Bukefalos 28 år!

Ridhus - krångel?

S

sweet_extraa

Skulle behöva lite "häst"folks syn på det hela.

vi har beställt ett ridhus från en känd firma, vi kom överens om ett datum då allt skulle byggas samt att de skulle stå för att få upp ridhuset. Dom anställde en byggfirma här omkring som skulle sköta det hela (enligt dem). Nu är det snart 6 månader sedan vi hade bestämt att det skulle börja byggas och fortfarande står jag här, utan ridhus utan folk som tagit tag och börjat göra grunden osv.
Ringer firman när två månader efter tiden är bestämt har utgåt och följande sker:

ringer då firman för att säga att kontraktet är brutet för länge sedan då dom inte hållit det som lovats och jag vill antingen ha tillbaka en summa av pengarna för att anlita andra byggare men fortfarande köpa loss stommen och allt annat tillhörande ridhuset från leverantören. Det gör ej säger mannen i telefonen för dom har redan betalat firman att de skall bygga. Men kontraktet är ju brutet! Ingen har gjort något här på två månader! Ber dem vänligt att se till att byggarna dom anlitade får tummen ur röven och börjar mitt projekt.
Han lovar återkomma dagen efter med besked!

En och en halv vecka senare hör han av sig och lovar att de skall komma inom någon vecka och börja arbetet. Yttligare tre veckor fortlöper och ingen syns till eller börjar bygga..

Ringer då kära leverantören igen och säger att det är för mycket krångel. kontraktet vi hade är ju brutet för länge sedan eftersom dom inte kan leverar det som sagt. Ber om att få alla pengar tillbaka så jag kan beställa från någon annan leverantör. Ett ilsket nej utbryts i telefonen och de säger att dom skall ordna det hela inom den närmsta månaden!

Så här har det varit fram till nu, ringde idag och sa nu är det pengarna tillbaka som gäller! Inget mer krångel. inget mer lovande inget mer tjaffs. Dom har inte kunna gjort något på snart ett halv år sedan datumet då allt skulle byggas. Nej, jag blir ärligt talat förbannad och irriterad. Dom säger rakt ut att allt är mitt fel eftersom jag inte varit mer aktiv i att ringa! Skojar dom? :confused: Menar dom att jag skulle ringt varje timme i 6 månaders tid? Min kära far (aukt. revisor) ringer upp företaget och säger att pengarna skall vara insatta på konto senast fredag annars för han det hela vidare. Otrevligt svarande att dom hör av sig under dagen då dom pratat med chefen.

Jag blir vansinnig! Behöver ju mitt ridhus för länge sedan!Behövde bara skriva av mig lite..
 
Sv: Ridhus - krångel?

Jösses:eek:folk verkar det finnas till allt!!:devil: Ett ridhus är ju inga småsummor direkt! Hoppas det löser sig!
 
Sv: Ridhus - krångel?

nej, det är ju en del pengar som ligger ute och rullar så att säga :angel:

därför det inte bara är att beställa från ett annat ställe.. humf
 
Sv: Ridhus - krångel?

Kosta på ett par juristtimmar, be juristen skriva ett brev och återkräva pengar med ränta och ev. ersättning för den skada ni lidit.

Jag tror den investeringen blir värt det i längden, det är inga roliga tvister.
 
Sv: Ridhus - krångel?

ja, det är inplanerat. Tur man har far som är aukt. revisor. Han har ett par jurister på jobbet som skulle ta hand om ärendet om det inte sker något innan fredag.
 
Sv: Ridhus - krångel?

Förmodar att du har en rättsskyddsförsäkring i din hästverksamhetsförsäkring eller lantbruksförsäkring eller företagsförsäkring?

I så fall tycker jag att du ska vända dig till en advokatbyrå och be om hjälp. Ärendet är redan tvistigt = förutsättningarna för rättsskydd föreligger redan. Be din advokat/jurist skicka in en anmälan om rättsskydd till ditt försäkringsbolag också.

På så sätt har du ett rättsskydd beviljat redan OM de inte tar sitt förnuft till fånga!
 
Sv: Ridhus - krångel?

till alla, kan pm:a senare när jag har mer tid.

ang. kontrakten så står allt. exakt ner skrivet.. när bygget skulle starta, när det skulle vara klart. ev. övriga avgifter osv. allt finns på papper.. bara dryga f*nskap som sitter och skapar panik för mig :S
 
Sv: Ridhus - krångel?

Ett ord från moderatorn:
om ni vill ha namnet på leverantören - skicka ett pm till ts istället för att lägga en pm-vädjan i tråden. Dels blir det lättare för ts att svara er, dels håller vi oss till forumreglerna.
 
Sv: Ridhus - krångel?

Förseningsviten fungerar bara om företaget är "friskt". Är det konkursfärdigt så har denna typ av vite litet värde. Gör en kreditvärdering av leverantören INNAN du skriver kontrakt.

Ett annat tips är att aldrig betala i förskott. Om man trots allt måste betala i förskott så bör man kräva någon säkerhet. En banksäkerhet kan tex.
 
Sv: Ridhus - krångel?

ja, känner mig dum så här i efterhand. men nu är allt iaf i full rätts process så inget har hänt och det är idag är måndag. i fredags kl. 12 lämnades papper vidare och tja.. vad ska man säga? vi bråkar :devil:
 
Sv: Ridhus - krångel?

Förlåt för att dra upp gammal tråd, men vad har hänt?
Har du fått tillbaka pengarna än?
 
Sv: Ridhus - krångel?

det finns inget ridhus!

(från en som varit inhyrd)
 
Sv: Ridhus - krångel?

Kan man få ett pm om vem leverantören är?
Vi är på gång med att leta efter en bra leverantör.
Som säljer ridhus till bra priser. Kan vara bra att inte ta detta bolag låter det som.
Tack på förhand
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 896
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp