Ridhjord -någon med erfarenhet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 832
Sv: Ridhjord -någon med erfarenhet?

Hej Glimfeather!
Undrar om du har glömt ett inte i första meningen.

Jo här händer det att det rids Barbacka också!

Du har redan fått svar på var den bör ligga så det behöver jag väl inte svara på ;)

Men för er som har ridgjord för "extra stöd" skulle jag vilja rekomendera en gjort med handtag (utan stigbyglar), om inte hästen har nog med man :D För som sagt blir det en hel del tryck på precis samma ställe, även om ni "bara" får nytta av stigbyglarna några sekunder här och där när pålle busar.
Själv har jag ridgjorden utan stigbyglar bara för att spänna fast en filt/schabrak och ev. reflexbrösta om det är mörkt :p

Jag har en ridgjord (gammal som gatan) och den har jag ALDRIG stigbyglar på, utan sätter en padd under gjorden så att det går att sitta på den, och under det en vojlock, mkt skönare än en sadel tycker mina pållar iaf.. och det ser ut som en sadel.. har hört många kommentarer på klubben som "varför rider du utan stigbyglar?" "är det ingen sadel..?" hehe.. padden hjälper ju till att fördela trycket/skumpet så..
men först å främst använder jag gjorden för att spänna fast ländtäcke i eller då pållen är jättevild (hon har hal päls)

pannkakssmet skrev:
Men ett tjockt schabrak gör tryckytan endast någon centimeter större.
Och sedan (fast detta är bara en teori) så lär man väl få dålig sits med ridgjord eftersom men inte kan ha fötterna under kroppen. För jag kan tänka mig att man inte gärna vill sitta på gjorden. :crazy:

man vill INTE sitta på gjorden! stöter man i får man blåmärken på låren!

negativ till att ha stigbyglar på ridgjorden, inte bara för att det blir punkttryck men åxå att vissa har lätt att få en riktigt osnygg stol-sits!

Hej!!

Spännande med ridgjord!!!:love: Vart kan man köpa en prisvärd sådan? :confused: Ska passa till en ardenner?
:)

ingen aning vart jag fått "min" if¨rån.. fick låna den av min mammas kompis sen ca 5-6år sedan.. har den än i dag å hon har inte frågat efter den :P hon hade köpt den hos ett sadelmakeri i stan.. den passade på hennes shettisar (till barnen) och min fetknopp till storhäst (med sadelgjord på 140cm) och då är det ÄNDÅ ca 8-10hål kvar!

H**ks version vet jag ingenting om men tror att den är ganska OK..

http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/330203.jpg
man kanske kan maila och fråga om hur stor "omkrets" den har..

Har köpt på www.Lillh*stenistav.se. Den kostade 340:- + frakt har jag för mig. Till den kan du använda vilken sadelgjord du önskar så då kan du få den att passa ardenner. Föredrar riktig sadelgjord framför den tyggjorden som var med.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 026
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga... 2
Svar
21
· Visningar
2 002
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka