Ridklubben lurad av hästskojare

Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

För att återknyta till ridskolan så kan man tycka att de borde tagit större ansvar för sin undersökningsplikt. Men det är alltid den som är oseriös och medvetet undanhåller information om en häst, vare sig det är dold skada, olater eller som här oinriden som är den som är skyldig och den som gör fel. Det är samma som familjen som lämnade fönstret öppet för det var så varmt, och en inbrottstjuv passade på att krypa in och ta värdesaker. De skulle givetvis inte lämnat fönstret öppet men det är ändå inbrottstjuven som begått felet och brottet. Samma här, grundfelet har begåtts av personen som sålde hästen eftersom hon tydligen gav helt fel marknadsföring. Det är tråkigt att samhället håller på att gå ditåt att man är skyldig bara för man är godtrogen, fast man egentligen bara varit.... just dum och godtrogen.

Klokt sagt! :bow:
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Just det faktum att en häst är en levande varelse och ju som alla levande varelser kan reagera i en ny miljö, det verkar allt för många inte hålla med om!

Jag har nyss köpt en ny häst. En häst som startat massor med klasser, och vunnit i stort sett varje start.
Ponera då att hästen i fråga inte alls hoppar med mig, vad gör jag då? Ja inte f-n skulle jag börja gasta om att det var ngt fel på hästen, då anser jag att jag skulle göra bort mig totalt!
Hästen hoppar hos säljaren men inte hos mig, i min värld = jag är en sämre ryttare än säljaren. Och inte vill jag basunera ut för HELA världen att det är så! ;)
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Visst är det tråkigt att de blev blåsta på sitt öppna köp och att de blev lurade av en hästskojare på detta vis. Men jag håller med flera andra som har svarat här att de verkar lite handlingsförlamade. Har klubben inte tid att utbilda hästen och det inte finns några tillräckligt duktiga elever som kan få ta sig an hästen så borde de väl försöka sälja den. Är hästen helt omöjlig att rida in så borde de nog ta bort hästen för hästens bästa. Enligt klubbens hemsida så har de en ridlärare som tävlar i medelsvår dressyr och hon borde väl kunna ta hjälp av någon om hon inte har vanan att rida in en häst själv och kunna rida in den förutsatt att hästen fungerar i sin omgivning och inte är helt omöjlig på något sätt.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

jag haller med,, en sak ar valla att gora ett daligt kop, det finns ju som sakt manga anledningar till daliga kop, men att sedan inte ha nagon handlingskraft och gora nagot at problemet med hasten. Forutom att ga till polisen och pressen for att beratta for alla att ridskolan har blivigt "lurad" pa en hast som inte ens gar att salja vidare. For ingen vill ha den. :confused: varfor kopper man en hast som ingen vill ha fran borjan,,
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Just det faktum att en häst är en levande varelse och ju som alla levande varelser kan reagera i en ny miljö, det verkar allt för många inte hålla med om!

Jag har nyss köpt en ny häst. En häst som startat massor med klasser, och vunnit i stort sett varje start.
Ponera då att hästen i fråga inte alls hoppar med mig, vad gör jag då? Ja inte f-n skulle jag börja gasta om att det var ngt fel på hästen, då anser jag att jag skulle göra bort mig totalt!
Hästen hoppar hos säljaren men inte hos mig, i min värld = jag är en sämre ryttare än säljaren. Och inte vill jag basunera ut för HELA världen att det är så! ;)
Lika klok du!
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Jag tycker rätt ska vara rätt är inte hästen det som utlovas i annons eller det som säljaren uppgivit ska köpet gå tillbaka omedelbart...
Är själv i samma sits och det spelar ingen roll om man har provridit hästen eller ej.
Tycker att det är så förargligt att vissa sk hästskojare som rubiken anger har satt detta i system.. :mad: Och ingen tänker på den stackars häst som kanske säljs fler talet ggr till olika människor och får åka land och rike runt i istället för att åka till himlen där de flesta hästar av dessa hör hemma och som säljs av dessa hästskojare.

Efterlyser en sida på internet där man kan läsa om dessa som har satt detta i system och kan på så vis hjälpa andra som är i samma sits.:idea:

Mitt fall är så att jag reklamera hästen och ville häva köpet efter TRE dagar den ankommit till mig, pga dess skador, muntligen samt skriftligen via advokat inom två månader precis som konsumentköplagen föreskriver.. Har tom påkostat en röntgen som visar att hästen hade dessa skador innan jag köpte den.
Allt detta hände mig i januari i år och jag står fortfarande kvar med en häst som är obrukbar och är tom numera utdömd för sina skador som fanns redan innan köpet.
Jag som trodde mig ha köpt en fullt frisk och fungerande häst för medelsvåra klasser... Tjiii... Fick jag verkligen...:cry:

Försäljaren i sin tur har mörkat med friska intyg på denna häst, vägrat svara på reklamtioner, gjort sig själv oanträffbar osv. Samt förhalat och skjutit upp förhandlingar mm... :mad:

Alla de sömlösa nätter alla de tårar och alla de oridna tävlingar träningar, pengar tid osv vem kommer ersätta mig för det....:confused:
Inte denna hästskojare inte..
Han har ju säkert sovit gott om natten och planerar för sin nästa skoj affär...

Och en sak som gör mig ännu mer förbannad är detta svenska system som maler deras kvarnar så långsamt så allt drar ut på tiden...

Det borde finnas ett bättre skydd för den lilla konsumenten som slåss mot en erkänd hästskojare..

Synd bara att man inte hade all den vetskap jag har idag innan jag ingick ett köp med denna hästskojare och köpte den trasiga grisen i säcken...

För då hade jag tagit mina affärer någon annanstans.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Fast skall man vara helt uppriktig så har ju du brustit i din undersökningsplikt.

För det är ju så konsumentköplagen fungerar, även om det i många fall kan vara underligt att hästar går under samma. Och detta tar många säljare tyvärr fasta vid

Men alla fel som kan upptäckas vid röntgen är inga dolda fel utan fel som du själv som köpare kunde ha upptäckt vid en noggrannare besiktning, därför skall man alltid begära röntgen och vara MED vid besiktning.

Du får gärna pm mig vem du köpte din häst av så jag inte trampar i samma fälla nu när jag är på väg att köpa av en hästhandlare
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Jag tycker rätt ska vara rätt är inte hästen det som utlovas i annons eller det som säljaren uppgivit ska köpet gå tillbaka omedelbart...


Ja håller med dej till fullo du.. rätt ska vara rätt..!!:bow::bow:
man blir ju arg när man läser om dessa skojare, tyvärr så är världen full av dom..:cool:
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Det går ju inte att jämföra ett inbrott, en stöld eller annan våldshandling (etc.) med en såld häst.
Jag tänker fortfarande som så att en häst är ett djur, det har varit några fall uppe med sålda hästar som visat sig (!) vara "galna, dumma och farliga".
Jag tycker det ligger till stor del på den som köper en häst att undersöka att utbildningsnivån och lynnet på hästen ligger någonstans där säljaren säjer att det gör.
Visst, fult att ljuga men det är inte svårt att kontrollera sådana lögner.
Sen om hästen visar sig vara "dum", det där köper inte jag för ingen häst är bäng i huvudet på riktigt om den inte har en skada i knoppen.
Det går inte att sälja en häst och garantera att den mår lika bra och är lika tillfreds på det nya stället som man kan sälja en röd bil och den är fortfarande röd på det nya stället.

Jag blir lite konfys att folk kan köpa djur och förvänta sig få precis det som står på en skriven text, det är ett tänkande och kännande djur det handlar om.
Och vill man inte bli blåst på pengar (den risken finns ju alltid överallt) så gör man bäst i att INTE köpa grisen i säcken.

:bow::bow:
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Fast skall man vara helt uppriktig så har ju du brustit i din undersökningsplikt.

För det är ju så konsumentköplagen fungerar, även om det i många fall kan vara underligt att hästar går under samma. Och detta tar många säljare tyvärr fasta vid

Men alla fel som kan upptäckas vid röntgen är inga dolda fel utan fel som du själv som köpare kunde ha upptäckt vid en noggrannare besiktning, därför skall man alltid begära röntgen och vara MED vid besiktning.

Du får gärna pm mig vem du köpte din häst av så jag inte trampar i samma fälla nu när jag är på väg att köpa av en hästhandlare

Jag anser mig inte brustit i min undersökningsplikt då jag hade fått ta del av ett intyg med häst röntgad ua fr klinik två veckor tidigare. Som skulle vara den påstådda hästen. Jag som köpare ska ej behöva röntga om en häst på så kort tid. Å säljaren hade ju uppgivit att den var fullt friskt, han har ju å andra sidan upplysningsplikt... JAg påstår heller inte att felet var dold utan jag påstår att hhästen är ej det som utlovades... Ingen häste för medelsvåra klasser, ingen ridhäst över huvudtaget som säljaren garanterade mig.. Utan snarare en häst för slakt.... :smirk:
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Stackars dig! :(

Jag förstår inte hur folk kan sova gott på nätterna när de uppenbarligen med berått mod blåser sina medmänniskor. Visst, du kanske skulle undersökt mer, visst du kanske skulle kollat upp säljaren innan. Men på ren svenska, varför i h-e ska man behöva det?! Det är ju säljarens fel om säljaren far med så total osanning, inte ditt eller alla andras ansvar!

Och att ge dig fel röntgenplåtar, det är ju rent bedrägeri!
Om ngn anser att du brustit i undersökningsplikt när du litade på de plåtarna, i så fall har jag också brustit i undersökningplikt! För hästen jag nyss köpte var också röntgad, och jag förutsatte att det var rätt häst som röntgades. SÅ mkt kan man inte kolla upp, man kan inte förutsätta att en säljare ska försöka ALLT för att luras tycker jag!

Håller alla tummar jag har att det reder upp sig för dig i allafall!
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Ni vet inte vad ni snackar om. Hästen kom vid tolvtiden på natten och hade stått i transport flera timmar i sträck. Skulle ni ha sadlat och börjat rida den då???
(De lät honom springa lite i ridhuset för att se hur han rörde sig och så)

Och de kan inte göra sig av med honom, han är bevismatrial och dessutom så är det väl inte så många som vill köpa en oinriden 13-årig vallack, som dessutom är ganska otrvlig mot folk han inte känner? Det är synd om honom, han ska inte behöva flytta mer.

Jag vet, eftersom jag rider på klubben.



p.s De har inte haft tid att rida in honom, det har varit så mycket runt honom i övrigt. Förresten så tycker jag att han ska få bekanta sig med sitt nya stall, nya hästar, människor och nya rutiner innan han rids in, vilket han nu har gjort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Ok, många kommentarer..
Experten som kom till ridklubben FICK inte vara från klubben...alltså han skulle vara utomstående.

KLART ATT DETTA KÖP AV HÄST GÅR TILLBAKA..men vad gör man när människan inte går att hitta!!?
När klubben köper häst provrider de ALLTID!!! Just denna gången gjordes inte detta då vi råkade tro på denna tjej som var väldigt vältalande och duktig. Det skrevs kontrakt på att om hästen inte fungerade hade vi rätt att häva köpet. Så klart var hästen även besiktigad..men vad hjälpte det.
Tror man att en människa ska försvinna och lura en så???

Varför hästen inte är inriden eller såld så fick vi inte något av det då hästen är BEVISMATERIAL och ska vara i samma skick som han var när han köptes. Det är inte vi som är lata eller inte har tid eller kunskap..Frågan var uppe till diskussion, men polisen(!!!) avrådde i samtal med andra hästmänniskor och oss.
Det är andra som råkat ut för denna tjejen, en privatperson köpte häst av henne men den fungerade inte så de lämnade tillbaka hästen...men fick inga pengar...en annan klubb köpte även de häst och lämnade tillbaka...men fick heller inga pengar..

Kan förstå att allt låter konstigt när man inte har alla fakta. Men vi har gjort allt vi kan och ärendet ligger nu hos polisen.

Man vill ju tro på medmänniskor..och visst har vi stött på mycket konstiga hästförsäljare..men detta är och kommer alltid vara den värsta och mest slipade.
 
Sv: Ridklubben lurad av hästskojare

Alltså ska man behöva vara detektiv för att köpa häst snart..herregud..folk gör snart vad som helst...fel plåtar till o med..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 351
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 574
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp