Ridjacka + kjol eller ridkappa?

Jag älskar min kappa på uteritt.
I ridhus däremot skulle jag aldrig använda den 😅
Har vinterridbyxor, underställströja och vanlig tröja, är det svinkallt kanske en väst.
Hade fått värmeslag av kjol och jacka under träning.
 
Hallå!
Jag rider på ridskola (och enbart inomhus) och funderar på att köpa antingen en ridkappa eller jacka + kjol. Är inne på Alaska eller Ice från Uhip. Vad är bäst och smidigast att rida i? Tacksam för all input 🤗

Rider du på ridskola och klär på dig lång kappa o kjol, är det svårt för ridläraren att kunna se och kommentera din sits och inverkan på hästen... skulle jag nog vilja säga, så bättre med leggings under ridbyxorna o lager på lager utan att bli för mycket michelingubbe. :heart
 
Ridkappa är klart smidigast som allroundplagg.
Upplever man att kappa kan bli för varm - välj en kappa som inte är extremvarm. Den är ju klart smidig att hänga av sig i ridhuset om det blir alldeles för varmt. Och smidigare ta av kappan än ta av kjol och jacka.

För de riktigt kalla dagarna kan man använda en linerjacka eller tjocka tröjor under en mediumvarm kappa.

Dessutom ökar risken för skav på sadeln med kjol baktill vid dragkedjan, ett problem du inte behöver fundera över med kappa.

Kombinerar detta med Microfleecefodrade ridbyxor, och det räcker hela vintern igenom även vid uteridning i mellansverige.
 
Rider du på ridskola och klär på dig lång kappa o kjol, är det svårt för ridläraren att kunna se och kommentera din sits och inverkan på hästen... skulle jag nog vilja säga, så bättre med leggings under ridbyxorna o lager på lager utan att bli för mycket michelingubbe. :heart
Sant!! Kanske får köpa en kjol just för att ha i stallet när jag borstar, sitter på läktaren etc.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 335
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hej! Jag ska snart köpa en vinterkappa inför vintern, det lutar mot att jag ska köpa en uhip kappa så nu har jag några frågor till er...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 554
Senast: Vitavi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag skrev en ''Vilken ras?'' tråd 2017 och ville ha hjälp med att välja ras. Jag har fortfarande inte bestämt mig för någon ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 121
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp