Bukefalos 28 år!

Ridklubben fick rätt

Är marken så dyr i Piteå att man inte kan ha anständig storlek på hagarna?
Såg nu att markpriserna i Piteå är c:a 10 % av vad det kostar här nereO_o

Rolle
IpL
 
Senast ändrad:
Det verkar osannolikt då Norrland består av c:a 60 % av landets yta men bara 12 % av befolkningen:D

Rolle
IpL

Precis, det är ju bara att köpa närmsta plätt med mark som råkar vara till salu och bygga privathästarnas hagar på. Att dom hagarna då kanske hamnar ett par mil från stallet är ju inga problem :up: Inte ens i Norrland kan man bara hitta en lagom markbit vars man vill och köpa för att bygga hästhagar :p
 
Piteå kommun är inte så himla stor. Är nog bara Kiruna och Gällivare som ligger som två stora markblaffor på kartan och här äger staten det mesta av marken. Inte så jävla lätt då...
 
När det ändå bara är grus vet jag inte om det gör så stor skillnad egentligen? Annars hade det kanske berott lite på betessituationen också tänker jag.
Otroligt tråkiga hagar oavsett. Tycker inte att det ska få se ut sådär alls. Någonsin.
 
Är marken så dyr i Piteå att man inte kan ha anständig storlek på hagarna?
Såg nu att markpriserna i Piteå är c:a 10 % av vad det kostar här nereO_o

Rolle
IpL
PRK ligger i ett friluftsområde, om jag inte minns fel är det på ett litet berg/kulle med en massa motionsspår runt omkring, de får nog inte köpa mer mark (om det nu är klubben som äger marken anläggningen är byggd på).
 
Fast det där är ju bara sorgligt. Varför har man ens en ridklubb om man inte värnar om hästars välmående?

Frågan är ju snarare varför hästägare väljer att stalla upp sina hästar där. Anmälan gällde privathästarnas hagar, klubbens egna hästar går i en active stable-lösdrift och verkar ha det bättre än många andra ridskolehästar. Självklart ska hästar ha nog stora hagar men är hästägarna helt fria från ansvar trots att dom själva valt sin stallplats?
 
Varför inte slå ihop alla privathagar till en stor istället? Då blir det ju både mer plats och hästarnatt får sällskap. Win win helt enkelt. På bilden ser det ju ut som att endel kvm går till spillo mellan hagarna.
 
Varför inte slå ihop alla privathagar till en stor istället? Då blir det ju både mer plats och hästarnatt får sällskap. Win win helt enkelt. På bilden ser det ju ut som att endel kvm går till spillo mellan hagarna.
Finns väldigt många ryttare som är livrädda för att deras hästar ska gå med andra hästar och är av bestämd åsikt att deras häst måste gå ensam. Min erfarenhet är att det oftast är de ryttare som stallar upp i stall med så små hagar. :p
 
Finns väldigt många ryttare som är livrädda för att deras hästar ska gå med andra hästar och är av bestämd åsikt att deras häst måste gå ensam. Min erfarenhet är att det oftast är de ryttare som stallar upp i stall med så små hagar. :p


Ja det är jag medveten om. Men det är ju upp till vare stallägare att bestämma vilken typ av djurhållning man vill ha. Passar det inte hyresgästerna finns det alltid möjlighet att flytta. Det borde ju inte vara svårt för ridklubben att hitta nya hyresgäster som värderar socialt umgänge för sina hästar ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inför fullsatta läktare bjöd Piteå ridklubb på luciashow på lördagen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Grans naturbruksgymnasium och Piteå ridklubb har inlett diskussioner om ett framtida samarbete. Från och med höstterminen 2018 planerar...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridklubbarna i länet sluter upp för att hjälpa Jokkmokks ridklubb som är en av föreningarna som råkat ut för en förskringning i...
Svar
0
· Visningar
471
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Agnes Bergkvist, Piteå Ridklubb, utsedd till årets ungdomsledare i Norrbotten. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp