Ridklubben lurad av hästskojare

Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Hmm. Visst är det alltid fel av den som säljer att ljuga om vad hästen kan & inte kan men borde man inte vara liiite noggrannare med val av häst när den ska till en ridskola? :confused:

Man köper väl ändå inte en osedd(riden) häst?
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

ahh kom igen vada lurade, om ridklubben ar dum nog att inte ens provrida sina lektionshastar innan de kopper dom sa far de faktiskt skylla sig sjalva.. :devil:

Att lata sig bli lurad pa ett sant viss da ar man bra dum. ;)
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

MEN Då säljaren ger utfästelser, och vet framtida användningsområde är kraven på köparen inte lika stora. Dessutom för att försäkra sig, en månads öppet köp. Inte kunde klubben veta att säljaren går i konkurs.

Möjligen kunde klubben kollat upp säljarens ekonomiska situation först.

Jag tycker synd om klubben
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Snacka om att köpa grisen i säcken, väldigt lustigt att man gör på det här sättet när man ska ha den till ridskoleverksamhet.
I såna fall ha den på prov en månad för att se om den är lämplig innan man gör upp köpet. Just med tanke på att alla hästar inte trivs /passar som ridskolehäst.
Ja, ja de lär väl aldrig göra om det..men onödigt dyr (antagligen) läxa.:crazy:

/ J.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Men de har ju haft hästen ett år, på den tiden borde det väl ha gått att rida in den?
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Man hur dumma är folk!?
Det handlar inte om att de har köpt en osedd häst, utan att de inte gör någonting åt det nu.
De måste ju ha några bra ryttare på klubben, samt anställd eller annan duktig personal/individ i närheten som kan tänkas hjälpa till och rida in hästen för att sedan utbilda den!!
Varför låter man hästen bara stå där??

Rid in den, utbilda den, se till att den går att använda i ridskoleverksamheten.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Håller med! Och går hästen när den utbildats sedan inte att använda, sälj den! Måste ju vara bättre att gå back på köpesumman och i allafall få ngt för hästen, bättre det än att stå för uppehället för en häst ridskolan inte har ngn som helst nytta av!
Enormt handlingsförlamad ridskola?! :confused:

Men jag tycker ändå det är väl magstarkt att säga att ridklubben får skylla sig själva när de köper en häst osedd. Jag har jobbat på ridskola, jag VET hur svårt det är att få tiden att räcka till! Vi tog hem flera hästar osedda, det finns helt enkelt inte tid att åka land och rike runt och provrida!
Men den här klubben har ju maximal otur att bli så blåsta av säljaren!
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

håller helt med, en av ridskolorna häromkring provrider dock men köper trotsiga och halvinridna hästar billigt och låter duktiga ryttare utbilda dem och när de kan gå de lektioner med de duktigaste ryttarna tills den är helt inskolad..
så det fungerar att göra så..
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Varför låter man hästen bara stå där??

Rid in den, utbilda den, se till att den går att använda i ridskoleverksamheten.

Fast med denna mening:
"Vi har haft en expert som bedömt hästen och denne menar att hästen inte kan något, att den inte ens är inriden" - låter det som att ridskolepersonerna inte verkare ha så stor kunskap själva. :angel:

Jag funderade lite på det där.
VAD är en expert?
Borde inte en ridskolechef vara ganska så mkt expert på området häst?

(någon därifrån som vet hur det hela gick till?)
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Men jag tycker ändå det är väl magstarkt att säga att ridklubben får skylla sig själva när de köper en häst osedd. Jag har jobbat på ridskola, jag VET hur svårt det är att få tiden att räcka till! Vi tog hem flera hästar osedda, det finns helt enkelt inte tid att åka land och rike runt och provrida!
Men den här klubben har ju maximal otur att bli så blåsta av säljaren!

Men nog finns det någon som kan ta sig tid att åka och kolla på hästarna?
Från vår ridskola har folk alltid åkt och kollat, även under den tiden vi hyrde hästar - trots att vi fick byta närsomhelst.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Det handlar inte om att man köper hästar osedda. När vi köper ridskolehästar är så gott som alla osedda och oprovridna, men vi köper av en hästhandlare som vi har god kontakt med och litar på.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Vilket skämt till artikel!!:rofl::rofl::rofl:
Alltså en utbildande hästinstans som inte provrider hästen innan den köper, ska inte komma och gnälla efteråt och måste vara medveten om chansen att vissa saker inte stämmer.
Om nu hästen är fast där, så är det bara att se till att den kommer till nytta eller fatta det beslut. Klubben kan antingen ta det tuffa beslutet och avsluta det genom att sälja hästn på något sätt, kanske försöka utbilda den lite innan försäljning och går inte så skicka den till slaktaren! Tufft, men jag tror inte de kommer att vinna i det här fallet!!:devil::smirk:
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Känns inte som speciellt seriöst av en ridklubb att köpa oprövade hästar. De ska ju användas i en verksamhet som ska lära nya och mer erfarna ryttare att rida. Som betalande ridelev vill man ju vara säker på att få rida en någorlunda bra/säker häst. Alltså är det ridskolans uppgift att hästen/hästarna de köper kan uppfylla kraven.
Därmed ska de väl iaf provrida hästen innan köp.

Nä de får skylla sig själva.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

I vårt fall nej, det fanns inte tid. Men vi löste det genom att göra som allt fler ridskolor gör nu för tiden, vi tog hästar från hästhandlare med bytesrätt. Just för att slippa åka "100 mil" för att kolla på EN häst som inte är som säljaren beskrivit, redan är såld när man kommer dit osv.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Nä de får skylla sig själva.

Håller med dig, de borde veta att det finns risker med att köpa osedda hästar, helt klart.
Dessutom låter det så jäkla udda med en ridskola som torde vara full med instruktörer, duktiga elever, privatryttare som tränar etc. och inte en människa kan få uppdraget att ens utbilda den oinridna hästen (hur svårt kan det vara).
Och om de nu inte kan använda hästen i verksamheten för att den inte går att rida kan man sälja den vidare förslagsvis...(!)
Humöret på hästen vet jag ingenting om, stod inte i artikeln men det kan ju kanske också bero på att den inte trivs med sitt hästliv på den där ridskolan om han bara får stå och glo.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Håller med dig, de borde veta att det finns risker med att köpa osedda hästar, helt klart.
Dessutom låter det så jäkla udda med en ridskola som torde vara full med instruktörer, duktiga elever, privatryttare som tränar etc. och inte en människa kan få uppdraget att ens utbilda den oinridna hästen (hur svårt kan det vara).
Och om de nu inte kan använda hästen i verksamheten för att den inte går att rida kan man sälja den vidare förslagsvis...(!)
Humöret på hästen vet jag ingenting om, stod inte i artikeln men det kan ju kanske också bero på att den inte trivs med sitt hästliv på den där ridskolan om han bara får stå och glo.

Precis !!

Antingen borde man utbilda hästen så den funkar på ridskola ELLER så säljer man den. Verkar inte riktigt klokt egentligen...
Nä, dom får nog skylla sig själva.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

För att återknyta till ridskolan så kan man tycka att de borde tagit större ansvar för sin undersökningsplikt. Men det är alltid den som är oseriös och medvetet undanhåller information om en häst, vare sig det är dold skada, olater eller som här oinriden som är den som är skyldig och den som gör fel. Det är samma som familjen som lämnade fönstret öppet för det var så varmt, och en inbrottstjuv passade på att krypa in och ta värdesaker. De skulle givetvis inte lämnat fönstret öppet men det är ändå inbrottstjuven som begått felet och brottet. Samma här, grundfelet har begåtts av personen som sålde hästen eftersom hon tydligen gav helt fel marknadsföring. Det är tråkigt att samhället håller på att gå ditåt att man är skyldig bara för man är godtrogen, fast man egentligen bara varit.... just dum och godtrogen.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

ginnies; skrev:
Det är samma som familjen som lämnade fönstret öppet för det var så varmt, och en inbrottstjuv passade på att krypa in och ta värdesaker. De skulle givetvis inte lämnat fönstret öppet men det är ändå inbrottstjuven som begått felet och brottet. Samma här, grundfelet har begåtts av personen som sålde hästen eftersom hon tydligen gav helt fel marknadsföring. .

Det går ju inte att jämföra ett inbrott, en stöld eller annan våldshandling (etc.) med en såld häst.
Jag tänker fortfarande som så att en häst är ett djur, det har varit några fall uppe med sålda hästar som visat sig (!) vara "galna, dumma och farliga".
Jag tycker det ligger till stor del på den som köper en häst att undersöka att utbildningsnivån och lynnet på hästen ligger någonstans där säljaren säjer att det gör.
Visst, fult att ljuga men det är inte svårt att kontrollera sådana lögner.
Sen om hästen visar sig vara "dum", det där köper inte jag för ingen häst är bäng i huvudet på riktigt om den inte har en skada i knoppen.
Det går inte att sälja en häst och garantera att den mår lika bra och är lika tillfreds på det nya stället som man kan sälja en röd bil och den är fortfarande röd på det nya stället.

Jag blir lite konfys att folk kan köpa djur och förvänta sig få precis det som står på en skriven text, det är ett tänkande och kännande djur det handlar om.
Och vill man inte bli blåst på pengar (den risken finns ju alltid överallt) så gör man bäst i att INTE köpa grisen i säcken.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Jag menade inte, även om jag förstår att det låter så, att man inte ska kolla upp hästen. Det är klart man ska. Jag drog jämförelsen för att om alla som sålde häst skulle vara ärliga så tror inte jag att det skulle vara något större problem. Visst, det finns dolda fel, som kanske först visar sig efter en försäljning, och om det felet då påverkar hästens brukbarhet, då får man ta tillbaka hästen. Om alla tjuvar var ärliga, dvs. inte stal, och alltså inte var tjuvar, då kunde man lämna ett fönster öppet.Problemet med detta lämna tillbaka har ju från början uppkommit av att det blev en explosion av hästhandlare som ville tjäna pengar och sålde det de fick tag på, och många blev lurade.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 351
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 574
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp