Bukefalos 28 år!

Ridläger/kurs för 16-årig nybörjare?

Lena Furberg

Trådstartare
Existerar det? Alltså nån form av ridläger/kurs för en 16-åring som i och för sig "red" som 6-åring men aldrig ens fick galoppera..... Som idag gärna skulle vilja lära sig rida, för att kunna rida på semesterresor etc och då inte enbart åka med i ett turist-led...! Gärna nåt på sommaren. Och helst inte som ensam tonåring i en grupp vuxna...!
 
Existerar det? Alltså nån form av ridläger/kurs för en 16-åring som i och för sig "red" som 6-åring men aldrig ens fick galoppera..... Som idag gärna skulle vilja lära sig rida, för att kunna rida på semesterresor etc och då inte enbart åka med i ett turist-led...! Gärna nåt på sommaren.

Jag skulle kolla på någon ridskola om de hade någon kurs för vuxna. En av mina fd. ridskolor hade iaf så att det var som en "kurs" på typ 15 ggr eller så, och nivån var typ ridborgare (alltså med målet att kunna rida självständigt i alla gångarter och lite enklare ridvägar) :)
 
Existerar det? Alltså nån form av ridläger/kurs för en 16-åring som i och för sig "red" som 6-åring men aldrig ens fick galoppera..... Som idag gärna skulle vilja lära sig rida, för att kunna rida på semesterresor etc och då inte enbart åka med i ett turist-led...! Gärna nåt på sommaren. Och helst inte som ensam tonåring i en grupp vuxna...!

Du menar någon sorts ridläger, typ ett par veckor eller så? Jag tror att problemet lite kan vara att man inte hinner lära sig rida på ett par veckor, så man kommer vara ungefär nybörjare efteråt också. Man får nog räkna med att det tar lite längre tid än ett par veckor, och sen ingen träning efter det, för att kunna rida mer än att åka med ett turistled. Ridning är inte som att lära sig cykla eller simma på det sättet, att man kan lära sig en gång och sen kan man hjälpligt, utan dessvärre måste man nog hänga i och träna för att lära sig.
 
@Lena Furberg Jag skulle börja med att fråga runt på ridskolorna i närheten, alternativ funderat på att rida en hel termin på ridskola för att friska upp minnet, alternativt ta privatlektion (på vissa ridskolor går det att ta privatlektioner och låna ridskolehäst). Bästa är att kolla upp möjligheterna och utgå därefter. :)

Kan avslöja att jag började rida när jag var 10 och red endast en termin innan jag åkte på ridläger i en vecka (förvisso var lägret på ridskolan jag red på) och från att ha haft ledare hela terminen, så red jag utan ledare på lägret.
Då var det ju från att inte kunna rida alls till att kunna va med på ett läger.
Det beror lite på personen också hur mycket tid som kommer krävas, bästa är nog att känna efter. :)
 
Existerar det? Alltså nån form av ridläger/kurs för en 16-åring som i och för sig "red" som 6-åring men aldrig ens fick galoppera..... Som idag gärna skulle vilja lära sig rida, för att kunna rida på semesterresor etc och då inte enbart åka med i ett turist-led...! Gärna nåt på sommaren. Och helst inte som ensam tonåring i en grupp vuxna...!
Jag vet att ridskolan här erbjuder privatlektioner under sommar och lov. Förr fanns det även en "riktig" tränare som tog emot elever på sin egen f d tävlingshäst. Så om man hör sig för i området finns det nog lösningar.
 
16 år är ju en "svår" ålder i sammanhanget för de flesta nybörjare är ju betydligt yngre och nästa steg är vuxna nybörjare. Och 16-åringen hamnar mellan de grupperna.
Jag tror att en kontakt med närliggande ridskola om ev privatlektioner kan vara ett alternativ, eller hitta någon privat hästägare som kan tänka sig att låna ut häst och agera instruktör mot betalning.
 
Existerar det? Alltså nån form av ridläger/kurs för en 16-åring som i och för sig "red" som 6-åring men aldrig ens fick galoppera..... Som idag gärna skulle vilja lära sig rida, för att kunna rida på semesterresor etc och då inte enbart åka med i ett turist-led...! Gärna nåt på sommaren. Och helst inte som ensam tonåring i en grupp vuxna...!

Vill 16-åringen åka ensam eller tillsammans med mamma, kompis etc? I min närhet finns ridläger där man delas in i grupper efter ridvana. Man kan alltså åka och rida i olika grupper. Ett pass uteritt, ett dressyr el hoppning per dag. Fantastiskt vackert ställe. Man bor i torp. Jag har gjort det tillsammans med min bästa kompis och våra respektive tonåringar och hade jättekul.
 
Vill 16-åringen åka ensam eller tillsammans med mamma, kompis etc? I min närhet finns ridläger där man delas in i grupper efter ridvana. Man kan alltså åka och rida i olika grupper. Ett pass uteritt, ett dressyr el hoppning per dag. Fantastiskt vackert ställe. Man bor i torp. Jag har gjort det tillsammans med min bästa kompis och våra respektive tonåringar och hade jättekul.
 
Alltså jag vet inte än! Tanken är så pass ny att vi inte hunnit så
långt i funderingarna...! Var ligger stället du nämnde?
 
Knapplån, inte riktat till någon särskild.

Glöm inte att "reklam" inte är tillåtet, utan diskutera gärna allmänt. Men...

God fortsättning på nya året :)
Fröken moderator
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 525
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 305
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 880
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 342
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp