ridhjälmen. en livförsäkring.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MariaAhmira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 6 386
Sv: ridhjälmen. en livförsäkring.

jag använder alltid hjälm både vid ridning och vid markarbete..

Det är så fullkomligt självklart för mej att använda hjälm!
Och vad gäller denna artikel så finner jag den absolut nödvändig!
Jag undrar bara; varför ingen hjälm i medelsvår dressyr??:eek: :eek:
Fram med en diskussion! Vad är det med ridsportförbundet??
FRAM MED HJÄLMARNA!!!!

Tycker oxå att ALLA skall ha hjälm vid all ridning/körning och hjälm vid hantering(i alla fall) av híngstar.

Tycker det ser så illa ut helst då landslagsryttare sitter o rider utan hjälm, vad är meningen med det igentligen???

Joyride skrev:
Tycker det ser så illa ut helst då landslagsryttare sitter o rider utan hjälm, vad är meningen med det igentligen???
Ja, precis! Vad sänder det ut för signaler till unga ryttare?? Att det är helt OK att rida utan hjälm?
Jag jobbade på en viss turistanläggning utanför Värnamo för ett antal år sedan, och där har dom turistridning.. Tror ni dom har hjälm?
Nope..Då får du ha med egen hjälm..
Det är dags att ta i ordentligt tror jag! Mina barn får inte sitta på hästen utan hjälm.

marielen skrev:
Ja, precis! Vad sänder det ut för signaler till unga ryttare?? Att det är helt OK att rida utan hjälm?
Jag jobbade på en viss turistanläggning utanför Värnamo för ett antal år sedan, och där har dom turistridning.. Tror ni dom har hjälm?
Nope..Då får du ha med egen hjälm..
Det är dags att ta i ordentligt tror jag! Mina barn får inte sitta på hästen utan hjälm.

Tycker det ska vara självklart för ett turridningsföretag att ha hjälmar till utlåning/uthyrning.

Ja, hjälm är ju självfallet även om det "bara" gäller markarbete som nämndes tidigare! skulle aldrig sätta mej på en häst utan hjälm.
har själv varit med om en olycka då jag släpades efter hästen i stigbygeln. är väldigt tacksam över min hjälm då, hjälmen blev knäckt men mitt huvud klarade sig med lätt hjärnskakning...

det är dags (för länge sen) att ridsportsförbundet tar tag i det här!

"På träning och uppvärmning ställs det krav på huvudbonad men det räcker med en keps."

vad är det för säkerhet!?
men det är väl inte snyggt med hjälm...sanslöst...

Hoppas det går bra för henne!!!!! :crazy:

Har hatt när jag tävlar...men visst, jag kan tänka mig att använd hjälm om det blir ett obligatorium. Inget som stör mig.

Sen hör jag till den stora skaran som använder hjälm då och då...händer lite för ofta att man glider iväg utan:o ...Men så fort det handlar om tempo eller unghästar är hjälmen på;)

Dottern klarade livhanken tack vare hjälm då hon blev avkastad och landade med huvudet först på ren is...hon blev bara mörbultad på kroppen och fick en rejäl lårkaka...Får tacka högre makter att det inte gick på tok:bow: ...och så hjälmen då:bow:

Ridhjälm är för mig en självklarhet, vid ridning, longering, tömkörning, löshoppning å hantering av unghästar. I vissa fall även vid hämtande av hästar i hage.

PÅ ridskolor å inackorderingsstall där det finns många yngre ryttare bör det vara hjälmtvång ALLTID - finns det ngt mer irriterande än ridinstruktörer/tränare som lär sina elever att bära hjälm men alltid rider utan själva ???? snacka om dubbelmoral!!!

Nä föregå med gott exempel å rid med hjälm o gärna även säkerhetsväst.

Jag rider alltid med hjälm, dock har resåren släppt på säkerhetsvästen :( men jagf ska köpa ny snart :)

Rider aldrig utan hjälm och när jag jobbade med travhästar så körde jag aldrig utan hjälm. Även när jag hanterade en del hästar som kunde var lite "lätta" i framdelen hade jag hjälm. Fattar inte hur någon kan ha typ turridning och inte ha hjälmar. Undrar vad försäkringsbolagen säger om man blir avkastad och blir rejält skadad?

jag rider med hjälm alltid, utom när jag badar med hästarna, men det är ju inte så ofta...
Nu när jag bor i Norge är det ju ett måste, eftersom det är lag på det, om du inte rider på privat ormåde.
Du får inte rida utan sadel, förutom på privat område...
ja norge har många konstiga regler, men hjälp kra tycker jag är bra!:love:

Försäkringsbolagen ersätter!

Om du läser aftonbladets artikel så framgår det att det är Lotta Wallin tillsammans med ett försäkringsbolag som tagit upp frågan.

Det värsta är att så få både barn och vuxna har vettiga försäkringar.
Tänk er en tonåring som åker av och blir rullstolsbunden.
H*n kommer kanske aldrig ut i näringslivet och får därmed ingen vettig pension. Mina två 10 och 15 har sjuk- och olycksfallsförsäkringar till mycket höga belopp.

Jag vill absolut inte att de skall få bekymmer BÅDE fysisk och ekonomisk om de skadas eller blir sjuka. :eek:

/F

Jag brukar strunta i hjälmen när jag rider min ponny. Men annars har jag nästan alltid hjälm när jag rider.

Senast ändrad:

rider ALLTID med hjälm!!! ofta vid markarbete oxå...en billig livförsäkring tycker jag... säkerhetsväst alltid ett plus..

Jajemensan, har alltid hjälm och säkerhetsväst!
Hjälmen har jag alltid haft, skulle aldrig drömma om att sitta upp utan. Även världens lugnaste, tryggaste häst kan bli skrämd och göra ett skutt så man flyger av och faller olyckligt!

Säkerhetsvästen köpte jag när jag slutade rida på ridskolan och började rida privat och mer ute i skogen. Känns som en trygghet! Enda gången jag har skippat den är vid dressyrträning på bana när vi fokuserat på sitsen, eftersom det är svårt för instruktören att se hur man sitter med en säkerhetsväst!

Hjälm och säkerhetsväst är en mkt billig livförsäkring.
Med tanke på att jag jobbat på en akutmottagningen under några år, har jag sett tillräckligt mkt för att göra mina egna val!

Det är väl en självklarhet att man ska använda hjälm när man rider och kör!! :smirk:

Har både hjälm och säkerhetsväst! fick jag inpräntat i huvudet från och med första gången jag satte mig på en häst! min fadder lärde mig nämligen rida privat.....har börjat på ridskola nyligen och visserligen så har dom sagt att vi måste ha hjälm men inte ens nämnt säkerhetsvästen...

Jag har alltid haft hjälm. Jag hara bara ridit en gång utan hjälm och då flög jag av. Jag hade tur men jag kommer aldrig!!! att göra om det!Men iaf..
Såg i en "Häst och Ryttare" tidning för ett tag sedan om Jan Brink och Briar. Reporten och fortgrafen fick tvinga på han hjälmen när dom skulle ta kort. Han sa ju bara att han inte ville ha den pga HÅRET! Bra förebilder för unga! :crazy:

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett... 48 49 50
Svar
992
· Visningar
61 186
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 534
Senast: pulkaskurk
·
M
Utrustning Hur gammal får en ridhjälm vara och ändå räknas som säker? Vi har en ridhjälm som är ca 25 år gammal - är den fortfarande OK att...
Svar
14
· Visningar
7 720
Senast: Balahé
·
Utrustning Det finns ju många olika varianter av ridhjälmar och tex Troxel och JOFA har ju ridhjälmar som ser ut och går att använda även som...
Svar
4
· Visningar
6 238
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka