Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridgjord!

Själv tycker jag att barbacka är underbart, utan nånting alls. Jag tycker nog att man borde prioritera att öva upp balansen i stället för att använda stigbyglar som balansstöd.

hehe, har aldrig ridit med en sådanmen rider nu med något som känns liknande:smirk:. det är en 14"-15" sadel till min 17"ända:smirk: det känns inte riktigt bra men vad gör man inte om hästen trivs? letar sadel btw så jag hade inte tänkt fortsätta rida såhär:)

Stigbyglar finns där för balansens skull så jag anser att de är till som stöd ifall min häst skuttar omkring!

Jo, man känner ju bäst själv hur mycke som behövs. Är van vid en mästerbockare som är skogstokig imellanåt. I början blev det ju ett par avåkningar, men nu sitter jag som berget.:p.
Jag har inget emot stigbyglar på sadlar, men tycker inte de verkar särskilt sunt med stigbyglar på barbackajord:crazy:

jag har tänkt arbeta mej till det stadiet ja med "sitta stadigt som berget" men först måste pållen få göra av med lite överskottsenergi

Stigbyglar finns där för balansens skull så jag anser att de är till som stöd ifall min häst skuttar omkring!

För balansen är det mycket bättre att använda en barbackapad av modell 'kameldrivarkudde', sök lite här på forumet så hitar du en tråd om hur man syr en egen :idea: annars finns det ibland till salu på tradera och blocket.
Med en sådan lär du dig hitta din riktiga balans, utan stigbyglar, men sitter ändå förvånansvärt säkert. Utan att skada hästens rygg, som du gör med barbackagjord.

Jag skulle inte använda stigbyglar som balanshjälp ens. OM hästen hoppar till, så kommer du ju likväl att lägga all din vikt i den ena eller båda stigbyglarna. Kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt sunt för en hästrygg.

(Alla gångerna jag har ramlat av min häst har jag haft sadel och fötterna i stigbyglarna. Inte en enda gång har jag åkt av när jag ridit barbacka, och då red jag ändå barbacka ½ år när jag var utan sadel. :D )

Jag frågade om du gjorde det NU, inte om du gjorde det för 10 år sen...... Och du svarade "Det händer väl".

Just nu använder jag ridgjorden när jag och Lillpojken skrittar ut en sväng...ska vi trava och galoppera har jag sadel på honom istället...

Jag tycker barbackagjord är mysigt :)
använder den mest när man far ut på en lung skogstur!

Jag köpte min ridgjord för drygt 2 år sedan, inte från h**ks..
Det bästa köp jag gjort på länge!
Rider antingen med den eller barbacka.
Kan kännas säkrare att ha stigbyglar, utifall att.
Rider aldrig lätt, fötterna hänger i byglarna, håller lite balans.
Jag hamnar heller inte i stolsits då jag har så pass långa läder att jag kan sätta mig i rätt position, gjorden hjälper mig att få stöd framtill. Min häst har inte tagit skada av detta! Är kollad av ET och har inga som helst problem i kroppen!

Kopierat från föregående sida.

Jag tycket inte man ska ha stigbyglar öht! Benen väger en del de också och är det är väldigt lätt att man "råkar" lägga lite av sin tyngd där eftersom man är van vid det. Vad kan ett ben väga? 10 kg kanske? Isf får man 10 kg vikt på en yta 10*10 cm (om man har otur).

Trycket = Kraften/Arean

Kraften = m*g (massan * tyngdacc.) = 10 kg * 9.82 =98.2 Newton

Arean= 100 cm2

Trycket = 98.2/ 100 = 0.982 Newton/cm2

1 Newton = 9.82 kg....

Det tycket är nog jätteskönt för hästen

DETTA ÄR ENDAST FÖR BENEN TÄNK HELA DIN TYNGD!

Typ 8 kg / cm2!

Men åh var inte en sån jävla besservisser!!! :crazy:
För endel kanske tycker att ridgjord funkar bra, och att man inte tar stöd av stigbyglarna bara har dom där för att hålla lite balans!

Jasså och vad har du för erfarenhet, du låter som en uppslagsbok!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: Honey07
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 946
Senast: Görel
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka