Ridinstruktör?

H

Hästbiten

Ni som är ridinstruktörer eller håller på att utbildar er till det. Hur har ni blivit det? Har ni gått Hippologen eller har ni gått på strömsholm?
Vad är det för skillnad på rid- ledare, lärare och instruktör??
Skulle gärna oxå vilja veta om ni jobbar hel eller halv tid och + och - med jobbet!

Jag har stora funderingar på att bli det och vill därför gärna veta vad man borde gå för nått!
 
Hej!
Jag är utbildad instuktör och har utbildat mig i skara på agroväst/slu. Distans. En jättebra kurs som dessutom omarbetas nu så undervisningen ska bli kostnads fri. M.V.H Jenny
 
Okej! Jobbar du som instruktör nu? Och i så fall hel eller halvtid?
Skulle vara kul att höra lite reflektioner över yrket ridinstruktör!
 
Hej!
Att jobba som ridinstruktör kan vara oerhört slitigt. Många av mina kollegor är utslitna vid tidig ålder t.ex. Många sena kvällar o.s.v. Men det ger oxå fruktansvärt mycket tillbaks! Man får jobba med det man är intresserad av. Man får kontakt med männsikor man troligen inte skulle träffat annars. Jag tor dock att det är viktigt att kan har vissa "gränser". Vad detta är för gränser beror ju på en själv men jag tror det är viktigt för att orka. Några av mina gränser är t.ex. att föräldrarna aldrig får undervisa från läktaren, man "tjafsar" inte emot ridläraren men får hemskt gärna fråga o.s.v. Att ha sådana gränser gör det hela mycket enklare och såväl elever som föräldrar blir säkrare i situationen för att de har en förebild/lärare med pondus. Viktigt för mig är oxå att jobba därhästarna inte går så mycket utan är glada. Jag vill oxå kunna känna vaje elev, inte bara till namn utan lite mer under ytan. Det gör det lättare att undervisa individuellt. Det här yrket har många fördelar men oxå en del nackdelar. Det är inte så glamoröst som en del tycks tro. Men brinner man för hästar och gillar människor (även då de har dåliga dagar) så är det ett härligt yrke.
M.V.H Jenny
 
Tack :bow: