Ridlindor och paddar

Mjuff

Trådstartare
Hur långt upp/ner på benet lindar ni (framben)?
Jag har tex Mias paddar i fleece/teddy. Men tycker nästan att de är lite för stora. Fast det kanske är jag som lindar för "kort" bit om ni förstår vad jag menar. :)
 
Jag har lärt mig att det är skadligt att inte linda hela vägen ner runt kotan, men nu minns jag inte varför... :crazy:

Men jag gör det alltid, för att vara på den säkra sidan! :idea:

Upptill (på frambenen) så slutar jag ju såklart strax under knäet, så att hästen kan böja benet obehindrat.
Tycker att man ofta ser hästar som är lindade nästan en bit upp över framknäet, det måste ju vara besvärligt för hästen att röra sig normalt då, eller? :confused:

(Nu menar jag arbetsbandage, alltså. Stallbandage blir ju på ett annat sätt!)
 
ner till sporren iaf, alltså mitt på kotan ungefär. å under "knät" så att hästen kan böja benet obehindrat.
 
Jag lindar också ner till sporren ungefär. Över kotan men inte på undersidan av kotan därbak, om ni förstår vad jag menar...Sen lindar jag upp till strax under knät. Någon mer än jag som tänkt på att Jan Brink och Minna Teldes hästar alltid är lindade halvt över framknäna? Det kanske man ska prova, vem vet det kanske gör underverk för ponnyns trav! ;) :D
 
Lindar från kotans nedre del (ej under kanten) och upp på halva knät typ, eller strax under. Till knävecket iaf, så de kan böja. :)
Det blir så fint så :love:
 
lånar knappen ;)

Så här lindar jag (detta är med just Mias RS teddypaddar)
Det är ju inte under knäet, utan slutar mer... lagom :) Lindar som PathOfClovers skrev, mer och mer som jan & Minnas hästar är lindade, stödjer upp finfint och mycket snyggare. Har inte märkt att hästarna blir mindre rörliga iaf ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 323
Senast: Squie
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 207
Senast: Acto
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
920
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp