ?(skriv gärna märke samt var man kan köpa dem) Och använder ni paddar? och vilken typ i så fall? (gärna märke även här) Och till slut varför använder ni just de lindorna/paddarna? (funktionen eller bara för att det är snyggt)

fleecelindor använder jag, helst frn equiline, eskadron eller mias. paddar från Eskadron, de där med "kanaler" är skitbra. Jag använder lindor + paddar dels för att det är snyggt och dels för att det ger ett bra stöd anser jag!

jag använder fleecelindor ibland, när jag ska träna dressyr och då som stöd. använder sällan någonting bara för att det är snyggt. Fleecelindorna jag har är från equi-nåt men sen har jag gjort ett par egna av en fleecefilt och dom vart mycket bättre än dom köpta. Dom måste jag dock ha paddar under eftersom dom blev lite elastiska.

Ok, verkar vara många här som rider m fleecelindor...så det funkar alltså?:o Har alltid fått lära mig att elastiska lindor ska va till arbete och fleece enbart till stallbandage. Men skulle ju va kanon å kunna använda fleecelindor till ridningen ( de är ju oftast mycket billigare :angel: )

jag skulle snarare använda tvärtom:p Fleece till arbete och elastiska + paddar till stallbandage:) Så visst fungerar fleece

Just nu rider jag med lindor på mitt äldre hbl sto. Jag har elastiska med fleece på halva och så har jag Back on Track-paddar under.
Anledningen att jag har dem är att jag är rädd om hennes ben och vill få BoT effekten samtidigt som de ger lite stöd och skydd när jag rider.

Elastiska ska man inte ha till stallbandage, de stryper för mycket och kan orsaka problem.
Enbart i medicinskt syfte ska dessa användas till annat än ridning.

När jag lindar (vid ridning) använder jag ett par billiga paddar, fungerar super, och elastiska lindor från Equiline. Har ett par från Globus också men kardborreknäppena på dom är så bra att dom fastnar i själv lindan som repas upp. Det är ju bra att dom inte lossnar men dom är nog lite väl bra :angel:
Lindar för att det är snyggt, hästen är inte i behov av något stöd. Stryker sig aldrig bak men man kan ju inte ha lindor på bara frambenen :angel:

Jag lindar också istället för strykkappor och /eller för att det är snyggt. Brukar göra det lite då och då så att jag inte tappar tekniken...

Använder elastiska lindor och paddar vid ridning och fleece till stallbandage.

Lindar benen ibland istället för benskydd eftersom min häst stryker sig lite.
Använder oftast elastiska, ibland fleece, alltid pad.

Jag har fleecelindor utan märke, typ från Eko:-, H**ks, o B*rjes, sen har jag en uppsättning från mia´s oxå o dom e väl snäppet bättre! Den fleecen noppar sig inte på utsidan som dom billiga jag har från B gör!

Har eskadronpaddar under, sånna där med typ frotté mot hästbenet. Underbar passform o storlek o alltihopa! Värda varenda öre! :love:

Oj, glömde varför! Vill ha benskydd o i dressyren är det snyggare med lindor än med benskydd ;) Sen måste man ju matcha oxå!

Började linda när min häst blivit frisk från vad jag trodde var en mycket märklig senskada. När det kom fram att det var en hovböld (konstiga symptom, vet. sa senan) fortsatte jag av vanan + strykning + estetik
använder nån billig "skit" där halva är fleece och halva elastisk, utan paddar men "drar" bara åt fleecen och låter den elastiska biten ligga emot

Lindar alltid bak. Pga ett överben hon har som gör det omöjligt att ha skydd på henne. Sen om jag ska rida mkt på hårt underlag, rida en längre tur eller rida "dressyr" så lindar jag runt om. Annars har jag bara damasker fram.
Använder oftast ett par Jacson ridbandage, alltså hälften fleece, hälften elastiskt. Eller fleecelindor utan padd. ELLER vanliga "hel-elastiska", tror det är Jacson det också, med padd, Horeseheater eller nånting likn.
Enda anledningen till att jag skiftar är för att matcha resten av utrustningen. Tycker inte att nån sorts lindor fyller sin funktion sämre än nån annan...

Jag lindar ibland bara för att det är snyggt. Hästen stryker sig inte eller så. Jag brukar lina med hälften fleece och hälften elastiska. Tror är det är Globus sen med eskadronds vet-a-pret paddar (hur det nu stavas). De paddarna är helt underbara. Har även Mias paddar med teddy på insidan.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 543
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka