ridhjälmen. en livförsäkring.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MariaAhmira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 6 382
Sv: ridhjälmen. en livförsäkring.

Ja, working equitation med en sombrero på skallen ser inte direkt käckt ut...

Ja använder aldrig hjälm vid hantering, ingen väst när ja rider, dock oftast hjälm när ja rider ut, sällan vid markarbete. Men dock vid hoppning å sånt. Å ja vet att d e dumt, å ja får skylla mej själv sen.

Hjälm är en självklarhet och väst lika så. Men har förstelse för att man skippar västen nån gång ibland på dressyrträning för att träna sits. Kommer i håg en gång när jag jag glömde ta på mig hjälmen. När jag kom på det så tyckte jag det var oehört pinsmat för det var flera som sätt mig rida utan, och jag ville inte blandas ihop med de pretentiösa dressyrfolket som vistades i samma stall:devil:

rider ALLTID med både hjälm o väst, spec. efter en olycka i somras då jag fick en kraftig hjärnskakning. läkarna sade till mina föräldar att om jag inte haft hjälm hade jag kanske inte suttit där jag sitter nu. Hur kul hade det varit för dem om jag bara kolat av p.g.a. bristande säkerhetstänkande? Så tänk er för innan ni hoppas upp på hästryggen utan hjälm, det är inte så kul när man ligger där som grönsak!

Rider också alltid med hjälm, det är en självklarhet för mig. Har glömt den en gång men kom ganska snart på att det bara var en mössa och ingen hjälm jag hade på huvudet, inte lite dum man kände sig. Ramlade av för nån vecka sen och slog i huvudet ordentligt hade nog gått ganska illa om jag inte haft hjälmen.

kl

Jag rider alltid med hjälm! Det märks att jag glömt nåt om jag skulle hoppa upp utan, känns fel ung som att köra bil utan bilbälte.
Sen är det sämre när det gäller hantering då är den inte på lika konsekvent som vid ridning.

Jag har alltid hjälm! När jag, rider, longerar och tömkör.
(kan dock slarva en del där med longering och tömkörning)
Och alltid handskar!

Red en bekants häst till betet i somras. Var tänkt att dem skulle åka finka dit, men det gick inget bra så vi red istället. Hade gympaskor och ingen hjälm.:crazy: Hade ju inte planerat alls att rida men så blev det så ändå. Provade J´s hjälm men den var alldeles för liten.
Visst det gick bra men jag var nervös. Tänk OM jag hade åkt av då?
Så nej, det känns, osäkert, nervöst och naket och rida utan hjälm.

Så hjälmtvång tycker jag låter som en jättebra ide!:idea: :bow:

Har hatt när jag tävlar...men visst, jag kan tänka mig att använd hjälm om det blir ett obligatorium. Inget som stör mig.

Sen hör jag till den stora skaran som använder hjälm då och då...händer lite för ofta att man glider iväg utan:o ...Men så fort det handlar om tempo eller unghästar är hjälmen på;)

Dottern klarade livhanken tack vare hjälm då hon blev avkastad och landade med huvudet först på ren is...hon blev bara mörbultad på kroppen och fick en rejäl lårkaka...Får tacka högre makter att det inte gick på tok:bow: ...och så hjälmen då:bow:

raderat.....................................

men usch håret blir så platt av hjälm :(

Kan säga att jag alltid har hjälm på mig, har lyckats sitta upp två ggr utan och det kändes helskumt, tog kanske 5 min innan jag kom på vad som saknades och avbröt ridningen för att hämta den. Slarvar nog vid markarbete med "min" häst (de får gånger det blir sånt) med att ha den på mig, men dock har jag oftast kvar den när jag lunchar hästarna i hagen efter ridning (kan kännas skönt när de är på bus humör).
Har en kompis som rider utan hjälm ibland, vilket jag ogillar väldigt mkt :( och det har jag talat om tydligt för henne. Hon betyder aldelles för mkt för mig och jag skulle inte veta vad jag skulle ta mig till om hon blev skadad i en ridolycka, bara för en sådan fånig grej som att inte orka ta på sig en hjälm.

Jag rider alltid med hjälm. Har suttit på en häst 3 ggr utan hjälm, thats all.

Försöker att alltid använda säkerhetsvästen, men någon gång ibland har jag skippat den. Bara på sommaren, dock. På vintern är det så varmt och skönt :D

Jag slarvar lite med hjälmen vid hanteringen av hästar, tyvärr.

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett... 48 49 50
Svar
992
· Visningar
61 084
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 522
Senast: pulkaskurk
·
M
Utrustning Hur gammal får en ridhjälm vara och ändå räknas som säker? Vi har en ridhjälm som är ca 25 år gammal - är den fortfarande OK att...
Svar
14
· Visningar
7 717
Senast: Balahé
·
Utrustning Det finns ju många olika varianter av ridhjälmar och tex Troxel och JOFA har ju ridhjälmar som ser ut och går att använda även som...
Svar
4
· Visningar
6 237
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka