Bukefalos 28 år!

Ridhus bra/dåligt

Ska det vara öppet släpps fukten i underlaget ut. Då måste man vattna och då också ofta sladda eller harva oftare.

Ja men hellre öppet och behöva vattna ngn gång extra så att man kan vara där inne utan att förångas ;).
Har man ridhus som mer eller mindre bara hyrs ut så är det ju viktigt att locka dit kunder året Om, inte bara vintertid och vid dåligt väder. Ett ridhus med bra material, underlag och bra luft är ngt jag hade åkt till även mitt i sommaren.
Men t ex så har grannen ett vanlig plåt ridhus, på tok för varmt sommartid att ens gå i närheten, så har då istället hållt till hemma i en ganska hård hage eller kört iväg till klubbens ute gräsbana som är ganska hård den med.
 
Möjlighet att binda upp hästen utanför ingången och en toalett! Superpraktiskt för dom som åker till ridhuset :)
Toalett ok men inte uppbindning.. känns som en säkerhetsrisk med hästar uppbundna utanför ridhuset medans ryttaren t ex springer in på toa eller till och med rider annan häst under tiden. Dvs lämnar hästen utan uppsikt. Finns folk till allt och med olika grader av sunt förnuft :/. Hellre skötsel boxar utan strö där man kan stänga om hästen när man gör i ordning, gärna med ngn form av avrinning/avlopp så man kan spola av hästen innan hemfärd :) (och enkelt desinfektera dem lite då och då).

Behöver ju bara vara 2 uteboxar där man kan öppna hela framsidan på för att det ska vara enkelt att använda dem till avd man behöver det som :).

De flesta kommer nog att ha hästarna ståendes på transporten och göra i ordning utanför ändå, men trevligt med ett sånt alternativ.
 
@Fredfull Ett tips är att kolla på Härnösands Hästsportarena. Det ridhuset är helt suveränt, stort, ljust, bra underlag. Vår klubb har ganska nyligen byggt nytt ridhus. Det allra allra viktigaste är att underlaget är bra-det kan inte nog poängteras!
 
Oj, så mycket!

Bra underlag
Bra ljus, gärna så man inte behöver tända hela ridhuset(man kan spara mycket pengar)
Gärna uppbindningsplatser
Bra ställe att sitta upp på, ostört från de som rider
Bra kikhål i dörren, på olika höjder
Hinder lätt tillgängliga och även att de är lätta, hinderstöd av plast
Toalett
Bra storlek, gärna lite större än normal mått

Viktigast av de ovan är underlaget och ljuset samt storleken
 
Jag säger ljus, ljus och ljus!
Det ska vara så pass mycket ljusinsläpp att man inte behöver tända på dagen. Ljusinläpp i tak och på sidor. Finns inget värre än vackra ridhus med limträbalkar som är som att gå in i en grotta. Många och bra lampor ska det vara.
 
Hindermaterial i båda ändar av ridhuset, annars är det lätt att det hoppas på samma ställe alltid för ingen orkar släpa hinder sextio meter när man kan släpa tjugo :D
 
Mitt drömridhus:
  • Bra underlag
  • Bra ljus, även ute i hörnen som är lätt att tända/släcka
  • Speglar, gärna på hela kortsidan http://www.ridhusspeglar.se/wp-content/uploads/photo-gallery/thumb/vitahusen.JPG
  • Bra förvaring för hindermaterial som man kan komma åt med en häst i ena handen
  • Platser att lägga av jackor/ mobiler/ täcken som man når från hästryggen.
  • Musikanläggning med Bluetooth
  • Sluss in så man inte går rakt in i ridhuset.
  • Bra bevattningssystem
  • Utrymme för harv
  • Toalett, uppvärmd
  • Stabil uppstigningspall
  • Bra upphängning för grepp och placering av gödselkärl som inte går att rida in i.
Bonus med stora fönster, lutande sarg, uppstallningsmöjligheter och fikarum.
 
Bra underlag som skötts regelbundet och ordentligt! Väl upplyst och gärna ljust underlag, det ger ett trevligare intryck. Är så trött på att komma till tävlingar där underlaget är helt löst, tjockt eller halt. Min ponny vågar inte hoppa då!

För övrigt inte för smalt, inte för trånga dörrar heller, gärna titthål så man ser om någon är där. Väldigt skönt om det finns rena normalstora toaletter i närheten. Uppvärmt rum, ev. Filtar och sittunderlag på läktaren. Hinderförråd i anslutning till ridhuset, underlättar för funktionärer. Stora speglar som är rätt vinklade, gärna på både kort och långsida om det är möjligt.

En bra parkering utanför gör det hela också mycket lättare.
 
Hej! jag projekterar ett ridhus åt våran hästklubb och är intresserad av vad ni tycker ska finnas, och vad ni saknar i erat ridhus.
Eftersom det är tänkt att mestadels finansieras av bidrag känns det viktigt att veta så man inte glömmer något.
Ha det gott!
Bra underlag, fiber.
Bra ljus, gärna naturligt ljus också. Isolerat med en sluss in i ridhuset, speglar.
Toalett är väldigt uppskattat, men inte så nära att hästarna störs av att man spolar.
Bevattningssystem, givetvis, då blir det jämnt fördelat och lättskött.
Sedan ska ju underlaget skötas på rätt sätt med sladdning och mockning.
Utöver det så håller jag med tuaphua ang plats för tränare. Någonting man ofta kanske inte tänker på.
 
Underlaget och ljus via fönster .
Underlaget säger sig självt som prio ett.

Ljus och rymd är viktigt både för häst och ryttares trivsel mentalt när många timmar spenderas i ridhus.

Det finns en anledning till att många duktiga fina hästar /ekipage snäpper upp ytterligare på utomhus arenor /banor och trivs så mycket bättre där :)
 
Hej! jag projekterar ett ridhus åt våran hästklubb och är intresserad av vad ni tycker ska finnas, och vad ni saknar i erat ridhus.
Eftersom det är tänkt att mestadels finansieras av bidrag känns det viktigt att veta så man inte glömmer något.
Ha det gott!

Har ni kontakt med tex fritidsansvarig inom kommunen? Där finns massor av tips att hämta på bla utformning av byggnader, tex vad som absolut måste finnas. Om man tänker utanför val av underlag etc finns tex kanske krav på antal toaletter och en massa annat beroende på hur anläggning ska se ut och vilka som ska nyttja den. Betydligt mer än man tror som lätt kan glömmas i många fall.. Men man brukar kunna få bra "att fundera på" just vad gäller krav på anläggningen.

Ytterligare tips är att kontakta olika verksamhetschefer för andra anläggningar för att rådfråga vad de tycker funkar bra/ mindre bra hos dem och deras anläggning/ridhus.. Kan ju vara allt från kostnader till underlag, daglig skötsel mm.

Studiebesök hos anda ridhus är också ett sätt att utvärdera.

Kontrollera olika lagar och krav, vad som krävs vid utformningen
 
Senast ändrad:
Och kostnader. Kalkylera på flera olika typer så man har ett par modeller att jobba med.

Behovsanalys - varför eller hur ska just ert ridhus vara attraktivt?

Finns väldigt mycket man kan fundera över. Jag reagerade mest bara på att underlag, vågar, tvättmaskin och annat känns som en väldigt liten del av det hela och typ smådetaljer eller önskade finesser/funktioner till viss del (men det kanske ts å andra sidan vet) :)
 
Senast ändrad:
Jag funderar över infrastrukturen - hur ska hästdelen avgränsas från övriga sportanläggningen? Känns ju lite vanskligt annars med risk för både lösa hästar på fotbollsplanen och lösa idrottare utan hästvett på stallbacken.. :angel:
Finns plats för ordentlig parkering? Även här avskilt så att man slipper lasta stressad häst bland barnvagnar och fotbollshuliganer.
Går det att rida dit på hästvänliga vägar från omgivande stall?
 
Fundera också på underhållet av botten, hur harvar ni? För att kunna harva regelbundet tex med en traktor och harv så är en traktordörr ett måste, dvs en dörr som är tillräckligt bred och hög så att man kan köra in med traktor och påhängd harv.
 
Du har fått jättemånga bra förslag redan, men något jag saknar i det ridhus jag har tillgång till är en sluss från ytterdörren, för att inte behöva gå igenom ridskolans stall för att komma till ridhuset så har vi en port på kortsidan. Men att öppna ytterdörren utåt, kika genom sargdörren och sen öppna sargdörren inåt, med en rätt trafikerad bilväg bredvid kan ibland bli mer spännande än nödvändigt, där hade jag önskat en sluss mellan ytter- och innerdörr, med utrymme att hänga av sig ytterkläder, ländtäcken osv. Hade gärna haft skjutdörrar också, framförallt på innerdörren
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 180
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 737
Senast: Lobelia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: linlar1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 416
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp