Bregen

Trådstartare
Vad rekommenderar ni för ridjacka till att rida dressyr i?
Jag köpte nyligen en pikeurjacka av den modell som är populär nu, midjekort och lite dunjackeaktig. Problemet är att dragkedjan skaver på framvalvet i dressyrsadeln när jag rider. I hoppsadeln som inte har lika djupt säte fungerar den. Nu letar jag efter en jacka i bombermodell, ni vet med rejäl mudd i midjan för att inte få skav på framvalvet men hittar ingen jag vill ha. Det ska var en varm vinterjacka men inte klumpig utan ridvänlig.

Är det någon som har tips på en bra ? Är det fler som upplever att jackorna skaver på framvalvet?
 
Jag har haft liknande problem, men har en kappa nu. Då är dragkedjan 'vadderad' från insidan så att den inte kommer åt att skava på samma sätt.

Annars har jag mellanlager-jackor eller softshell jackor med plastdragkedjor som jag upplever skaver mindre.
 
Det har ju framförallt med jackans längd att göra. Jag är kort och många jackor blir långa på mig, man får leta tills man hittar en modell som är lagom lång/kort 😊
 
Vad rekommenderar ni för ridjacka till att rida dressyr i?
Jag köpte nyligen en pikeurjacka av den modell som är populär nu, midjekort och lite dunjackeaktig. Problemet är att dragkedjan skaver på framvalvet i dressyrsadeln när jag rider. I hoppsadeln som inte har lika djupt säte fungerar den. Nu letar jag efter en jacka i bombermodell, ni vet med rejäl mudd i midjan för att inte få skav på framvalvet men hittar ingen jag vill ha. Det ska var en varm vinterjacka men inte klumpig utan ridvänlig.

Är det någon som har tips på en bra ? Är det fler som upplever att jackorna skaver på framvalvet?
Funkar det inte om du drar upp dragkedjan ngt nedifrån? Pikeur har ju många sådana modeller som jag tycker funkar fint på så sätt. Uhip och Kingsland tex har ju också sån dragkedja.
 
Funkar det inte om du drar upp dragkedjan ngt nedifrån? Pikeur har ju många sådana modeller som jag tycker funkar fint på så sätt. Uhip och Kingsland tex har ju också sån dragkedja.
Det var en bra ide, det ska jag försöka. Jackan är lagom lång för mig annars.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp