Ridhjälmsexperter!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kiddo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 755
K

Kiddo

Jag ska skriva en artikel om vikten av att använda en hel, och korrekt passande ridhjälm, och skulle därför vara tacksam om jag fick lite tips, t.ex. vad man ska tänka på när man provar ut en hjälm, hur en hjälm ska sitta, o.s.v. :)

Sv: Ridhjälmsexperter!

Till mig sa de att när man provar hjälm så ska den sitta så bra att man kan böja sig bakåt och framåt utan att hjälmen åker av (oknäppt hakband) sen så ska den väl passa förstås ;):p

Instämmer med föregående talare. Hjälmen skall ofta kännas en aning för liten när man provar den. Stoppningen i hjälmen kommer att plattas till lite vid användandet och då ska den passa...

Ta gärna med att folk som har tillexempel migrän (eller andra spänningar i huvudet) som läger sig vid panbenet på en, gör så att hjälmen sitter olika vid olika tillfälletn. Jag har jst detta problem å skulle väll egentligen behöva ha ungefär tre hjälmar, just nu så sitter min hjälm perfekt ibland, är lite för stor vid panbenet ibland och är aldeles för tight vid några enstaka tillfällen.

Japp, jag brukar också prova nya hjälmar så annars blir de för stora efter att man använt dem ett tag.

Sen så kan man tänka på att material åldras och därför byta hjälm med jämna mellanrum, oavsett om det ser ut att behövas eller inte. Har hjälmen fått en smäll bör den bytas direkt.

Tidningen Ridsport hade ett ganska omfattande hjälmreportage för ett tag sedan, tror det var i våras. Det stod både om säkerhetsklassningar och tester. Kolla om dom har nåt nummer kvar!

Hejsan folket, tack för era svar! :)

Artikeln finns att läsa på Gnägg... Glömde såklart att läsa artikeln i Ridsport, ska göra det genast. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Takire
·
Utrustning Skulle vilja ge mitt syskonbarn en ridhjälm. Tips på modell eller vad jag bör tänka på? Hon är fem år och ”åker” på min häst någon...
Svar
2
· Visningar
404
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna