Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridgjord!

jaha.. där faller ditt argument direkt..

Börjessadlar är crap, det finns en minimal chans att kunna få en sadel som faktiskt har jämn stoppning, lika långa bossor, rak bom etc etc.. men chansen FINNS, dock är de bra exemplaren mycket stora undantag då merparten är rent crap..
Pad under bomlös, jag det beror faktiskt på om hästen har en framträdande ryggrad, jag har sett alldeles för många islänningar, shettisar och andra kallblodshästar som istället för uppstående och kännbar ryggrad haft ett "dike" på ryggen dels för att hästen är musklad och dels för att den är enormt fet..
Små vuxna kan rida B-ponny..

bara för att fakta säger att "normal sett är det inte så" så betyder inte det att det är det ENDA som är rätt..

Vilket ju liksom var min poäng :angel:
Det var DU som var kategorisk och använde din egen häst som exempel på att ridgjord är jättebra om man bara använder den i tre månader (?)
Mina exempel med Börjessadlar, bomlöspaddar och B-ponnyer var just, som du precis hjälpte mig illustrera genom att missförstå, att man INTE kan vare sig förkasta eller rekommendera något baserat på en enda erfarenhet.

Frågan är ju hur dåligt sadeln ligger då. Allt är ju relativt.
på ponnyn jag red var sadeln inte dålig utan problemet var att det bara fanns en islandshästsadel, och en ponny och en islänning :crazy:.. och eftersom att ponnyn var mest musklad var det bäst att den hade ridgjorden..

du har faktiskt inte sagt ett enda positivt ord om ridgjorden, enbart förkasta den, tyckt att den inte borde finnas till, när du istället borde ha sagt att om man använder den rätt på rätt häst under rätt tid så är den inte skadlig..

och jag har sagt flertalet gånger att hästen var välmusklad redan innan, reds i form, kollades för och efter av kiropraktor (före för att inga gamla problem skulle ha legat där) och checkades varje dag, och det var bara under kort tid..
om ALLA gjorde exakt så så skulle ridgjorden aldrig skada någon häst.. skulle du ha samma åsikt då? "det kan komma en idiot som använder ridgjorden fel och förstör sig häst med den! ridgjordar måste förbjudas!"
och du kan få byta ut ordet ridgjord till pessoabett, graman, repgrimma etc etc.. för allt kan skada hästen om man använder det på fel sätt..

Menar att Jabas häst trivdes bättre med ridgjord...
jaha, du menar så.. ja det vet vi inte.. kanske hästen gamla sadel inte passar längre och jaba känner att det är onödigt att slänga ut 15k på en ny sadel till hästen som hon bara tar det lugnt med i skogen ändå?

Dilemmat här blir väl att nu VET du att det inte är bra. Men du fortsätter. Då blir det en konflikt i huvet. Kanske därför du tar det som ett påhopp? :p
Det finns som sagt andra alternativ. En bra barbackapad kan göra att man sitter såpass bekvämt och får bra fäste för rumpan att man inte behöver stigbyglarna (jag red t ex ut med barbackapad utan stigbyglar första gången jag red ut nya hästen - som var piggare och tittigare än beräknat... men satt kvar gjorde jag, trots tvärvändningar, något sidokast, oönskad trav och grejer! ;) )

Har hästen haft ryggproblem kan man ju även fundera på en billigare variant av bomlös sadel med tryckfördelande pad. Då är det helt ok att använda stigbyglar även om man inte ska stå i dom överdrivet mycket.
Rent konstruktivt så knatar du åt fel håll - hästen har haft ryggproblem, och då vill/bör man göra det så skonsamt som möjligt för ryggen. Det gör du inte nu. Om du skulle sluta tynga i stigbyglarna whatsoever och BARA ha dom som trygghet så tror jag inte trycket blir så frekvent att det gör någon skada.

Jag har bara dom som trygghet, och jag håller på att leta efter en sadel som passar har kollat några bomlösa osv, men min häst har en speciell rygg och de är inte lätt att hitta en sadel till henne :(

tråkigt att du har den inställningen...
som någon skrev innan, här finns det hur mycket kunskap som helst, bara att läsa vad andra har skrivit, så lär man sig något varje dag.
men så länge du har den inställningen att du vet bäst själv kommer du tyvärr inte att lära dig så mycket.....

tänkvärt;
ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag att jag inte kan ett dugg!

Nejmen oj vad tråkigt, men jag ska väl tänka på när jag rider med barbackagjorden att inte ta mkt stöd av stigbyglarna. Jag orkar inte bråka, och kan kanske inse att jag skrev för att jag blev jäkligt irriterad när alla sa att jag var elak mot min häst, jag gillar när folk säger det! Men jag kan erkänna att jag kanske hade fel, men jag kommer fortfarande ha kvar min barbackagjord! att använda den då och då kan väl inte göra en jättestor skada?

Men då kan man ju inte förkasta sadlar och säga att alla hästar trivs med ridgjord bättre, ellerhur? Likadant att din häst funkade med ridgjord utan några större skador gör väl inte att ALLA gör det.

Bara för att ta ett exempel, säger inte att Jaba tycker det om sin häst.

du har faktiskt inte sagt ett enda positivt ord om ridgjorden, enbart förkasta den, tyckt att den inte borde finnas till, när du istället borde ha sagt att om man använder den rätt på rätt häst under rätt tid så är den inte skadlig..
...
"det kan komma en idiot som använder ridgjorden fel och förstör sig häst med den! ridgjordar måste förbjudas!"

Tycker du själv det låter som om någon av de som här i tråden använder ridgjord låter särskilt genomtänkta kring vad som är 'rätt' sätt att använda den? Det är möjligt att så är fallet, men inga sådana argument har framkommit hittills...bara att det är 'mysigt', att den 'behövs för att hästen är så hög' samt att 'min häst har då inte tagit någon skada'.
Även dina egna argument är tveksamma, eftersom de grundar sig på en enda erfarenhet, av en enda häst.
Jag intar samma ställning vad gäller tex pessoabett, dåliga paddar till bomlösa sadlar, uppbetsling istället för dressyrträning, för hårt spända nosgrimmor osv, dvs att det generellt sett är förkastligt.
Den som är tillräckligt erfaren för att veta hur man kan använda något av ovanstående på ett 'bra' sätt, behöver knappast ställa frågan här.

Senast ändrad:

Jag har bara dom som trygghet, och jag håller på att leta efter en sadel som passar har kollat några bomlösa osv, men min häst har en speciell rygg och de är inte lätt att hitta en sadel till henne :(

En bomlös kan du ju få tag på för strax över 3000:- inklusive padd, och använda som ett tillfälligt alternativ iaf.
Har också en kuse med mycket speciell rygg men som jag inte gärna rider barbacka på pga låång mycket obekväm manke, som haft ryggproblem just pga illa passande sadel (då märkte vi det ändå ca 3 månader efter att den var utprovad av sadelmakare... kusen musklade om sig snabbt). De mjuka varianterna av bomlösa passar i princip alla hästar och slår ridgjord med hästlängder! :p Även om det bara är tänkt som ett tillfälligt alternativ.

Hoppas det löser sig iaf, och att kusens rygg blir bra!

jag har inte förkastat alla sadlar..

jag har inte sagt att det bara är att kasta på en ridgjord och rida med den jämt..

det jag har sagt är att om man tänker sig för, ser trill att hästewn tränas på annat sätt (tömkörning, löshoppning, promenader m.m) samtidigt och att hästen är frisk, har goda ryggmuskler och arbetas i form är det absolut inget fel att använda en ridgjord..
och fel igen.. "utan några större skador" är helt fel.. det blev NOLL SKADOR! hästen var 100% frisk före och efter perioden..

Tycker du själv det låter som om någon av de som här i tråden använder ridgjord låter särskilt genomtänkta kring vad som är 'rätt' sätt att använda den? Det är möjligt att så är fallet, men inga sådana argument har framkommit hittills...bara att det är 'mysigt', att den 'behövs för att hästen är så hög' samt att 'min häst har då inte tagit någon skada'.
Även dina egna argument är tveksamma, eftersom de grundar sig på en enda erfarenhet, av en enda häst.
Jag intar samma ställning vad gäller tex pessoabett, dåliga paddar till bomlösa sadlar, uppbetsling istället för dressyrträning, för hårt spända nosgrimmor osv, dvs att det generellt sett är förkastligt.
Den som är tillräckligt erfaren för att veta hur man kan använda något av ovanstående på ett 'bra' sätt, behöver knappast ställa frågan här.
ja då behöver dom väl få kunskap istället för att ignorera det dom inte kan något om..

"jag kan lära dig använda utrustningen på rätt sätt.." är mycket bättre än "du har ju ingen kunskap! släng utrustningen!"

eller?

Har du den där inställningen om ALL utrustning? För jag tror det finns en hel del utrustning i hästvärlden som är skadlig för hästen hur man än använder den.

Okey men varför ska man då ha en ridgjord.

mysigt? enligt tidigare argument

muskla upp hästen för att hitta en annan sadel? funkar inte eftersom hästen måste vara välmusklad

ge stabilitet mm under barbackaridningen? är vi oense om men ni vet ju vad jag tycker

Men en ridgjord utan stigbyglar borde ju inte vara några problem..bara som stöd iaf hästen skulle bralla till.
Men är det skadligt att ta tag å häva sig upp genom en ridgjord?
Eller sliter det på hästen?
Jag menar så gör man ju på voltige gjordar..

/Meya

Nej men en ridgjord utan stigbyglar kan ju lika gärna vara en longergjord, tömkörningsgjord eller ännubättre voltigegjord.

Ang. att häva sig upp så beror det hur man gör det... Men visst det kan skada också. Enklare att använda pall (om man har en tillräckligt hög).

Har du den där inställningen om ALL utrustning? För jag tror det finns en hel del utrustning i hästvärlden som är skadlig för hästen hur man än använder den.
nope, det har jag inte sagt, lägg inte ord i min mun..

utrutning som kan hjälpa ekipaget kan behövas, och har då ryttaren inte kunskapen så får man se till att ryttaren får kunskapen.. inte säga "Om du inte har kunskap NU, då ska du absolut inte behöva LÄRA DIG något nytt för att använda en ny sak" :o oj vad bakåtsträvande det där lät.. eller är det nån som tyckte att det lät fantastiskt?

Senast ändrad av en moderator:

Okey men varför ska man då ha en ridgjord.

mysigt? enligt tidigare argument

muskla upp hästen för att hitta en annan sadel? funkar inte eftersom hästen måste vara välmusklad

ge stabilitet mm under barbackaridningen? är vi oense om men ni vet ju vad jag tycker

varför man ska ha en? jag kan ju ga anledningarna till varför jag använt ridgjord..

mysigt& ge stabilitet mm under barbackaridningen
Mysigt javisst, skritta i skogen i nysnö med fårskinnsfäll och ridgjord.. Känns hästens rygg och värme under rumpan istället för en kall sadel.. ridgjorden används som säkerhet om något skulle hända..

muskla upp hästen för att hitta en annan sadel?
Nej, inte använda för att muskla upp hästen, det är ren idioti eftersom att hästens ryggmuskler ALLTID formar sig efter det som ligger på ryggen, oavsett om det är en sadel eller en ridgjord..

För att kunna träna när det inte finns någon sadel
välmusklad häst, ryttaren säljer sadeln för 15k för att kunna beställa en ny sadel som inte bara passar hästen utan även ryttaren.. det går 100% helt utmärkt att rida med ridgjord och träna under tiden amn väntar på nya sadeln..
om man är kreativ ökar man beläggningsytan med en hemmagjord pad av 3 st hårdare sittunderlägg som man skär till och skapar en pad med kanal av som man lägger mellan schabraket och ridgjorden.. rent vett och logiskt sinne så är det inget som skadar hästen..

men då kan väl du förklara exakt för mig hur det är möjligt att det 100% av gångerna man använder ridgjorden alltid blir 100% skadligt för hästen även om man har välmusklad häst och allt det jag tidigare sagt..

kan du skriva under på att om man har en välmusklad häst, endast använder ridgjorden med måtta, har tryckutjämnande pad emellan och tränar hästen i form så skadas hästen ändå ALLTID..

kan du ärligt säg att det är 100% sanning så.. ja.. bäst jag inte skriver något om vad jag tycker om dig isf.. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 942
Senast: Görel
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
593
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka