Ridleder i södra Sverige?

Sasse

Trådstartare
Vet inte var jag skulle lägga den här tråden, men chansar här.

Jag och en vän söker efter ridleder i södra Sverige och undrar om ni har tips? Vi kommer ta med våra egna hästar och av den anledningen vill vi inte gärna behöva åka någon längre sträcka utan hålla oss någorlunda kring Skåne/Småland/Blekinge. Förra året red vi på Norra Värends ridled ovanför Växjö och det är väl lite gränsfallet för hur långt vi kan tänkas köra.

Vi söker en längre ridled (några km/någon mil/dag) med möjlighet att stalla in/ha hästarna i hage längst med vägen alt. utgå från ett och samma ställe varje dag.

Finns det några sådana verksamheter härnere? :)
 
Sv: Ridleder i södra Sverige?

Ingen ridled direkt men runt om vombsjön så finns det härlig natur och små fina grusvägar och några ridvägar. Finns ngn bed & box längst med också. Tar en dag att rida runt tror jag
 
Sv: Ridleder i södra Sverige?

Kanske långt att åka men hallandsleden kan jag annars rekommendera. Jättefin miljö och det har i alla fall innan funnits möjlighet till installning utmed sträckan.
 
Sv: Ridleder i södra Sverige?

Vilseleden norr om Nybro?

Vi har kikat på Vilseleden och min vän har mailat för mer information, men har inte fått något svar därifrån ännu. Har du ridit där själv och vet hur ridleden är?

Ingen ridled direkt men runt om vombsjön så finns det härlig natur och små fina grusvägar och några ridvägar. Finns ngn bed & box längst med också. Tar en dag att rida runt tror jag

Ska kolla in Vombsjön, en dagstur är aldrig fel :)

Kanske långt att åka men hallandsleden kan jag annars rekommendera. Jättefin miljö och det har i alla fall innan funnits möjlighet till installning utmed sträckan.

Jag kikade lite på Hallandsleden igår, och den hade absolut kunnat vara intressant. Det som är mindre positivt är väl att det verkar vara mycket asfaltsvägar? Vet inte hur stora vägar det handlar om, även om våra hästar är trafiksäkra så vill vi helst inte rida vid asfaltsvägar (speciellt inte under motorcykelsäsongen), men att korsa/rida längst med kortare sträckor är såklart helt ok. Har du ridit där och när då? Hurdana är ridstigarna osv?


Tack för tips! :)
 
Sv: Ridleder i södra Sverige?

Svärföräldrarna har stuga precis vid Vilseleden. Jag har inte ridit där själv än, men det kommer. Kanske nästa sommar när vi tar ner pållan på semestern. Prova att ring. Jag tror du kan få telefonnummer genom Hembygdsöreningen i Bäckebo/Alsterbro. Ledens egen hemsida verkar inte funka, men hembygdsföreningen har en hemsida tror jag.

När jag pratade med en tjej i grannbyn i somras så sa hon att det inte varit så aktivt på sistone.
Annars kan du också gå in på Nybro kommuns hemsida, där finns det också info om ridsträckningar norr om Nybro, men söder om Vilseleden.
 
Sv: Ridleder i södra Sverige?

Här finns lite om den leden! :) Hittar dock inget om Vilseleden direkt.

Broschyr och karta.

Verkar trevligt! Själv har jag inte alls långt till Målerås och banvallen, vilken jag hoppas kunna ha fina träningspass på i vår/sommar! :d
 
Sv: Ridleder i södra Sverige?

Du har ju en ridslinga vid Hovdala, utanför Hässleholm. Den är iofs inte jättelång, men det finns rejäla hagar, möjlighet att ta vatten osv. Dessutom kan man bada med hästarna i Finjasjön som ligger vid området! Så det går ju att rida 12 km första dagen, sen 8 km andra dagen och avsluta med ett bad i sjön.

Det finns fina ridstigar vid Bokskogen utanför Malmö också, men jag tror inte att uppstallning finns. Däremot finns det mycket stall, man kan ju alltid fråga någon om man kan få låna en box eller hage över natten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag vill ju gärna flytta söderut men undrar lite över hur det är med både blåsten och myggen där nere, framförallt söder om Kalmar...
Svar
14
· Visningar
2 138
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja flytta bort från Stockholm då det är på tok för dyrt här. En vettig bostad att hyra kan ju lätt gå loss på 8000 kr i...
Svar
11
· Visningar
1 304
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp