Ridinstruktör?

H

Hästbiten

Ni som är ridinstruktörer eller håller på att utbildar er till det. Hur har ni blivit det? Har ni gått Hippologen eller har ni gått på strömsholm?
Vad är det för skillnad på rid- ledare, lärare och instruktör??
Skulle gärna oxå vilja veta om ni jobbar hel eller halv tid och + och - med jobbet!

Jag har stora funderingar på att bli det och vill därför gärna veta vad man borde gå för nått!
 
Hej!
Jag är utbildad instuktör och har utbildat mig i skara på agroväst/slu. Distans. En jättebra kurs som dessutom omarbetas nu så undervisningen ska bli kostnads fri. M.V.H Jenny
 
Okej! Jobbar du som instruktör nu? Och i så fall hel eller halvtid?
Skulle vara kul att höra lite reflektioner över yrket ridinstruktör!
 
Hej!
Att jobba som ridinstruktör kan vara oerhört slitigt. Många av mina kollegor är utslitna vid tidig ålder t.ex. Många sena kvällar o.s.v. Men det ger oxå fruktansvärt mycket tillbaks! Man får jobba med det man är intresserad av. Man får kontakt med männsikor man troligen inte skulle träffat annars. Jag tor dock att det är viktigt att kan har vissa "gränser". Vad detta är för gränser beror ju på en själv men jag tror det är viktigt för att orka. Några av mina gränser är t.ex. att föräldrarna aldrig får undervisa från läktaren, man "tjafsar" inte emot ridläraren men får hemskt gärna fråga o.s.v. Att ha sådana gränser gör det hela mycket enklare och såväl elever som föräldrar blir säkrare i situationen för att de har en förebild/lärare med pondus. Viktigt för mig är oxå att jobba därhästarna inte går så mycket utan är glada. Jag vill oxå kunna känna vaje elev, inte bara till namn utan lite mer under ytan. Det gör det lättare att undervisa individuellt. Det här yrket har många fördelar men oxå en del nackdelar. Det är inte så glamoröst som en del tycks tro. Men brinner man för hästar och gillar människor (även då de har dåliga dagar) så är det ett härligt yrke.
M.V.H Jenny
 
Tack :bow:

Då vet jag lite vad andra tycker om yrket, eftersom att dom ridlärarna jag känner aldrig pratar högt om nackdelarna eftersom att dom tycker jag ska bli instruktör. Så nån kan ta över efter dom när dom är utslitna hehe ;)
 
*ler* men då passar du nog till instuktör om de som redan jobbar med det tycker att du ska bli det! Man måste vara lite speciell... *skrattar* Det finns ju nackdelar med alla jobb... men det kan man ju inte hänga upp sig på. Man MÅSTE göra det man vill! Man lever bara en gång.... inget genrep får man heller...
 
Haha.... Jag har vikarierat på en ridskola och jag bara älskade det! Alla barn och hästar, det kunde liskom inte bli bättre! :)
Men tyvärr så tycker jag inte om den ridskolans hästhållning så jag ska INTE arbeta där i framtiden. Jag har slutat där nu, och den dan jag är instruktör ska jag jobba nån annanstans.
Jag ska i alla fall försöka komma in på hippologen, tror detta är jobbet för mig!
 
hej
jag är ridledare, utbildade mig förra sommaren och jobbar deltid och har lektioner på en ridskola!
 
hej... jag är inte färdigutbildad instruktör men har det som fritidssysselsättning, dvs. jag jobbar ideellt en gång i veckan som ridlärare. Av ridskolan har jag fått olika utbildningar för att bättra på mina pedagogiska kunskaper och teoretiska/praktiska färdigheter i ridning. Bland annat gick jag ULK steg 1-3 och så ska jag så småningom försöka gå ridledarkursen. Ständigt rider jag för instruktör för att bättra på mina ridkunskaper. Och på det teoretiska planet har vi olika föreläsningar av tex. vetrinärer, hovslagare etc. Eftersom jag i min yrkeskarriär utbildat mig till gymnasielärare så har jag fått en del pedagogisk erfarenhet därifrån.

Med den utbildning som jag har skulle jag dock inte tro att jag är kvalificerad att anställas som ridinstruktör eftersom ridskolor ofta behöver behörigt folk för att tex. kunna få ridsportsförbundets ridskoleplakett mfl. Så vill du bli ridlärare bör du gå de utbildningar som rekommenderas av ridsportsförbundet eller ha tilltro till en mångårig erfarenhet... Här kan du läsa mer om hur du skaffar ridinstruktörsdiplom m.m.

Lycka till... :cool:
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 684
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: niardasp
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 350
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp